Това да искаш от Европейската комисия разрешение единствено България да представи отчета си за програмата за развитие на селските райони (ПРСР), без този важен документ да бъде възложен на законно избран одитор, си е гаф, откъдето и да го погледнеш. Не само защото страната ни за пореден път показва, че институциите й не работят, а и защото чиновниците в Брюксел отдавна не се изненадват от абсурдите в родното законодателство, водещи до постоянни провали на обществени поръчки в една от държавите членки на Европейския съюз.
Думата ни е за последните ревизии на обществените поръчки, спретнати от служебния кабинет, от които стана ясно, че министерството на земеделието и храните отново е сгафило при възлагането на поръчки, заради което има опасност Брюксел да ни санкционира със спиране на плащания.
Административната каша е забъркана от юристи на министерството на земеделието и храните, които миналата година безуспешно се опитаха да изберат одитор на старата ПРСР 2007-2013 г. Въпреки че самата обществена поръчка беше обявена още през януари 2016 г., до края на годината одитор така и не беше избран.
Вместо това на ръководството на ведомството му се е налагало да твори "чудеса от храброст", за да убеди Еврокомисията колко объркано е българското законодателство, та едно министерство не може да се справи с избора си на одитори на селската програма. Само да припомним, че сагата с избора на одитори по тази програма се точи цели пет години и всеки път завършва със скандали.
Синор.БГ поиска конкретна информация от МЗХ за причините, довели до последния случай, обявен и от премиера Огнян Герджиков миналата седмица. От ведомството обясниха, че пречките с тази процедура започнали още след приемането на измененията в Закона за обществените поръчки (ЗОП) през миналата година.
Въпреки че процедурата за избор е била отворена през януари 2016 г. след излизане на новите промени, юристите от агроведомството е трябвало да прекроят документацията, което се е проточило във времето, така че едва през есента се е стигнало до втора процедура за набиране на оферти.
Дали от некомпетентност или кой знае защо, но на 28 октомври 2016 г. в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е постъпило искане за налагане на временна мярка „спиране“ на процедурата за обществена поръчка.
Въпреки че с решения от 15 ноември и от 24 ноември КЗК е оставила без уважение това искане, сроковете за избор на одитор тотално са били провалени и така България е била на път да бъде сериозно санкционирана, ако не представи отчет за изпълнението на старата програма.
В резултат на това на пожар е трябвало да се търси нов ход за намиране на одитор. В периода септември-декември 2016 г. агроведомството постоянно е информирало службите на ЕК за състоянието с обществената поръчка и за възникналите забавяния в следствие на подадената жалба.
Така се е стигнало до 20 декември 2016 г., когато с официално писмо на ЕК страната ни получава разрешение да представи „резюмиран документ с основни изводи и „научени уроци“ от прилагането на ПРСР (2007-2013 г.) “, съобщиха за Синор.БГ от агроведмоството. Документът е бил изпратен до ЕК до 31 декември 2016 г., с което рискът от евентуално спиране на средствата е преодолян.
Това обаче е временно решение, защото изискването страната ни да представи финален вариант на одиторска оценка не се отменя.
На 10 януари 2017 г. по време на редовната годишна среща между страните-членки и ЕК за докладване на напредъка по Програма за развитие на селските райони българското министерство е постигнало договорка със службите на ЕК докладът с последващата оценка да бъде финализиран в първата половина на 2017 г.
На 3 февруари тази година е обявена нова обществена поръчка с краен срок за набиране на оферти - 13 февруари 2017 г.
До този момент са получени 2 оферти и от 15 февруари 2017 г. в МЗХ заседава Комисия за оценка на офертите, съобщиха от ведомството.
Дано поредната серия от епопеята „Обществени поръчки“ в агроведомството не се превърне в сапунен сериал, защото този път санкциите няма да се разминат.
Екатерина Стоилова