Европейската комисия одобри още 33 програми на стойност 108 млн. евро, които имат за цел да популяризират селскостопанската продукция на общността в нея и на нови пазари, обявиха от изпълнителния орган на Европейския съюз на официалния си уебсайт. Половината от средствата идват от бюджета на ЕС. Програмите ще бъдат реализирани през следващите 3 години и ще допринесат за отварянето на нови пазари за селскостопанските продукти и за увеличаване на потреблението им в ЕС и извън него. Според приложението към съобщението на ЕК България ще участва по 4 от програмите на стойност 11 074 952 евро, а средствата, които ще получим за тях от бюджета на ЕС за трите години, са в размер на 5 537 476 евро.
„Приветствам тези нови програми, особено след скорошните проблеми на пазара. Подобни програми са важни за създаването на нови пазарни възможности, особено на пазарите извън ЕС, и поради тази причина помагат за стимулиране на растежа и работните места в селскостопанския сектор”, заяви европейският комисар за земеделието и развитието на селските райони Фил Хоугън.
За вътрешния пазар са предназначени 20 от 33-те програми, а останалите 13 са насочени към следните 13 държави и региони: Китай, Близкия Изток, Северна Африка, Югоизточна Азия, Япония, Южна Корея, Африка, Русия, Беларус, Казахстан, Австралия, Норвегия и балканските държави, които все още не членуват в ЕС.
Финансираните мерки могат да включват различни типове кампании за популяризиране, представящи предимствата на произведените в ЕС продукти, особено що се отнася до качеството, безопасността на храните и санитарните норми, хранителното съдържание, информацията върху етикетите, отношението към животните или производствените методи, щадящи околната среда. Подбраните програми обхващат широк диапазон продуктови категории и особено онези, при които наскоро имаше големи затруднения на пазара като млечните продукти, но също така и месните продукти, пресните и преработените плодове и зеленчуци, качествените продукти (особено защитените по 3-те схеми за географски обозначения в ЕС), както и биологичните продукти.
По този начин се поддържа тенденцията за популяризиране на продуктите от ЕС на пазарите на трети страни, която бе заложена с одобряването през април на първата промоционална акция за 2015 г., включваща 41 програми на стойност 130 млн. евро. Нещо повече, две от одобрените програми ще бъдат реализирани от по няколко организации, базирани в различни държави-членки, които ще проведат кампанията за представянето на продукцията на ЕС съвместно. Този тип кампании за популяризиране ще бъдат насърчавани все повече с оглед на промените в политиката на популяризиране, влизащи в сила от 1 декември тази година, и предвиждащи делът на финансиране от бюджета на ЕС да достига 70%-80% от общите средства по програмата вместо досегашните 50%, разширяване на кръга на бенефициентите и продуктите за популяризиране, въвеждане на годишна работна програма. През 2016 г. за промоционални програми ще бъдат отпуснати 111 млн. евро.