За три години 503 малки стопанства в страната са получили разрешение да продават преработена продукция директно от фермите или да я изнасят на фермерските пазари. Това сочи актуалната информация за броя на стопанствата, регистрирани към края на юли 2015 г. по наредба 26 за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход, предоставена на Farmer.bg от министерството на земеделието.
От 2012 г., когато наредбата влезе в сила, стопаните се опитват да изпълнят изискванията за безопасността на храните, така че да имат пряк достъп до пазара.
През първите две години най-активни се оказаха пчеларите, които продължават да държат първенството. Според регистъра от вписаните 503 стопанства 356 са за производството на мед и пчелни продукти.
От пролетта на тази година обаче тенденцията се обръща в полза на животновъдите. Докато през 2012 г. възможност да продават сирене и млечни продукти имаха само три ферми, през пролетта на тази година бяха отчетени 15 стопанства. Последните данни за юли т.г. обаче сочат, че в регистъра вече са вписани 89 стопанства, които могат да се преработват сурово мляко и да го продават без прекупвачи.
Голям стимул за разрастване на регистриранитеп малки ферми имат и проектите, финансирани с чуждестранно участие, като българо-швейцарската програма например. По нея освен нормативна и финансова помощ българските фермери получиха и възможност да се оборудват и с мобилни хладилни витрини, осигуряващи участието на стопаните във фермерски пазари.
В регистъра на министерството на земеделието влизат освен стопанства за производство на мед и млечни продукти също и такива за прясно месо.
До този момент са издадени разрешителни за директни продажби на 27 стопанства за производство на яйца, на една – за продажба на прясно птиче месо плюс яйца и на една само за птиче месо.
Други осем стопанства са за продажби на яйца от пъдпъдъци.
Сред останалите в списъка са още 18 развъдници за риба, една ферма за зайци и две – за охладено месо от дивеч.
Повечето фирми работят с ресторанти и хотели, но директните продажби им осигуряват възможност да предлагат прясна стока и от самите стопанства.