Помните ли 2018 година, когато цяла България следеше по телевизорите сагата с кравата Пенка от Кюстендилско, която, пасейки, неусетно преминала границата със Сърбия, без да се интересува от европейските закони. А те не разрешават свободно да се върне на българска територия, защото западните ни съседи се водят държава извън Европейския съюз и правилата за обратното влизане на животни в България са изключително строги. Собственикът на кравата трябваше да мине през безброй перипетии, докато контролният орган на страната - Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), не извърши съответните проверки, за да може животинката да се върне, без да бъде умъртвена.
Връщаме ви към трагикомедията с кравата Пенка, защото в онези години държавата все още осигуряваше прозрачност около дейността на ветеринарния контрол. Днес обаче трети месец наблюдаваме как шарката по овцете и козите, сполетяла родното животновъдство, вилнее из страната, обхващайки цялата Пловдивско област. И едва през август, когато смъртоносната зараза покоси и стада от селектираните български породи на маришката овца, секторът като че ли се събуди. А овцевъди и ветеринарни лекари изискаха от ръководството на държавната агенция да обяснят защо пръскат пари само за умъртвяване на вече заболелите стада – в инсинератори и екарисажи, вместо да осигурят средства за ваксинация. Страната ни гори от пожара на страшна за дребните животни болест, каквато е шарката. И всички експерти предупреждават, че е нужна превенция, защото догодина в страната няма да остане и една ферма.
Медийното отразяване на казуса с шарката обаче също се оказа сериозен проблем, защото вече трети месец нито ръководството на БАБХ, нито това на Министерството на земеделието и храните (МЗХ) организират пресконференции, на които да обяснят кога са възникнали първите огнища, какво показват анализите на обследваните ферми и куп други въпроси. И когато миналата седмица на пощенската кутия на синор.бг получихме снимки от дрон, с който е заснет огромен куп мъртви овце в двора на инсинератор, помещаващ се в рамките на отдавна неработещия екарисаж край Пловдив, отправихме към БАБХ и МЗХ куп въпроси, подадени и от нашите читатели. Защото в ерата на изкуствения интелект, когато всеки българин би могъл да провери как контролните органи си вършат работата, е необяснимо как две държавни институции си позволяват да държат информационна мъгла за цялата общественост.
Основен принцип в журналистиката е при сигнал за нередност, да потърсим отговори от засегната страна. Първите въпроси зададохме още миналата седмица, но отговорите се получиха доста късно, когато други сигнали станаха причина да зададем нови въпроси, на които ни беше отговорено късно вчера.
Повечето от тези въпроси са зададени от фермери и ветеринарни лекари. Затова и днес публикуваме обстойните отговори на двете ведомства.
Синор.бг получи снимки как в двора на инсинератора край Пловдив има огромен куп с мъртви овце, които трябва да бъдат изгорени, а той очевидно няма капацитет. Тъй като инсинераторът се намира само на 2 км от фермата на Аграрния университет, където беше заразеното стадо със селектирани овце, съмненията са, че неизгорените трупове могат да бъдат разнасяни от кучета и други животни и по този начин шарката да се разпространява. Въпросите ни са следните:
Скоро правена ли е проверка в инсинератора и кой точно трябва да извършва подобна проверка. Нали изгарянето на всяко умряло от зарадна болест животно става пред очите на ветеринари, които проследяват дали веднага след евтаназирането животното е било погребано или изгорено. Кой точно наблюдава работата на този екарисаж?
Отговор: Във връзка с обявените огнища на заболяването шарка по овцете и козите (ШОК) в област Пловдив и необходимостта от обезвреждане на евтаназираните по хуманен начин дребни преживни животни (ДПЖ), на площадка, разположена на територията на бившия екарисаж в Пловдив, са позиционирани първоначално един, а в последствие още един мобилен инсинератор. Страничните животински продукти се извозват единствено от обявените огнища и транспортирането им се извършва при стриктно спазване на всички мерки за биосигурност.
Процесите се осъществяват в синхрон с капацитета на мобилните инсинератори, като се изготвя предварителен план, отчитащ 24-часовия им режим на работа. Поради технологичния капацитет е възможно временно да се натрупа известно количество трупове на площадката.
С цел недопускане на външни лица и гарантиране сигурността на обекта, входът и изходът на площадката се охраняват денонощно от полицейски патрули на ОДМВР – Пловдив, при строг пропусквателен режим. Денонощно на място присъстват екипи на ОДБХ – Пловдив, които извършват постоянна дезинфекция на влизащи и излизащи превозни средства и оторизирани лица с биоцид, показан за борба с вируса на шарката. Контролът и наблюдението на дейността на инсинераторите се осъществява от служители на ОДБХ – Пловдив, които гарантират, че изгарянето на всяко животно се извършва съгласно нормативните изисквания.
Към 20.08.2025 г. на площадката функционира един мобилен инсинератор, съобразно намаления обем на работа в областта.
Във връзка с твърдения за възможност от пренасяне на трупове или части от тях от кучета или диви животни, уточняваме, че до момента такива случаи не са установени. Площадката, на която са разположени мобилните установки, се намира на левия бряг на река Марица, докато посочената във въпросното запитване ферма е отдалечена на десния бряг, на разстояние от приблизително 3,5 км по права линия.
Между двете места съществуват естествени и изкуствени бариери – река Марица, интензивни пътни артерии, които на практика правят невъзможно пренасянето на трупове или части от тях в посочения обект. Освен това, теренът на площадката е под постоянна охрана и контрол, като се извършва непрестанно наблюдение и дезинфекция. С оглед на предприетите мерки и особеностите на местоположението посочените рискове са изключени.
Позицията на д-в Ангел Мавровски
Освен това, съгласно ЗВД, собствениците на животновъдни обекти са длъжни да осигурят и изпълняват мерките за биосигурност, което предполага, че ако те спазват съвестно тези мерки, не би трябвало на територията на техните обекти да влизат нерегламентирано животни или хора.
Въпрос: От една седмица почти всички капацитети в областта се изказаха не само пред нашата медия, че държавата трябва да реши дали да ваксинира овцете. Мотивът е, че начинът на разпространение на шарка не позволява пълното й унищожаване чрез евтаназиране. И, че е редно да се позволи ваксинация. Обсъжда ли се на държавно ниво този въпрос и България ще иска ли от ЕК дерогация, за да започне ваксинацията?
Отговор: БАБХ и МЗХ работят съвместно по задълбочен анализ на ползите и рисковете за ваксинация. От една страна, ваксинацията може да ограничи разпространението на заболяването и да даде на стопаните инструмент за защита на животните. От друга страна, тя носи и сериозни последствия – включително дългосрочни търговски ограничения, които могат да засегнат не само сектора на дребните преживни животни, но и свързаните производства.
Затова мярката се разглежда внимателно, като се търси баланс между необходимостта от овладяване на болестта и опазването на икономическите интереси на сектора в дългосрочен план.
Въпрос: Ветеринари питат защо от първи юли БАБХ е прекратила достъпа на лекарите до цялата система ВетИС, който са имали преди 1-и юли. В момента могат да наблюдават само състоянието на стадата, с които имат договор, но липсва цялостната картина на ситуацията с шарката.
Отговор: "Българска агенция по безопасност на храните напомня, че всеки собственик на животновъден обект е длъжен да избере регистриран ветеринарен лекар (РВЛ) и да сключи договор за ветеринарномедицинско обслужване на своите животни. При възникнало съмнение за заболяване или промяна в здравния статус на стадото, именно този ветеринарен лекар е натоварен със законовото задължение да извърши проверка на място, да предприеме необходимите мерки и при нужда – да сигнализира компетентните органи.
С оглед на тази отговорност и в съответствие с принципа „едно стадо – един ветеринарен лекар“, достъпът до системата ВетИС беше преструктуриран, така че всеки РВЛ да разполага с информация единствено за обектите и животните, които обслужва. По този начин се гарантират както проследимостта на действията, така и защитата на чувствителна информация, без да се допуска нерегламентиран достъп до данни за други животновъдни обекти.
РВЛ, които обслужват различни стопанства, нямат задължение и правомощия да наблюдават животни извън техния договорен обхват. Отговорността за здравето на стадото е споделена между стопанина и неговия РВЛ, което съответства на европейските изисквания за биосигурност и отчетност. За настъпилите промени в начина на достъп до системата ВетИС Българският ветеринарен съюз беше своевременно уведомен с официално писмо от БАБХ".
Ние обаче ще добавим, че когато БАБХ е писала на съсловната организация, но въпреки това лекарите изразяват недоволство от това решение, би трябвало да се замислят защо хора с дългогодишна практика като проф. Дойчо Димов - вижте интервюто пред синор.г, проф. Иван Станков, доц. Атанас Вучков, Ангел Мавровски, и редица други експерти настояват за прозрачност. Колкото до конфиденциалността на личните данни, която искали в БАБХ да осигурят по отношение на регистрите, програмистите от БАБХ спокойно биха могли да скрият тази информация. Въпрос на желание.
Екатерина Стоилова