До една година Националната служба по зърното ще разполага с модерна електронна система, която да позволи на производители и търговци дистанционно от своите домове да регистрират или пререгистрират притежаваните от тях складове, зърнохранилищата или фуражни бази.
Проектът е разработен с евросредства по опративната програма „Административен капацитет” и ще заработи от октомври 2015 г., съобщи нейният ръководител Никола Дилов.
Системата е част от проекта за създаване на електронно правителство и има цел да улесни гражданите и фирмите при регистрацията и пререгистрацията на публичните складове, зърнобазите и останалите 3 200 склада с вместимост над 160 хиляди тона, където в момента фермерите съхраняват продукцията си.
Освен лесния достъп за регистрацията електронната база ще следи количествата зърно, които влизат и и излизат в хранилищата, ще осигурява електронни разплащания на дължимите такси по регистрацията. И което е най-важно, ще осигурява връзка на банките с притежателите на складови записи, които се приемат като ценни документи, поясниха експертите от службата по зърното.
Според европроекта електронната система ще бъде обслужвана до 2018 г., след което вероятно ще се търси друг изпълнител, който да поддържа сървърите. Самият проект е на стойност 423 хил. лв. и включва освен покупка на техническото оборудване, също поддръжката и обучението на служителите от службата.
Електронната система ще бъде достъпна и до редица други администрации и контролни органи, които осъществяват проверки на търговията със зърно.
Информационната база ще има достъп до Националната агенция по приходите, Българската агенция по безопасността на храните, фонд „Земеделие”, органите на МВР и др.
Проектът осигурява защита на личните данни на всеки регистриран производител. Самата система ще позволява на клиентите на службата с обикновена регистрация да подават нужните образци на доументи по електронен път.