Като едни от най-важните износители на селскостопански хранителни продукти за Великобритания останалите 27 държави членки на Европейския съюз ще трябва да прилагат коренно различни търговски взаимоотношения с Кралството, където в момента те изнасят продукти за 40 милиарда евро. Данните за този търговски оборот са от 2017 г. и са доказателство за прогнозите, че след датата на БРЕКЗИТ (Brexit) Обединеното кралство би трябвало да стане основен търговски партньор на ЕС в областта на хранително-вкусовата промишленост.
Към момента европейските държави изнасят за Великобритания значителни количества храни като пресни и преработени плодове и зеленчуци, месни и млечни продукти и др. Значителен процент от вноса на хранителни продукти идва от ЕС (73%), като най-силно застъпени са млечните и месни продукти. Самата Великобритания пък изнася най-много храни за Холандия (14%), Германия (11%), Ирландия (10%) и Франция (10%).
Досега износът и вносът от Обединеното кралство на селскостопански и хранителни продукти от трети страни се ползваше от условията, договорени от Съюза с неговите търговски партньори (международни споразумения на ЕС). Когато Обединеното кралство вече не е държава-членка, то вече няма да бъде част от тези споразумения. Последиците обаче ще зависят от това дали Обединеното кралство ще напусне по подреден начин със споразумение или без споразумение.
В случай, че споразумението за оттегляне бъде сключено, то ще предвижда преходен период, през който Обединеното кралство е обвързано със задълженията от всички международни споразумения на ЕС (тъй като международните споразумения на ЕС са част от достиженията на правото на ЕС). Това гарантира целостта и еднородността на единния пазар и митническия съюз. ЕС ще уведоми международните си партньори, че Обединеното кралство е държава-членка за целите на международните споразумения, включително споразумения, които влизат в сила през преходния период.
При сценарий без сделка международните споразумения, сключени от ЕС, вече няма да се прилагат за Обединеното кралство. Разпоредбите на споразумението за свободна търговия остават непроменени за ЕС (например достъп до пазара, тарифни квоти) и търговците от ЕС трябва да проверяват правилата за произход, тъй като храните от Великобритания вече няма да се считат с произход от ЕС. Само едно бъдещо споразумение между ЕС и Обединеното кралство би могло да промени някои условия по отношение на двустранните споразумения.
Подготовка за Brexit
На 19 март 2018 г. преговарящите от Европейската комисия и Обединеното кралство представиха напредъка, постигнат в преговорите по проектоспоразумение за изтеглянето на Обединеното кралство от Европейския съюз. На 23 март 2018 г. Европейският съвет (член 50) приветства постигнатото споразумение по части от правния текст и призова за засилени усилия за постигане на напредък по оставащите въпроси, свързани с оттеглянето.
На Европейския съвет (член 50) беше подчертано, че „не е договорено нищо, докато не бъде договорено всичко“. Това означава, че може да бъде договорен преходен период между 30 март 2019 г. и 31 декември 2020 г., но на този етап това не е сигурно. Поради това Европейският съвет (член 50) призова Комисията, върховния представител на Съюза по въпросите на външните работи и политиката на сигурност и държавите-членки да продължат работата по подготовката на всички нива за последиците от оттеглянето на Обединеното кралство, като вземат предвид отчита всички възможни резултати. Известията на службите на Комисията, публикувани на този уебсайт, отговарят на това искане. Те посочват последиците от оттеглянето на Обединеното кралство от Европейския съюз без официално ратифицирано споразумение между Обединеното кралство и Европейския съюз.
В областта селското стопанство въздействието на нито една сделка няма да се състои в налагането на митнически тарифи за продукти на ЕС, внесени в Обединеното кралство, които понастоящем са продажби в рамките на ЕС, се посочва още в предварителните документи. Това може да доведе до смущения на определени пазари и да повлияе на държавите-членки в различна степен.