От отчетния доклад на земеделското министерство за изпълнението на Стратегическия план за развитие на земеделието през 2024 г. се вижда, че по третата цел – подобряване на позицията на земеделските стопани във веригата на доставки, администрацията се проваля напълно. Причината е в малкия бюджет, осигурен за подпомагане на оперативните групи в животновъдството, затова през миналата година у нас не е подаден и един проект за подпомагане на оперативни програми на фермери, произвеждащи мляко и млечни продукти.
В доклада на МЗХ четем, че липсата на интерес за участие по секторните интервенции в сектор „Мляко и млечни продукти“ в първия прием през 2024 г. се дължи на недостатъчния размер на финансовата помощ, обусловен от липсата на национална финансова помощ и нисък размер на подпомагането от ЕС. Това не може да се компенсира от липсата на задължителни ангажименти за изпълнение на екологичните и научноизследователски и развойни дейности, както е в сектора на „Плодове и зеленчуци“.
Предвид слабия интерес към сдружаването в сектор „Мляко и млечни продукти“ МЗХ е предложило промени в законодателството, с което значително да се облекчат условията за признаване. Проведени са информационни и разяснителни срещи, по време на които земеделските стопани са се запознали с ползите от секторните интервенции. За да се стимулира сдружаването и признаването на групи и организации на производителите на мляко и млечни продукти, са изготвени и подробни ръководства, публикувани на електронната страница на Стратегическия план на България, които да подпомагат сдруженията във всички етапи.
Към месец септември 2025 година обаче министерството още не е обявило дали животновъдите са започнали да се сдружават.
И младите фермери не усвояват субсидиите
В сектора на плодовете и зеленчуците все пак наблюдаваме раздвижване, защото през миналата година за започнали да се изпълняват две оперативни програми, по които са подадени заявления за междинни плащания. Изплатената финансова помощ е на обща стойност 156 153 евро, от които средствата от ЕС са за 47 983 евро, а националната финансова помощ в размер на 108 170 евро. Тази помощ е преведена за извършени разходи, удостоверени с оправдателни документи и съответства на не повече от 80% от изразходваните суми в рамките на първата година от оперативната програма, посочват от МЗХ. Останалата част от финансовата помощ за допустимите за подпомагане разходи, заявени за възстановяване с междинно плащане, ще се изплати на етап заявления за окончателно плащане за първата година от оперативните програми, които предстои да бъдат подадени и отчетени през финансова 2025 г.
От отчета обаче се вижда, че планираната единична сума не е постигната, като отклонението е в размер на минус 74,57 % - тоест през миналата година са платени само 26 на сто от планираното. Разликата от една страна се дължи на факта, че оперативните програми се изпълняват на календарна година, а в рамките на финансова 2024 г. са реализирани само частични плащани, обясняват от МЗХ. От друга страна е видно, че през финансова 2024 г. се изпълняват 2 оперативни програми, a планираната единичната сума е изчислена на база прогнозирани за изпълнение 3 оперативни програми. Прогнозната стойност на планираната единична сума и индикаторите за резултат се основават на брой организации на производители в сектор „Плодове и зеленчуци“, изпълнявали оперативни програми през предходния програмен период. При планиране на единичната сума е взет предвид средногодишният бюджет на изпълняваните в предходния период оперативни програми и средногодишната стойност на реализираната от организaциите продукция.
Сиреч, отново има недомислие, което е причина оперативните групи да не получат пълното си финансиране навреме. А ние продължава да се питаме защо българските фермери не се сдружават.