Единствено младите фермери не са получили желания от тях надежден земеделски доход за устойчивост на стопанствата си, който през 2024 година е заложено да бъде осигурен по линия на директните плащания за . Това се разбира от отчета на Министерството на земеделието и храните за миналата година, качен преди десетина дни на страницата на на ведомството.
Според администрацията положителен принос към изпълнението на целите за реално подпомагане са реализирани с всички интервенции по директни плащания, с изключение на тези за младите земеделски стопани и за производителите на памук. За съжаление в доклада не е припомнено какъв бюджет е заложен за земеделците до 40-годишна вързраст и каква част от ресурса не е усвоен.
Ще припомним, че през миналата година искания за допълнителна подкрепа за млади фермери бяха депозирали едва от 2 057 регистрирани стопани, които заявиха за подпомагане едва 1 231 499 декара, или средно по 600 дка на стопанство. Колко от тях са били одобрени, в доклада на МЗХ не се посочва.
По всички останали интервенции, насочени към растениевъди и животновъди, бюджетите за 2024 г. са усвоени, рапортуват в доклада на МЗХ. По първата интервенция за основно подпомагане на доходите за устойчивост (ОПДУ I.A.1.) – това са старите плащания на хектар, бяха подадени 52 196 заявления със заявена площ от 38 401 201 декара. По интервенция за допълнителното прерадпределително плащане за доходи за устойчивост (I.А.2.) заявленията бяха 44 797, със заявена за подпомагане площ от 714 886 дка. МЗХ е изпълнило ангажиментите си и към малките земеделски стопанства – през миналата есен от МЗХ kr отговориха, че по тази интервенция заявления са подали 5 943 земеделци, обработващи едва 82 522 дка. В отчета обаче липсват данни дали всички подадени завления са одобрени.
Животновъдите, кандидатствали по интервенциите за директни плащания също са изпълили заложените от МЗХ цели при подпомагането през 2024 г., съобщават от МЗХ. Оттам обаче са пропуснали да дадат таблиците с конкретните суми, изплатени за фермерите по всяка от интервенциите, така че за прозрачност не можем и да мечтаем. Отчетът е приет от Комитета по наблюдение, като се надяваме, че поне неговите членове са получили адекватна информация, както изисква цялото европейско законодателство. Иначе в публикувания отчет се посочва, че „положителен принос към изпълнението на целите имат следните приложени в страната интервенции за директни плащания: I.А.1, I.А.2., I.A.3., I.Б.1, I.Б.2, I.Б.3, I.Б.4, I.Б.5, I.Б.6, I.Б.7, I.Б.8, I.Б.9, I.Б.10, I.Б.11, I.Б.12, I.Б.13, I.Б.14, I.Б.15, I.Б.16, I.Б.17, I.Б.18, I.Б.19 - всички интервенции по директните плащания.
Резултатът от прилагане на тези интервенции и приложените еко схеми (еко схемите като част от директните плащания имат принос към R.4, R.6 и R.7) се отчита с резултатните индикатори R.4, R.6 и R7, като в голяма степан планираните стойности са изпълнени, а отчетените отклонения са в рамките на допустимите и отразяват динамиката в структурата на стопанствата в страната.