По правилото N+3 всяка държава членка на Европейския съюз трябва да усвоява навреме средствата по програмата за селските райони, така че до три години след подписването им договорите, които са одобрени през първата година, бъдат приключени успешно и средствата да са реализирани в земеделието. Казано по-конкретно, в края на 2018 г. България трябва да е разплатила минимум 502 млн. евро за 2015 г., които са заложени по финансовия план за първата година от прилагане на програмата.
Според отчета на министерството на земеделието за периода 2015-2016 година фонд „Земеделие” е изплатил едва 166,8 млн. евро (320 млн. лв.) от новата селска програма, така че изоставането е критично. Ако се кара със същите темпове, ще се окаже че за цели три години в сектора с мъка ще влязат само средствата, планирани да се усвоят за една година.
Ако средствата за първата година не бъдат изплатени, "Еврокомисията автоматично отменя финансовия си ангажимент по изплащане на всеки дял от бюджетното задължение за дадена програма за развитие на селските райони, който не е използван за предварително финансиране или за междинни плащания, или за който не е представена декларация за разходите, отговаряща на условията по отношение на разходите, извършени до 31 декември от третата година след годината на бюджетното задължение", се посочва в еврорегламента за автоматичната отмяна на средствата.
Другият голям проблем пред администрацията ще бъде да докаже пред Брюксел, че изпълнява приоритетите, заложени за подпомагане през този програмен период. Всяка държава-членка е длъжна да докаже пред Брюксел, че успешно подпомага приоритетните си сектори. В случая с нашата страна това са животновъдите, зеленчукопроизводителите и биофермерите, които приоритетно получават одобрение на проектите.
Ако догодина се докаже, че парите не са отишли с предимство в тези сектори, ще се наложи спешно да се променя ПРСР, а това ще бъде пагубно за сектора, коментират експерти.
Ще кажете, че 2018 г. е далеч, но при честите смени на кабинети и управление от служебни правителства ситуацията с нормалното управление на агросектора лесно може да излезе извън контрол. А и по правилото N+3 тригодишният срок изтича в края на тази година. Самият отчет пред ЕК се прави в началото на 2018 г.
Миналата седмица стана ясно, че ще има нов индикативен график за откриване на проектите по селската програма, който ще бъде обявен днес.
До този момент още не е приключило одобрението по три от важните подмерки на програмата - за модернизация по 4.1, за стартиращи млади фермери по 6,3 и за общинските мерки. При общинските мерки проблемът може да се окаже изключително сериозен, ако се стигне дотам приемът от миналата година да бъде анулиран заради постфактум наложените изисквания, противоречащи на самата наредба.
Отговорите на тези въпроси явно ще се дават от новото ръководство на фонда и от експертите в министерството на земеделието, които тепърва ще решават кои нови мерки ще бъдат отваряни и дали ще се преодолее досегашното забавяне в изплащането на субсидиите по ПРСР 2014-2020.