Съществуват възможности за по-широко навлизане на редица български продукти на японския пазар, сред които вина, сирене, кашкавал, пчелен мед и други, заяви заместник-министърът на икономиката Любен Петров на среща с представители на Бизнес асоциация „Япония и Югоизточна Европа“, се посочва в съобщение на официалния уебсайт на министерството на икономиката. Японската делегация представи целите на асоциацията, насочени към насърчаване и развитие на сътрудничеството между Япония и страните от Югоизточна Европа, в частност България, сред които е и стимулирането на малките и средните предприятия.
„Дейността на подобни организации е изключително важна за изграждане на партньорства между компании от двете страни”, каза в приветствието си към гостите Петров. Той посочи политиките и мерките на Министерството на икономиката, насочени към запазване на икономическата и финансовата стабилност на страната и подобряване условията за бизнес чрез намаляване на административната и финансовата тежест, броя на регулациите, както измененията в нормативната уредба с особено внимание към малките и средните предприятия. Заместник-министърът на икономиката изтъкна работата на министерството в посока позициониране на България като предпочитана дестинация за инвеститори в сектори с висока добавена стойност.
Япония е важен икономически партньор на България в региона на Източна Азия, припомнят от министерството на икономиката. През 2014 г. стокообменът между двете страни възлиза на 150,9 млн. долара, което е с 19,8% повече спрямо предходната година. Износът на България за този период е близо 38,2 млн. долара (с 1,2% повече спрямо 2013 г.), а вносът от Япония е 112,7 млн. долара (27,7 % ръст спрямо предходната 2013 г.). За първата половина на 2015 г. двустранната търговия между Япония и България възлиза на 64,1 млн. долара, отбелязвайки 20,5% спад спрямо същия период на предходната 2014 г. Спадът се дължи на намаляването на вноса за България, който за първите шест месеца на 2015 г. се равнява на 42,6 млн. долара, с 32,6% по-малко, основно в резултат на намалелия внос на парни турбини спрямо реализирания през същия период на 2014 г. Износът на България за първото полугодие на 2015 г. е за 21,5 млн. долара, което е с 23,3 % повече спрямо периода януари-юни на 2014 г. Наблюдава се тенденция за увеличаване на износа ни на стоки с добавена стойност като интегрални схеми, електронни трансформатори, машини и апарати за подготовка и преработка на тютюн, инструменти и апарати за автоматично регулиране и контрол, радиоапарати, миялни машини, медицински инструменти, както и при облеклата.