Националната асоциация на зърнопроизводителите предлага таванът на субсидиите по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделските стопанства” от новата селска програма да се намалят от 1,5 милиона на 1 милион евро. Това е основното предложение, депозирано в министерството на земеделието от браншовата организация. То е свързано с предстоящата втора нотификация (изменение), която България ще поиска за новата селска програма ПРСР 2014 – 2020 г.
Във връзка предложените от министерството промени във финансовите условия на ПРСР 2014-2020г. от организацията предлагат още по отношение на възможността за промяна в интензитета на финансовата помощ по подмярката, минималният размер на субсидиятаза едно проектно предложение да падне на 40% от размера на допустимите за финансово подпомагане разходи.
Предлага се и намаляване на максималния размер на финансовата помощ за един проект на 50% от размера на допустимите за финансово подпомагане разходи.
Мотивите за предложенията на НАЗ са неведнъж изказвани още от разписването на първите драфтове на Програма за развитие на селските райони 2014-2020г.
В условията на ограничени бюджети по мерките следва да се създадат предпоставки за по-балансирано и справедливо разпределение на средствата, които да достигнат до повече бенефициенти, мотивирани да реализират жизнени и ефективни проекти, допринасящи за повишаване на конкурентоспособността на стопанствата и за развитие на селските райони.
За съжаление, първоначалните опасения и подозрения на НАЗ относно изопачаване и изкривяване на кандидатстването и усвояването на средствата, се сбъднаха още на първия прием по подмярка 4.1.
Станахме свидетели на редица нелоялни практики на изкуствено създадени условия в стопанствата с цел получаване на допълнителен ранкинг, на кандидатстване от страна на фиктивни или недотам инвестиционно амбицирани земеделски производители с едничка цел усвояване на средства, се посочва в становището.
Затова от НАЗ настояват да се намали финансовата атрактивност на подмярката с цел да се гарантира, че подпомагането по инвестиционните мерки на ПРСР 2014-2020г. ще достигне до реалните земеделски производители с потенциал за развитие и модернизиране на стопанствата.
От асоциацията считат, че за да се избегне спекулирането с точкуването, критериите за ранкинг на проектните предложения следва да бъдат ревизирани, напр. да отпадне критерият за преход към биопроизводство, да се преосмисли критерият за Северозападна България, да се намали точкуването на приоритетните сектори и др.
Браншовиците държат също да се помисли детайлно и задълбочено върху справедливи и обективни методики за определяне на референтните цени на материалните активи, тъй като сега действащият подход ощетява до голяма степен честните бенефициенти.
НАЗ настоява и за уеднаквяване на административните процедури във всички регионални структури на ДФЗ при кандидатстване, сключване на договори за одобрение и подаване на заявки за плащане, както и за намаляване на административната тежест за кандидатите и бенефициентите.
Част от предложенията на НАЗ са: да се попълват и подават документи за кандидатстване онлайн и след отстраняване на допуснати грешки по проекта да се подават в определен срок в съответните дирекции оригиналните документи; да се признават вече заведени документи от предходни приеми; да са публично достъпни „работните листи или мониторинговите листи”, по които експертите на ДФЗ приемат проектните предложения, правят проверките на терен и обработват заявките за плащане.