Мегазаконът за хранителната верига обещава завиден контрол и високи санкции на пазара

Важно за целия сектор

05.11.2019 г.

Мегазаконът за хранителната верига обещава завиден контрол и високи санкции на пазара

Оставен на трупчета от 2016 година досега, проектозаконът за управление на агрохранителната верига отново е на дневен ред, след като проектът беше иницииран от сегашния министър на земеделието Десислава Танева, но през 2017 г. по странни причини потъна дълбоко в дебрите на съгласувателните процедури… За да бъде актуализиран едва през лятото на тази година. Ето че проектът за нов закон вече е качен за обсъждане на страницата на министерството на земеделието, като браншовите организации и всички засегнати лица имат право да дават своите предложения по него до 2 декември тази година.

За първи път авторите на този закон предлагат три варианта за неговото структуриране, като, разглеждайки и трите варианта, те се спират на втория, който според тях „ще осигури прилагането на правото на Европейския съюз и националните мерки в областта на хранителната верига чрез актуализиране на националната правна рамка, която да обединява цялата дейност по хранителната верига в нейната цялост като един непрекъснат процес, като същевременно се гарантира висока степен на защита на здравето и интересите на потребителите по отношение на цялата хранителна верига.

Големият плюс е, че с въвеждането на новия закон няма да се променя процедурата на регистрация и пререгистрация на земеделските стопанства и животновъдни обекти, което няма да затрудни бизнеса в неговата дейност.

Синор.БГ ще се спре подробно на втория вариант за закон, който има за цел да обедини същността на деветте сега действащи закони, свързани по един или друг начин с безопасността на храните и пазара на хранителни продукти, като всичките тези закони ще продължат да действат и след неговото прилагане. Самият Законът за управление на агрохранителната верига ще създаде една обща рамка, която да регламентира същността на агрохранителната верига и включените в нея елементи, се посочва в мотивите към законопроекта.

Измененията ще засегнат следните девет специални закони:

Закон за храните;

Закон за ветеринарномедицинската дейност;

Закон за фуражите;

Закон за здравето на растенията;

Закон за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз; за генетично модифицирани организми;

Закон за посевния и посадъчен материал;

Закон за животновъдството;

Закон за пчеларството;

Закон за виното и спиртните напитки.

Същността на новия закон е разграничи ясно компетенциите и функциите на отделните органи, осъществяващи политиката и официалния контрол и оценката на риска по агрохранителната верига;

За целта той ще се осигури взаимодействието и координацията между контролните органи както на национално ниво, така и ниво ЕС;

Ще се гарантира и прилагането на унифицирани процедури при осъществяването на официален контрол, с което ще се постигне по-голяма сигурност при потребителите;

С новия закон ще се определят адекватни по размер санкции за лицата, извършващи нарушения, свързани с отделните елементи на агрохранителната верига;

Ще се избягнат процедурни затруднения в случай на бъдещи адаптации на законодателството на ЕС по безопасност на храните поради промени в достиженията на правото на ЕС;

Ще се създаде правно основание за издаване на индивидуални административни и нормативни актове във връзка с извършването на специфични съвместни дейности, одити и инспекции в областта на агрохранителната верига.

Ще се осигури прилагането на изискванията на Регламент (EС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година за прилагане на официалния контрол и другите официални дейности, извършвани с цел да се гарантира прилагането на законодателството в областта на храните и фуражите, правилата относно здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и продуктите за растителна защита и на приетите въз основа на него директно приложими актове на Европейския съюз на национално ниво.

Големият плюс според авторите на закона е, че с него ще бъде наложена забрана за използването на нелоялни търговски практики по отношение на елементите на агрохранителната верига (различни от тези, които са предмет на забрана на разпоредбите на Директива (ЕС) 2019/633 на Европейският парламент и на Съвета от 17 април 2019 година относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти (ОВ L 111, 25.04.2019 г.), като по този начин се предотвратява представянето им като привидно идентични с храни, продавани в друга държава-членка на ЕС, при положение че съответните храни, предлагани на пазара в Република България, имат различен състав или характеристики.

Ще се осигури прилагането на Решение на Съвета от 17 декември 1999 година относно пускането на пазара и начина на употреба на говеждия соматотропин (BST) и за отмяна на Решение 90/218/ЕИО (1999/879/ЕО).

Ето и основните ползи, които се очаква да бъдат постигнати с приемането на проекта на Закон за управление на агрохранителната верига:

1. Ще се избегне заобикалянето на разпоредбите, които затрудняват официалния контрол при проследяването на всички елементи по агрохранителната верига на всеки етап от тяхното производство;

2. Ще се въведат единни критерии за отчетност на национално ниво;

3. Ще се премахнат различията в регулаторната уредба, създаваща административни тежести на бизнеса, включително и регистрационните режими;

4. Ще се улесни установяването на практики целящи заблуда на потребителя;

5. Ще се определят адекватни по размер санкции за лицата, извършващи нарушения, свързани с отделните елементи на агрохранителната верига;

6. Ще се подпомогне изграждането на единен механизъм за формиране на политиката по храните с участие на представители на всички засегнати страни;

7. Ще се гарантира висока степен на защита на здравето, доверието и интересите на потребителите по отношение на цялата агрохранителна верига;

8. Ще се създаде обща рамка по агрохранителната верига, чрез която ясно да се посочат всички нейни елементи както поотделно, така и в тяхната цялост и взаимообвързаност, за да се обхване целият процес от първичното производство, здравеопазването и хуманното отношение към животните и здравето на растенията, и всички етапи до получаването на крайния продукт, готов за консумация от хората;

9. Ще се разграничат ясно компетенциите и функциите на отделните органи, осъществяващи анализа на риска, политиката и официалния контрол по агрохранителната верига, както и взаимодействието и координацията между тях;

10. Ще се гарантира прилагането на унифицирани процедури и постигане на координиран контрол за съответствие с изискванията на европейското право и българското законодателство по цялата агрохранителна верига, с което ще се постигне по-голяма сигурност при потребителите;

11. Ще отпаднат редица процедурни затруднения и се улесни по-нататъшното адаптиране на българското законодателство свързано с агрохранителната верига, следвайки примера на ЕС за създаване на единна правна рамка.  

12. Ще се осигури прилагането на изискванията на Регламент (EС) 2017/625 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2017 година относно официалния контрол и другите официални дейности, извършвани с цел да се гарантира прилагането на законодателството в областта на храните и фуражите, правилата относно здравеопазването на животните и хуманното отношение към тях, здравето на растенията и продуктите за растителна защита и на приетите въз основа на него директно приложими актове на Европейския съюз на национално ниво.

13. Ще се забрани използването на нелоялни търговски практики по отношение на елементите на агрохранителната верига (различни от тези, които са предмет на забрана на разпоредбите на Директива (ЕС) 2019/633 на Европейският парламент и на Съвета от 17 април 2019 година относно нелоялните търговски практики в отношенията между стопанските субекти във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти (ОВ L 111, 25.04.2019 г.), като по този начин се предотвратява представянето им като привидно идентични с храни, продавани в друга държава-членка на ЕС, при положение че съответните храни, предлагани на пазара в Република България, имат различен състав или характеристики.

14. Ще се осигури прилагането на Решение на Съвета от 17 декември 1999 година относно пускането на пазара и начина на употреба на говеждия соматотропин (BST) и за отмяна на Решение 90/218/ЕИО (1999/879/ЕО).

Тъй като предлаганите разпоредби в известна степен може да засегнат функционирането на вътрешния пазар на ЕС, затова и проектът на закон е одобрен още през 2016 година от Съвета на ЕС с номер на нотификацията 2016/317/BG по реда на Директива (ЕС) 2015/1535 на Европейския парламент и на Съвета, установяваща процедура за предоставянето на информация в сферата на техническите стандарти и регламенти и правила относно услугите на информационното общество.

Засегнатите страни обхващат бизнес оператори – фирми и стопанства, които са заети както в производството на хранителни продукти, така и в търговията и разпространението на храни. От общият процент предприятия делът на МСП варира между 97% и 100% от бизнес-операторите, осъществяващи производство, преработка и дистрибуция на храни. Те ще бъдат положително засегнати от направените промени свързани с приемането на проекта , които са насочени към подобряване на ефективността на системата за контрол като цяло, на контрола по вноса и координацията между компетентните институции на национално и европейско ниво, създаването на правна рамка, която да обединява цялата дейност по хранителната верига, ясно да посочва отделните нейни елементи в тяхната цялост като един непрекъснат процес, с разграничаване на компетентностите на органите, осъществяващи оценката на риска по хранителната верига, политиката и контрола върху тях и свързаните дейности.

Синор.бг ще продължи да ви информира за текстовете от бъдещия закон.

Sinor.BG

Споделяне на сайта