Представителите на българската хранително-вкусова индустрия, част от които е и Съюзът на преработвателите на плодове и зеленчуци, се противопоставят на кратките срокове за въвеждане на нови промени в етикетирането на храните, които ще блокират реализацията на пазара на вече произведени опаковки. Става въпрос за обсъждането на проектопромените в Наредбата за хранитге, които предвиждат замяната на обозначението „Използвай преди“ с „Използвай до“ върху етикетите на бързо развалящи се храни.
От съюза посочват, че „подкрепят стремежа на държавните институции да подобряват нормативната уредба и да осигуряват поголяма яснота за потребителите, но това би трябвало за гарантира плавен преход и да не води до ненужни затруднения за бизнеса“. В своето становище представителите на консервната индустрия са категорични, че „е необходимо въвеждане на гратисен период от шест месеца, защото незабавното влизане в сила на това изискване ще доведе до сериозни практически проблеми за производителите и дистрибуторите, които разполагат с големи количества отпечатани опаковки и етикети, съдържащи старото обозначение „Използвай преди“.
Тези материали са изработени в съответствие с действащите правила и изисквания, но ако новата наредба бъде обнародвана без преходен срок, те ще станат неизползваеми от един ден за следващия. Това би означавало масово бракуване на вече произведени етикети и опаковки, което неминуемо ще доведе до финансови загуби, излишно разхищение на ресурси и екологичен отпечатък, който може да бъде избегнат.
„Шестмесечният преходен период, който предлагаме, е разумен и балансиран вариант. Той ще позволи на всички оператори в хранителната верига – производители, дистрибутори и търговци – да се адаптират към новите изисквания, без да се нарушава нормалният ритъм на работа. В същото време ще гарантира, че потребителите ще получават точна и надеждна информация, както и че преходът към новото обозначение ще бъде ясен и без хаос на пазара“, поясняват от СППЗ.
Предложението на бизнеса предвижда храните, етикетирани съгласно старите правила, да могат да бъдат предлагани на пазара до изчерпване на наличните количества, но не по-късно от шест месеца след влизането в сила на изменението. Така ще се избегнат ненужни загуби и щ се даде време за нормално внедряване на новите етикети. „Считаме, че диалогът между институциите и бизнеса е ключов за успешното прилагане на всяка нормативна промяна. Надяваме се Министерството на земеделието и храните да прояви разбиране към реалните предизвикателства пред индустрията и да отчете необходимостта от този преходен срок“, се посочва още в становището.




