Цените на млечните продукти в световен мащаб са нараснали с над 45% през втората половина на 2016 г., се посочва в доклада на холандската Rabobank за четвъртото тримесечие, цитиран от електронното издание AgriLand.
Резултатът е следствие от засилващото се вътрешно търсене в Европа и САЩ най-вече на сирене и масло, направило ненужно трупането на нови запаси, и от свиването на износа с 4,5 млн. тона, преизчислено в течен млечен еквивалент (LME), изтъкват експертите на финансовата институция, която е сред най-големите кредитори на селскостопанския сектор в света. Предлагането на мляко от основните държави-износителки е спаднало рязко през втората половина на годината – с общо 2,6 млн. тона, като най-силно е понижението му в Океания и Европа.
Според Кевин Белъми, стратег за световния пазар на млечни продукти в Rabobank, производителите на мляко в света не са се представили добре през втората половина на 2016 г. „Производството на мляко в Европа се свива не само заради ниските цени, но и вследствие на субсидиите за съкращаване на количествата в Европейския съюз, които могат на практика да доведат до изтегляне на милиони тонове мляко от пазара, ако фермерите спазят поетите ангажименти. Същевременно наблюдаваме слабост в производството в Океания, като в Нова Зеландия произведените количества са с 6% под максималните за миналата година”, уточни Белъми.
Друг важен извод от тримесечния доклад на Rabobank е, че настоящото повишаване на цените ще продължи още известно време, тъй като за увеличаването на предлагането от основните изнасящи региони ще е необходимо време, най-вероятно до втората половина на 2017 г. Очакванията са обаче за сериозна разлика в темпото на ръст за отделните млечни продукти, а като основни фактори за това се очертават засилващото се търсене на масло и излишъкът от запаси.
От банката прогнозират също, че Китай ще се върне като купувач на международните пазари и вносът ще нарасне с 20%. Поскъпването на щатския долар спрямо останалите световни валути и повишаващите се цени на суровините обаче ще се превърнат в предизвикателство за останалите основни световни вносители.