Няколко наскоро основани развойни компании се борят за честта първи да предложат на пазара в САЩ произведени в лабораторни условия бургери и наденички, които по вкус не се отличават от натуралните месни продукти, съобщи електронното издание Ptichki. Компаниите „Memphis Meats”, „Mosa Meat” и „Modern Meadow” имат намерение в рамките на 3-4 години да изкушат потребителите да се произнесат за качествата на месото, което са отгледали в стоманени контейнери от животински клетки.
Някои развойни компании започнаха активно да разработват тази технология през последните 3 години след приключването на тестовете за създаването на лабораторен бургер – дългогодишен проект под ръководството на физиолога Марк Поуст, в който съоснователят на „Гугъл” Сергей Брин вложи 330 хил. долара. Въпреки противоречивите оценки за продукта на своя труд Поуст реши да продължи разработката, като стана съосновател в холандската компания „Mosa Meat”.
Крайната цел на подобни проекти е да бъде променено съвременното животновъдство, което по оценки на ООН използва огромна част от обработваемата земя и консумира ежегодно една трета от световната зърнена реколта. Производителите на месо са наясно, че тяхната продукция не отговаря на стандартите за устойчиво развитие, твърди главният изпълнителен директор на „Memphis Meats” Ума Валети. След 20 години по-голямата част от месото по рафтовете в магазините ще бъде изкуствено отгледано, убеден е той. Потенциалният пазар е огромен – през 2014 г. средностатистическият американец е похарчил 186 долара за месни продукти.
За отглеждането на месо от клетки и биологични реактори (устройства, напомнящи използваните в производството на бира) е необходим съвсем малко биологичен материал, твърдят представители на развойните компании. По думите им при такова производство на месо ще бъдат получавани много по-малко отпадъци и ще няма да има необходимост от използването на антибиотици.
От „Memphis Meats” възнамеряват през този месец да представят официално стратегията си за развитие и да обявят за какво ще бъдат използвани 2 млн. долара, получени от фондове за рисков капитал. Засега основната задача на подобни развойни компании е да увеличат производството, запазвайки ниски разходи, отбелязват ръководителите на проектите. Изкуствено отгледаното месо трябва да струва приблизително колкото истинското, без да се различава от него по вкусови качества. В момента обаче производството на фунт говежда кайма струва на „Memphis Meats” 18 хил. долара, докато в магазините е по 4 долара, сочат данни на министерството на селското стопанство на САЩ.
Представители на месния бранш се съмняват, че потребителите, които предпочитат натурални продукти без добавки или генетично променени съставки, ще бъдат склонни да купуват месото, отгледано от клетки. Но говорители на известните американски компании „Tyson Foods”, „Hormel Foods” и „Perdue Farms” са отказали коментари с аргумента, че технологията е все още твърде нова.
За разлика от утвърдените производители фондовете за рисков капитал и инвеститорите от Силициевата долина подхождат към новата технология с ентусиазъм. Съоснователят на „Майкрософт” Бил Гейтс и основателите на „Туитър” Биз Стоун и Евън Уилямс инвестираха в „Beyond Meat” и „Impossible Foods Inc”, произвеждащи изкуствено отгледано месо.
Представители на „Memphis Meats” изтъкнаха, че вече са обсъдили как ще бъде извършван контролът върху тяхната продукция с американската Агенция за храните и лекарствата. От агенцията трябва да дадат заключение за месото, преди министерството на селското стопанство на САЩ да установи контрол върху продукта и производството му, заяви говорител на ведомството.