Твърде оптимистично в проектобюджета за 2019 г. експертите от Министерството на финансите предвиждат към към 2021 г. нивото на брутния вътрешен продукт БВП да бъде с 4,6% по-високо в сравнение със сценарий, при който икономиката на страната не се подкрепя от европейското финансиране. На този етап кабинетът оценява изключително високо ефекта върху българската икономика от планираното усвояване на помощта от европейските фондове и това е нормално.
Основата за този ефект е положителното влияние върху производството в страната, което е резултат от увеличението на инвестиционните разходи. От друга страна новите инвестиции водят до нараснало производство, което пък генерира и по-голямоо потребление. Всичко това рефлектира положително върху допълнителния ръст в заетостта и средната работна заплата. Позитивният ефект върху въпросните основни компоненти на БВП е прогнозиран да достигне 18,5% за частните инвестиции и 5,6% за частното потребление. Същевременно, по-високото равнище на БВП се предвижда да бъде съпътствано от слабо ускоряване на инфлацията от 1,1 процентни промила към 2021 г., е записано в проектобюджета за 2018 г.
По отношение на селското стопанство в проекта са дадени и прогнозните числа за отпускане на европейски и национални субсидии по линия на двата стълба от общата селскостопанска политика ОСП
При директните плащания за периода от 2019 до 2021 г. включително ще бъдат отпуснати 2 989,2 млн. лв. (над 2,9 млрд. лв.) през 2019 г.; за 2020 г. – 2 870,6 млн. лв. (или 2,87 млрд. лв.) и за 2021 г. – 2 801,6 млн. лв. (или 2,001 млрд. лв.)
По линия на втория стълб на ОСП през 2019 г. се очаква да се платят 1 260,5 млн. лв., от които 1 029,9 млн. лв. са средства от ЕС и 230,6 млн. лв. национално съфинансиране и авансови плащания. През 2020 г. средствата съ съответно 1 124,2 млн. лв., от които 923,6 млн. лв. са средства от ЕС и 200,6 млн. лв. национално съфинансиране и авансови плащания.
Плановете за 2021 г. са средствата да бъдат 1 097,8 млн. лв., от които 896,4 млн. лв. са средства от ЕС и 201,4 млн. лв. национално съфинансиране и авансови плащания.
Тези прогнози обаче са правени преди окончателния доклад за усвояване на средствата по ПРСР, където всички отчитат значително забавяне в изпълнението на програмата. Междинната оценка за българс8кото изпълнение ще бъде обявена едва в началото на следващата година и въз основа на нея Европейската комисия ще реши дали част от бюджета по ПРСР на България ще бъде намален поради трудности в усвояването.
Да се надяваме, че останалите оперативни програми ще отчетат по-добри темпове на изпълнение, от което зависи дали ще се изпълни прогнозата за 4,6-процентният ръст на БВП.