Браншови организации, които искат да рекламират продуктите си с промоционални програми, финансирани по европейските програми, ще преминават през няколко етапа на одобрение от министерството на земеделието и фонд „Земеделие”. Новите процедури са разписани в проект за наредба, качен за обсъждане на интернет страницата на агроминистерството. Правилата се отнасят за всички промоционални програми, депозирани в министерството на земеделието след първи декември 2015 г.
Основното изискване е те да са внесени от така наречените представителни „предлащи сдружения”, в които земеделските производители да съставляват поне 50 % от броя на участниците и самите те да предлагат поне 50 % от обема или стойността на предлаганата продукция, се посочва в наредбата.
Предлагащите сдружения са длъжни да изберат с конкурс „прилагащи програмите организации”, което трябва да стане най-късно месец след датата на публикуване на обявата за този конкурс.
Самата обява задължително трябва да бъде публикувана в два български централни всекидневника или в два европейски, като в нея бъдат отразени и основните изисквания - описание на мерките, включени в промоционалната програма, за които е обявен конкурсът, изисквания към финансовия и техническия капацитет на прилагащата организация, условия и начин на плащане, място и срок за подаване на оферти, място и срок за получаване на документацията за участие в процедурата.
Ако в този конкурс бъдат подадени по-малко от три оферти, той се прекратява.
Ако конкурсът приключи нормално с избор на прилагаща организация, победителят се представя в министерството на земеделието в 7-дневен срок. Във фонд „Земеделие” се внася и самата промоционална програма, която трябва да бъде одобрена и съответно да се сключи договор за изпълнение.
Предлагащото сдружение е длъжно да избере и външна независима организация, която да извърши оценка на въздействието на обикновените програми (оценяваща организация). Тя трябва се избере преди или след сключването на договора с фонда, но не по-късно от 6 месеца след неговото сключване.
Следва изпълнение на промоционалната програма, при която се допускат авансови, междинни и окончателни плащания.
Държавен фонд "Земеделие" проверява дали при изпълнението на програмите е добавено логото на Европейския съюз (ЕС) с текст, показващ, че програмата е финансирана с помощта на ЕС (печатни материали), дали е добавено знамето на Република България и дали материалите и документите, адресирани до обществеността, включително аудиовизуални материали, изработени и реализирани или придобити в рамките на договора, съдържат логото ENJOY IT’S FROM EUROPE.
Задължително трябва да фигурира и информация, доказваща, че материалите в програмата отговарят на нейната цел да представят българските и европейски продукти в трети страни, както и като качество да притежават съответните сертификати.
Наредбата ще влезе в сила, след като бъдат приети съответните предложения на бизнеса и на останалите ведомства, имащи отношение към прилагането й.