До 15 август земеделците трябва да подадат заявленията си за субсидиране на част от застрахователните полици, които са сключили тази година за опазване на реколтите. Средствата се изплащат по интервенцията II.Е2-1 „Инструменти за управление на риска – финансов принос за премиите по застрахователните схеми“, за които фонд „Земеделие“ даде указания. Въпросите от кандидатите обаче са доста, затова експертите дават пояснение по всички постъпили въпроси от земеделците.
Въпрос: „Нямам издаден електронен подпис, мога ли да подам заявлението си по друг начин“?
Отговор: Не, заявления по интервенцията се подават само и единствено с валиден КЕП на бенефициент или упълномощено лице. Линк с видео инструкции как се подписва електронно заявление:https://www.youtube.com/watch?v=6XVMO9O3GI0&t=318s;
Въпрос: „Излиза ми грешка за невалиден сертификат при опит да подпиша заявлението си с КЕП?“
Отговор: Проверете дали сертификатът на електронния подпис е качен на профила на бенефициента в СЕУ. Инструкция как да регистрирате електронен сертификат в Системата за електронни услуги на Държавен Фонд Земеделие може да видите на следния линк: :https://www.youtube.com/watch?v=ZxJuMWP6QVk;
3. Въпрос: „Не мога да заредя парцели към описа към полицата?“
Отговор: В поле ID на парцел е достъпно падащо меню с всички парцели, които са заредени в документ „ТАБЛИЦА НА ИЗПОЛЗВАНИТЕ ПАРЦЕЛИ“ и които отговарят на следните условия: попадат в избраната група култури за полицата и за тях е заявено намерение за участие по застрахователни схеми (данните са налични в ТАБЛИЦА НА ИЗПОЛЗВАНИТЕ ПАРЦЕЛИ), т.е. за съответната полица, кандидатът ще може да посочи само допустими за нея парцели.
Невъзможност за зареждане на парцели към документ „Опис на парцелите“ към полицата би могло да се получи в случаите, в които за полицата не е спазено условието на чл. 6, ал. 7 от Наредба № 2 от 18.03.2025 г., а именно: „При кандидатстване едновременно за култури от различни групи култури, за които се прилагат различни максимални стойности на подпомагане съгласно чл. 7, ал. 2, е необходимо застрахователните полици да са издадени отделно.“
Например: Полицата е сключена за зърнени култури, а кандидатът се опитва да добави в нея парцели, в които се отглеждат овощни култури. В поле „Застрахована група култури" в полицата е избрано „3.Зърнени и маслодайни култури“, в този случай парцелите с овощни култури няма да бъдат видими в списъка парцелите. В този случай е необходимо да се раздели полицата чрез анекс/добавък, след което да се създадат отделни редове за съответните култури по група.
Групите са както следва: 1.Овощни култури, зеленчукови култури, тютюн, етеричномаслени и медицински култури, отглеждани на открито; 2.Оранжерийно производство; 3.Зърнени и маслодайни култури.
4. Въпрос „Излиза ми грешка за несъответствие с площите“.
Отговор: Предвидена е проверка на заявената площ и съответствието ѝ с избраните парцели към нея. В случай на разминаване е необходимо то да бъде отстранено или чрез корекция в описаните имоти или чрез корекция на полицата чрез издаване на добавък/анекс към нея.
5. Въпрос „Необходимо ли е приложенията към заявлението – 1, 2 и 3 да бъдат подписани с електронен подпис?“
Отговор: Няма заложено изискване декларациите да бъдат подписвани задължително с квалифициран електронен подпис (КЕП). Може да бъдат подписани собственоръчно от бенефициента, след което да бъдат сканирани и прикачени в Системата. Ако бенефициентът разполага с КЕП, може да ги попълни и подпише електронно и тогава да ги прикачи в Системата.
В случай че след разглеждане на заявлението в СЕУ и след преглед на инструкциите бенефициерите имат допълнителни въпроси или имат необходимост от разясняване на основните функционалности на системите, биха могли да се обърнат за съдействие към Дирекция „Селскостопански Пазарни Механизми“ на телефоните, оставени за контакт на сайта на ДФЗ.