При продажба на некачествени храни, опасни за човешкото здраве, които са внесени или произведени в страната, търговците ще бъдат длъжни автоматично да изтеглят тези партиди от щандовете. В случай, че стоките вече са продадени, потребителите трябва да бъдат информирани за опасната стока, за да имат право да я върнат и да получат обратно парите си от търговците. Това гласи новият Закон за храните, който днес ще бъде представен от министъра на земеделието Десислава Танева. Проектът беше подготвян в продължение на една година с участието на преработвателите и обхваща всички актуални промени в обастта на производството и търговията с храни.
Предвиждат се и солени глоби при измами. От 2 хиляди до 4 хиляди лева ще бъде глобата за лица, които пускат на пазара опасни храни или пък извършват измами с храни, които не отговарят на изискванията на законодателството на Европейския съюз по безопасност на храни, гласи проектозаконът. При фирмите тези глоби достигат до 6 хил. лева.
Солидни наказания има и ако нарушителите не допускат контролните лица за проверки във фирмите. Глобите в тези случаи се движат от 2 хил. до 6 хил. лева.
За първи път се регламентира и електронната продажба на храни, за която до този момент липсваше нормативна уредба.
При засичане на негодна храна, опасна за човешкото здраве, всеки търговец е длъжен автоматично да изтегли от пазара партидите, като навреме съобщи за това на компетентните власти и на потребителите.
Въвеждат се и нови изисквания при продажбата на охладено и неопаковано месо. Ако досега върху табелите се поставяше само цената, то в бъдеще задължително трябва да са вписани държавата-проиезводител, датата на месодобив и срокът на годност.
Законът за храните вече ще задължава браншовите организации на производителите, преработвателите и дистрибуторите на храни да разработват по подотрасли ръководства за добри производствени, търговски и хигиенни практики на храните, което е важно условие за вътрешен контрол. Чрез прилагане и поддържане на постоянни принципи за контрол те ще прилагат система за анализ на опасностие и критични контролни точки (НАССР) при производството, преработката и дистрибуцията на храни.
Самите браншови ръководства ще се утвърждават от Националния съвет по храните.
Електронната продажба на храни, както и всяка друга търговия, ще се контролира от агенцията по безопасността на храните, която ще издава съответните разрешения и ще поддържа регистър на фирмите. Търговците трябва да представят регистрационните номера на камионите, с които ще превозват храната, които ще подлежат на контрол. Задължително се спазват стандартите за качество.
С новия закон се урежда и търговията с бутилирана минерална, изворна и трапезна вода, като се въвеждат правила за контрол и на вносните води.
Министърът на здравеопазването или оправомощен от него заместник-министър издава сертификат за добив на минерална или изворна вода от съответното находище, който удостоверява произхода, състава и свойствата на съответната вода. Подробно са разписани процедурите за кандидатстване и одобрение.
Законът обхваща и системата за производство и продажба на бебешките храни, включени в раздела като храни със специално предназначение. Тук се отнасят освен храните за кърмачета, също и тези за специални медицински цели, а също и заместителита на целодневния хранителен прием за регулиране на телесното тегло.
Бизнес оператор, който предстои да пусне на пазара за първи път хранителна добавка или храна, предназначена за употреба при интензивно мускулно натоварване, уведомява преди пускането областната дирекция по безопасност на храните с уведомление по образец. Одобрените производители и търговци задължително влизат в регистър, който се поддържа от агенцията по храните.
Цял раздел в закона е посветен и на генетично модифицираните храни (ГМО), чието пускане на пазара става само с разрешение на Европейската комисия.
Одобрени са процедурите за подаване на заявления за пуснане на пазара на храни или фуражи с ГМО, като е регламентиран и контролът от страна на държавата.
В друг раздел на закона са представени и процедурите по пускане на пазара на хрлани, облъчени с йонизиращи лъчения. Това облъчване се извършва само от лица, регистрирани за извършване на този вид дейност от министъра на здравеопазването или от оправомощен от него заместник-министър.
Облъчването на всеки отделен вид храна се извършва след издаване на отделни разрешения за товаОблъчване на храни с йонизиращи лъчения се разрешава, когато има основателна технологична необходимост за това и не представлява опасност за здравето на потребителя.
Облъчването на храни може да бъде използвано само за намаляване опасността от хранителни заболявания чрез унищожаване на патогенни организми, за ограничаване на развалата на храните чрез стопиране на процесите на гниене, за ограничаване на загубите при съхранение на храните чрез забавяне на зреенето и др.
Новият закон регламентира употребата и на пушилни ароматизанти, които се влагат в храните. Подробно са описани и процедурите по одобряването на новите храни.
Контролът върху храните се извършва от Национален съвет, в който участват министърите на земеделието и храните, на здравеопазването, на икономиката, на околната среда и водите, на труда и социалната политика, на образованието и науката, изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните, директорът на Центъра за оценка на риска по хранителната верига, председателят на Националното сдружение на общините, по един представител на ректорите на Тракийския университет, Лесотехническия университет и Университета по хранителни технологии, по един представител на представителните сдружения за защита на потребителите и на браншовите организяации от преработвателния сектор.
В състава на Националния съвет се включва и по един представител на браншовите организации в секторите по класификация на икономическите дейности (КИД) както следва:
1. код 10.1 - Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия;
2. код 10.2 - Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия;
3. код 10.3 - Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия;
4. код 10.4 - Производство на растителни и животински масла и мазнини;
5. код 10.5 - Производство на мляко и млечни продукти;
6. код 10.6 - Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени
продукти;
7. код 10.7 - Производство на хлебни и тестени изделия;
8. код 10.8 - Производство на други хранителни продукти (захар, какао, шоколадови и захарни изделия,преработени чай и кафе, хранителни подправки и овкусители, диетични храни, хранителни добавки и т.н.);
9. код 10.12 - Производство и преработка на месо от домашни птици
10. код 11.0 - 11.01,11.02,11.03 и 11.04 - Производство на напитки (спиртни
напитки, вина от грозде, други ферментирали напитки и т.н.);
11. код 11.05 и 11.06 - Производство на пиво и производство на малц;
12. код 11.07 - Производство на безалкохолни напитки, минерални и други
бутилирани води;
13. код 47.2 - Търговия на дребно в специализирани магазини с хранителни стоки и напитки;
14. код 56.1. и 56.2 - Ресторанти и заведения за бързо обслужване; услуги по
приготвяне и доставяне на храна.
Участват още изпълнителният директор на Националната агенция по приходите, директорът на Агенция Митници, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, председателят на националния статистически институт, Председателят на Комисията за защита на потребителите, директорът на Националния център за обществено здраве и анализи, Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури имат право на участие в Националния съвет със съвещателен глас при обсъждане на въпроси от тяхната компетентност.
Със Закона за храните е регламентирана и дейността на помирителните комисии, което е нов елемент, изключително важен при решаване на фирмени спорове.