Докато в България всячески се затрива малкия бизнес, а младите фермери могат да започнат собствен бизнес само ако разполагат със странични приходи, то бъдещото подпомагане в Европейския съюз след 2021 г. залага на изключителната подкрепа на новосъздаващи се компании на млади хора в селските райони. Това става ясно от доклад на Европейската комисия за бъдещата ОСП, публикуван преди дни на портала за аграрно земеделие Аг-прес, според който новото европейско законодателство ще разчита на „колективната отговорност за гарантиране на жизнеността и възраждането на селските райони“.
Според този доклад три от деветте бъдещи цели на ОСП ще бъдат насочени към насърчаване на заетостта, социалното приобщаване и местното развитие в селските райони, включително биоикономиката и устойчивото горско стопанство, към привличането на млади фермери и улесняване на развитието на бизнеса в селските райони, а също и към подобряване на реакцията на фермерите към обществените изисквания за качеството и безопасността на храните.
Припомняйки големия проблем със застаряващата работна ръка в земеделието, от ЕК дават пример със статистиката от 2010 г., когато само 7,5% от земеделските производители са били до 35 години, 53 на сто - над 55 години, а 30% - над 65-годишна възраст.
Именно затова и след 2021 година държавите-членки ще бъдат задължени да заделят поне 2% от годишния си бюджет за директни плащания за финансови инструменти за млади земеделски производители или за стартиращи ферми и компании.
Другата промяна е още по-агресивна.
Ако досега по двата стълба на ОСП младите фермери можеха да получат до 70 хиляди евро помощ годишно, то в бъдеще този таван ще се повиши на 100 хиляди евро. И това ще важи не само за млади земеделски стопани, но и за стартиращи фирми в селските райони.
Допълнително всяка членка на ЕС може да създаде Допълнителна подкрепа за доходите (CIS) за младите земеделски стопани след първоначалната настройка. ОНД ще се изплаща ежегодно като необвързано с производството плащане на допустим хектар.
Държавите-членки ще разполагат с гъвкавостта да използват част от бюджета си от ЕЗФРСР за подпомагане и финансиране на транснационални програми за обучение (напр. Програми „Еразъм“), с акцент върху младите земеделски производители.
Селските райони съставляват между 44% и 80% от територията на всяка държава от ЕС.
Най-малко 5% от общия принос на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) в една държава-членка ще бъде запазен за местни проекти, ръководени от общността по програмата LEADER.
Други 30% ще отидат за мерки (известни като интервенции), които се занимават с конкретни цели, свързани с околната среда и климата (напр. райони с природни ограничения, биологично земеделие, агро-лесовъдство, биоикономика, възобновяема енергия).
Държавите-членки ще могат да прехвърлят 15% от своя бюджет за директни плащания в своя бюджет на ЕЗФРСР - още повече за тези, които предприемат допълнителни мерки, за да помогнат за опазване на околната среда, природните ресурси и биологичното разнообразие, да посрещнат целите на изменението на климата и да подкрепят младите земеделски производители!
За следващата ОСП 10 милиарда евро от програмата „Хоризонт Европа“ ще бъдат заделени за научни изследвания и иновации в областта на храните, селското стопанство, развитието на селските райони и биоикономиката. Европейското партньорство за иновации в областта на селското стопанство ще продължи да подкрепя местни проекти и финансирането на нови предприятия и услуги, основани на цифрови технологии, както и по-голяма свързаност, за насърчаване на конкурентоспособно и устойчиво земеделие и горско стопанство и за подобряване на живота в селските райони, се посочва още в документа.
Все повече и повече хората искат храна да предлага по-широки ползи за обществото, като се произвеждат биологични продукти; продукти с географски указания (географски указания); местни специалитети и новаторска храна. Чрез развитието на селските райони и международните дейности за популяризиране бъдещата ОСП ще продължи да подкрепя и популяризира тези продукти и техните ценни характеристики, като в същото време помага на земеделските стопани да приспособят производството си в съответствие с пазарните сигнали и изискванията на потребителите. Тя ще направи тези продукти по-привлекателни за земеделските производители и потребителите чрез модернизиране и опростяване на процеса на регистрация и одобрение и засилване на защитата срещу фалшифициране. Това ще намали административната тежест, ще повиши търговската стойност на продуктите и ще опрости процесите на маркетинг и насърчаване, като по този начин ще направи по-лесно и по-ясно както за производителите, така и за потребителите.