Начало » Новини » Коментари
29.07.2017 г.

Мерки за управление на риска в ПРСР 2014-2020 – какво, как и къде?

ИнтелиАгро

sinor

Експертите от ИнтелиАгро подготвиха поредица от информационни материали, свързани с управлението на риска и начина на подпомагане от европейските фондова. Темата за еволюцията на земеделските субсидии добива все по-голяма мащабност в ЕС, но на този етап дискусиите по нея не са особено щедри на информация сред българските фермери. Именно затова ИнтелиАгро продължава поредицата от публикации на тази тема. В предходната описахме най-общо какви са основните механизми, по които фермерите могат да получават плащания, обвързани с определени инструменти за управление на риска. Тук ще се спрем на тези инструменти, които съществуват и в момента в рамките на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. (разписани в мярка 17).

За съжаление българската администрация  реши, че нашето селско стопанство няма нужда от тях, може би защото е трудно да се измисли начин за лично облагодетелстване?

Географията на Европа е твърде разнообразна, което предопределя и разнообразието от рискове, на които са изложени стопаните в отделните региони и различните браншове. Съответно управлението на риска няма как да е единна централизирана политика. Точно обратното – то трябва да е максимално гъвкаво и адаптивно. Страните-членки, които ползват ПРСР в тази насока, прилагат не само различни механизми, но и в рамките на един и същ механизъм залагат различни параметри – покрити рискове, прагове за активиране (при каква щета ще се активира механизмът), размер на покритието, процент на субсидията и т.н.).

Втори стълб на ОСП включва три механизма за подкрепа управлението на риска

- Подпомагане на застрахователни премии (подмярка 17.1) – Субсидира се част от премията по застраховка срещу икономически щети, претърпени от стопаните, в следствие на неблагоприятни климатични явления, заболявания по животните и растенията, разпространение на вредители, екологични кризи.

Страните-членки могат да модифицират инструмента, но таванът за субсидиране е 65% от цената на полицата, а активирането на застраховката се случва при поне 30% загуба от средната продукция на стопанството/региона за последните три години (използва се олимпийска средна, където най-ниската и най-високата стойност се елиминират).

- Взаимни фондове (подмярка 17.2) – Фермерите участват с годишни вноски във взаимен фонд, който изплаща компенсации при щети от неблагоприятни климатични явления, заболявания по животните и растенията, разпространение на вредители, екологични кризи.

Механизмът е сходен с този при застраховането, особено, ако взаимните фондове имат широко покритие сред фермерите. Основните разлики са, че субсидиите не преминават през застрахователния сектор и се изплащат не преди, а след възникване на събитието. Субсидират се направените от фонда разходи за обезщетения. Отново са приложими таван от 65% от разходите и 30% минимален праг на щетите, за да се активира плащане. По ПРСР могат да се финансират също разходи за управлението на фонда и такива за лихви по заеми на взаимния фонд. Не се подпомага обаче първоначалното формиране на капитала на фонда. Взаимните фондове може да са общи за сектора и/или специфични за отделни браншове/региони.

- Стабилизиране на дохода (подмярка 17.3) – Този инструмент е новост за ОСП. Практически той функционира също под формата на взаимен фонд, но плащанията от него не са обвързани пряко с природния фактор, а с дохода на стопанствата (по този начин се обхващат и някои пазарни рискове). Фермерите правят вноски във фонда и получават плащане, когато в дадена година доходът на стопанството им е с поне 30% по-нисък от средния (олимпийска средна) за последните три години. Плащането е в размер до 70% от загубения доход. ПРСР финансира фонда до 65% от разходите му за компенсации на фермерите, както административни разходи за първите три години от създаването му. Не се подпомага първоначалното набиране на капитал във фонда.

Дванадесет страни-членки са включили подобни механизми в своите ПРСР, от които девет на национално ниво и три само в отделни региони. Общите разходи за тях нарастват спрямо 2007-2013 г., като достигат 2,7 млрд. евро, от които 1,7 млрд. евро са по бюджета на ОСП, а останалите – национално съфинансиране.

Въпреки това делът на този тип разходи остава много нисък – 2% от всички разходи по втори стълб и едва 0,4% от целия бюджет на ОСП. Субсидираното застраховане е механизмът, който се използва най-често и в най-голям мащаб – десет страни ще изразходят над 2,2 млрд. евро.

Взаимните фондове и стабилизирането на дохода се прилагат значително по-рядко и разходите по тях са все още символични. Над половината от разходите за управление на риска се падат на Италия – близо 1,6 млрд. евро. Страната е единствената, която макар и в различна степен, използва и трите типа механизми.

Франция също активно се възползва, като преобладаващата част от бюджета е отреден за субсидирано застраховане, но в рамките на ПРСР функционира и взаимен фонд. Интересното е, че макар размерът на разходите не впечатлява на фона на мащаба на френското земеделие, близо 96% от стопанствата се ползват от подкрепа в управлението на риска. В повечето останали страни различните механизми засягат общо между 1% и 5% от фермерите.

Румъния е страната, където взаимните фондове получават най-голяма финансиране – бюджет от 200 млн. евро за периода.

Френски взаимен фонд за управление на рискове, свързани с околната среда и заболявания – FMSE (Fonds national agricole de Mutualisation Sanitaire et Environnementale)

Това е единственият по рода си взаимен фонд, функциониращ във Франция. Целта му е защита на стопаните основно срещу болести по животните, разпространение на вредители и екологични замърсявания. Участието на фермерите е задължително (с някои малки изключения).

Той се състои от два стълба – общ (за рискове, касаещи целия сектор) и специфичен (за рискове, свързани с отделни производства). Двата стълба функционират с отделен бюджет и правят плащания независимо един от друг. Всеки фермер прави плащане от 20 евро годишно към фонда, а към специализираните подфондове има допълнителни вноски, които зависят от дейността и размера на стопанството. 65% от изплащаните от фонда компенсации са рефинансирани с публични средства (една четвърт от националния бюджет и три четвърти с европейски пари).

Важно е да се отбележи, че всички страни-членки прилагат мерки за управление на риска, финансирани от националните бюджети (на този тип прилагани мерки ще се спрем в следваща наша публикация). В повечето случаи обаче, включително в България, става въпрос за плащания, които следват вече настъпили неблагоприятни събития (наводнения, градушки, заболявания и т.н.). В Гърция и Кипър застраховането е задължително и е организирано и осъществявано от държавата.

Италия, Франция и Унгария прилагат и трите форми на подпомагане на риска – чрез покриване на част от застрахователните премии, чрез взаимни фондове и мерки за стабилизиране на доходите

Прилагането на трите, описани по-горе, механизма е свързано с редица предизвикателства, най-вече от техническо естество – наличие на надеждни данни за добивите (продукцията на стопанствата), за метеорологичните условия и степента на засягане от болести и вредители, и особено за доходите на фермерите (когато става въпрос за инструменти за стабилизирането им). Преди евентуално въвеждане в България на подпомагане, свързано с управление на риска по някой от тези модели, е необходимо да се вложат много и последователни усилия именно в тази насока.

Източник: Европейски парламент - Генерална дирекция за вътрешни политики на ЕС

Мерки за управление на риска в ПРСР 2014-2020 – какво, как и къде?
8241
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Земеделски министри се събраха в Бон на конференция за устойчивото управление на горите
Уточнява се и кога производителите се считат за активни при кандидатстване
Законови промени улесняват държавното подпомагане на фермерите
Case IH представи мобилното приложение FieldOps за управление на земеделските дейности
МОСВ и басейновите дирекции ще организират срещи на национално и местно ниво
До 30 септември тече обществено обсъждане на плановете за управление на речните басейни
Институт по аграрна икономика
Управлението на агросектора по отношение на прозрачност и компетентност е на ниско ниво
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини