През 2019 година животновъдите ще разполагат с бюджет от 1 милион лева, който ще се отпуска като държавна помощ за инвестиции за покупка или изграждане на обекти за преработка на сурово мляко, като максималното подпомагане за един проект е 60 хиляди лева, от които субсидията ще бъде наполовина, или 30 хил. лв. С други думи, ако кандидатстващите предпочетат тавана на плащането, за тази година помощта може да достигне едва до 30-на земеделски производители.
Бюджетът за следващата година е само 500 хиляди лева, така че с максимален таван на проектите би могло да бъдат подпомогнати още 15-на животновъди.
Днес фонд „Земеделие“ публикува заповедта на земеделския министър с одобрените указания за кандидатстване. Както Синор.БГ ви информира, право на тази помощ ще имат регистрирани земеделски производители по наредба 3 или групи и организации на производителите, които обаче до 4 години след одобрението на проекта не трябва да фалират, а да продължат дейността си. Фермерите, регистрирани по наредба 26 за директни продажби от фермите също могат да готвят проекти.
Началото на приема е 18 март, като няма да има краен срок за кандидатстване, така че стопаните биха могли да се готвят спокойно, съобщиха за синор.БГ от фонда.
Какво може да купите с парите от тази помощ?
До 25 хиляди лева са разрешението разходи за изграждане на обект за преработка на млякото, като капацитетът на тази преработка трябва да бъде от 200 до 1000 литра дневно. Има лимит и за цената на строителните дейности – те не трябва да превишават 470 лв./кв.м. Този разход е допустим, ако се купува и оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти.
Сред допустимите разходи е още изграждането на площадка за позициониране на мобилни фургони и хладилни съоръжения с и без осигурена електрическа и ВИК инсталации и/или съоръжения за опазване на околната среда при лимит за строително-монтажни работи от 135 лв./кв.м., но не повече от 8 500 лева. Този разход е допустим, ако се купуват мобилни/модулни фургони заедно с оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти.
Допустим разход е и основният ремонт на съществуваща сграда за преработката на 200-1000 л. сурово мляко и производството на млечни продукти при лимит за строително-монтажни работи от 244 лв./кв.м., но не повече от 13 000 лева. И този разход е допустим, ако се купува и оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти;
Отделно за покупка на оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти с капацитет до 250 литра/ден допустимият разход е до 60 000 лева.
За покупка на оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти с капацитет до 500 литра/ден максималният допустим разход е в размер до 90 000 лева.
За покупка на оборудване за преработка на мляко и производство на млечни продукти с капацитет до 1000 литра/ден - в размер до 95 000 лева, също се смята за допустим
Допустимо е и ако купувате временен обект за търговия на дребно за преработката на 200-1000 л. сурово овче, козе или биволско мляко и производството на млечни продукти, като се прилагат лимитите за изграждане и оборудване на обекта спрямо съответния капацитет.
За недопустими разходи се считат следните клазуси.
разходи, възникнали в резултат от припокриване на допустими инвестиции при кандидатстване за помощ за изграждане на временен обект за търговия на дребно за преработка и/или обработка на сурово мляко за повече от един вид продукт ;
разходи, произтичащи от повторно кандидатстване за определен вид инвестиция от страна на лице, което вече е получило помощ за същия вид инвестиция;
разходи за закупуване на оборудване, машини и съоръжения втора употреба;
разходи за данък добавена стойност (ДДС), с изключение на невъзстановим ДДС, когато е поет действително и окончателно от кандидати, различни от лицата, освободени от данък съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;
разходи за застраховка;
административни разходи;
разходи за финансиране на лихви;
транспортни разходи;
разходи, извършени преди подаване на заявление за кандидатстване;
разходи за подмяна на оборудване в съществуващи обекти за преработка и/или обработка на сурово мляко;
разходи към доставчици на материални активи или извършители на услуги, с които кандидатът е свързано лице по смисъла на §1, ал. 1 и ал. 2 от ДР на Търговския закон.
Фонд „Земеделие” предоставя помощта след доказване целево изпълнение на инвестицията и подаване на заявление за изплащане на помощта, придружено със следните документи. Удостоверение за регистрация по реда на чл. 12 от Закона за храните, във връзка с чл.40 от Наредба №26 от 14.10.2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход;
Разходооправдателни документи;
Протокол от извършена проверка от ДФ „Земеделие” за изпълнение на инвестицията;
Копие от Разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане на обекта в експлоатация – в случаите на строителство;
Застрахователна полица за всички активи на предмета на инвестицията в полза на ДФ „Земеделие“ и копие от квитанция/платежно нареждане за платена застрахователна премия;
Копие от документ, издаден от банка, удостоверяващ IBAN на активна банкова сметка, чийто титуляр е ползвателят.
След представяне на документите по т. 9 сумата на помощта се превежда по банкова сметка на ползвателя.
В случай че ДФ „Земеделие“ има изискуемо и ликвидно вземане срещу кандидата, сумата на помощта ще бъде използвана за цялостно или частично погасяване на задължението на този кандидат.
Срокът за изпълнение на инвестицията, респективно за предоставяне на помощта за покриване на част от разходите за инвестицията, е до 9 месеца от датата на сключване на договора за помощта, когато в инвестицията не се включват строително-монтажни работи и до 18 месеца от датата на сключване на договора за помощта, когато в инвестицията се включват строително-монтажни работи.
Помощта, съгласно тази схема не може да се натрупва с всякаква друга публична финансова помощ във връзка със същите допустими разходи и с помощта de minimis за едни и същи допустими разходи.
При подпомагане при условията на тази схема не се допуска промяна по отношение на субектите, които се подпомагат. Договорът между Фонда и земеделския стопанин не може да се променя по отношение на страни по договора, включително не са допустими прехвърляния на права и задължения по него.