До крайния срок за регистриране на правното основание за ползването на земеделските земи остава само два дни – днес и утре, а наредбата за прилагане на директните плащания за 2017 година все още не е обнародвана в Държавен вестник. Дори вината за това забавяне да е на предишния кабинет, притесненията сред фермерите се засилват, тъй като до кампанията остават само 10 работни дни, които изтичат на 28 февруари. И за този срок министерството би трябвало да е готово с наръчник и образци за кандидатстване, които се обнародват с все още липсващата наредба 3 за директните плащания.
В същото време в министерството вървят бясни кадрови промени и назначения на съветници, които нямат нищо общо с декларираното желание от новата власт за професионализъм, който впрочем се очакваше и от земеделските производители.
Вместо това се въртят стари имена на хора от времето на Тройната коалиция, чийто опит в пълненето на партийни каси е добре известен. В същото време с анонимни писма към новите зам. министри валят уж сериозни сигнали за политически назначения във всички сектори – като се започне от земеделието и се стигне до горите. Явно се говори за кадри от ГЕРБ, които видимо ще бъдат разчиствани, защото не проявявали професионализъм в работата си. Но това е доста странно като изявление от сегашните зам. министри, защото всички помним начина, по който фермерите изпратиха старата власт. За първи път бизнесът беше доволен от диалога с администрацията, при който се чуваше неговата дума.
Само преди дни представители на 11 браншови организации настояха да се запазят и малкото кадърни кадри, които работят в това министерство. Неслучайно това писмо беше адресирано първо до президента и министър председателя и едва накрая до новия земеделски министър, който видимо не се огражда с читави съветници.
Но да се върнем към припомнянето за 15 февруари, когато изтича последният срок за деклариране на правните основания за ползване на земята.
Припомняме, че всеки регистриран земеделски производител, кандидатстващ по схемите за директни плащания, трябва да има вписано правно основание, което става в общинската служба по земеделие по местонахождение на имота.
За правно основание се приемат решенията за възстановено право на собственост или нотариалните актове, договорите за наем или аренда, споразуменията по чл.37в от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), както и разрешителните за паша в националните паркове.
С промените в ЗСПЗЗ се дава възможност за създаване на масиви за ползване на пасища, мери и ливади, което става със сключване на споразумение между собственици или ползватели на животновъдни обекти със селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. В споразумението могат да вземат участие лица, които отговарят на нормата за притежавани или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни. 28 февруари е срокът за регистриране на заявление за участие в споразуменията за ползване на пасища, мери и ливади. Споразуменията се одобряват до 30 април.
За създаване на масиви за ползване на трайни насаждения декларация и заявление ще се приемат до 20 февруари 2017 г. Срокът за сключване на споразумение по чл. 37в, ал. 2 и разпределение на ползването на земите по масиви по чл. 37в, ал. 3, т. 2 е до 30 март 2017 г. Докладът и заповедта за разпределение на масивите в землището се издават до 5 април 2017 г. Заповедта се обявява до 10 април 2017 г.
Земеделски имоти, държавна и общинска собственост може да се регистрират до 9 юни, ако е започнала процедура за предоставяне за ползване преди 15 февруари 2017 година.
Правно основание за подпомагане в горски имоти, държавна и общинска собственост - пасище, ливада или поляна, са сключените договори за наем по реда на Закона за горите.
За имоти, попадащи в защитени територии, правно основание е разрешително за паша по чл.50, т.5 от Закона за защитените територии. То се издава въз основа на годишните планове, утвърдени със заповед на директорите на регионалните органи на Министерство на околната среда и водите. Процедурата се счита за стартирала с датата на заповедта на съответния регионален орган на Министерство на околната среда и водите.