Най-късно до 2032 година Европейската комисия няма да субсидира земеделски производители в пенсионна възраст, както и стопани, които получават пенсии. Това е записано в проектозаконодателството за Общата селскостопанска политика (ОСП) за периода 2028-2032 г., което Еврокомисията и държавите членки ще обсъждат през следващите две години. Информацията беше съобщена от експертите на Министерството на земеделието и храните при първата им среща с бранша, проведена на 30 юли в София.
Многодишната финансова рамка на ЕС е разделена в 4 стълба, като земеделието попада в първия стълб, където ще бъдат подпомагани всички сектори на икономиката в ЕС, социалните дейности, земеделието и рибарство, отбраната и сигурността.
В обстойни презентации експертите обясниха, че бюджетът за всички държави членки, с който в бъдеще фермерите ще разполагат за директните плащания ще бъде в размер на 295,7 милиада евро (в сегашния 7-годишен период този бюджет беше 386,6 млрд- евро). Досега съществуващите два стълба на подпомагане се обединяват, така че финансирането ще става от един фонд. Досегашните над 500 програми ще бъдат обединени в така наречени национални и регионални планове за партньорство, където обаче земеделието няма да има гарантиран собствен бюджет като сега, а политиците ще решават как да разпределят финансирането заедно с това за образование, здравеопазване, отрабана и др.
Ако изпълнят изискванията на ЕК до 2032 г., фермерите ще живеят в рая
За 7-годишния период от 2028 до 2032 година бюджетът за националните и регионални планове за партньорство се планира да бъде 865 милиарда евро. Тук обаче все още не е ясно какъв дял ще имат националните съфинансирания. Това очевидно ще се решава от самите държави членки.
Новото в европейското законодателство е, че през следващия период ще има изисквания за въвеждане на реформи, за да се отпуска фисиране по определените дейности. Еврокомисията предлага два проекторегламента, с които ще се развива Общата селскостопанска политика. В регламента за ОСП основните цели, които се залагат като национални приоритети, са:
* политиките за опазването ан околната среда;
* управлението на стопанствата;
* стратегии за обновяване на поколенията;
* стартов пакет ма млади фермери;
* компетентни органи на управление на данните заа ОСП;
* управленски контрол.
По отношение на досегашния първи стълб от ОСП става ясно, че при четири от така наречените интервенции по директните плащания ще се финансират само от европейския фонд, без национално съфинансиране. Това важи за следните интервенции – „дегресивно подпомагане на доходите на площ“, обвързаното с производството подпомагане на доходите, специфичното плащане за памук и плащанията за дребни стопани. Гарантираният бюджет е 295,7 милиада евро, който ще бъде разпределен по години за всяка държава членка. Това вероятно ще бъде обявено от Еврокомисията през септември, съобщиха от МЗХ.
При директните плащания се запазват субсидиите на площ (СЕПП), като вече се преименуват в „дегресивно подпомагане на доходите на площ“. При него ще има тавани за всяко стопанство, които са доста по-ниски от досегашните. Максималният таван на подкрепа е 100 хил. евро. С 25% се намалява подпомагането при досегашните годишни субсидии в размер от 20 до 50 хил. евро годишно. С 50% се режат досега отпусканите годишни субсидии за стопанство, които са варирали от 50 хиляди до 75 хил. евро. Над 75 хил. евро годишното подпомагане на площ ще бъде намалено със 75 на сто.
Предварителните изчисления на ЕС обаче сочат, че плащанията на хектар ще се движат между 130 и 240 евро на ха. Обвързаното сд производството подпомагане ще бъде 20%+5%. За дребните стопани годишно ще се отпускат по 3 хил. евро.
Национално съфинансиране от минимум 30 процента се планира да има за всички останали интервенции от директните плащания – плащания за необлагодетелствани райони със специфични ограничения, агроекологични интервнеции, инструмченти за управление на риска; млади и нови стопани; интервенции за земеделски стопани и собственици на гори и др.