Преди Министерството на земеделието и храните да започне работа по исканата от бранша поземлена реформа, държавната администрация е длъжна да коригира огромен пропуск в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи ЗСПЗЗ, чиито последни промени се отнасят до спекулации при ползването на земите от Държавния поземлен фонд. За това са сигнализирали от Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) при последната среща с експерти от агроминистерството, проведена на семинар за поземлените отношения, организиран миналата седмица, в рамките на изложението Ден на полето край Балчик.
Информацията съобщи председателят на НАЗ Илия Проданов, който припомни, че още с поправките в закона, приети през 2024 година, членовете на асоциацията са поискали да се забрани преотдаването на земи от държавния фонд при сключването на споразуменията по член 37в между ползвателите и собствениците на земеделски земи. Тогава в член 24а от ЗСПЗЗ беше записано, че „земеделските земи от Държавния поземлен фонд, за които са сключени договори за наем, не могат да се преотдават под наем или аренда на трети лица, освен когато са предмет на споразумение в съответното землище, сключено по реда на чл. 37в.“, с идеята, че в правилника за прилагане на тези изменения държавата най-после ще потърси правата си от фирмите, които първи печелят търговете за държавни земи, без да плащат дължимите ренти.
Измамната система е проста, но може да бъде хваната най-рано три години след сключването на договора, когато държавата по закон може да потърси неплатения наем. Обикновено тези търгове се печелят от фирми, които впоследствие се оказват кухи – собственците им са малоимотни селяни, които дори не знаят, че са наели държавна земя. Иначе фирмите печелят търговете, защото дават най-високата цена за рентата (примерно 100 лв. на декар) и държавата сключва договора. Когато обаче арендаторите в дадено землище подпишат договорите за ползване по чл. 37в, където се намира подобна куха фирма, представителите на тази фирма им предлагат да сменят парцелите си (другите арендатори се съгласяват, защото така окрупнят парцелите си и по-лесно ги обработват), в резултат на което държавната зема вече сменя ползвателя, само че без новият арендатор да подозира, че съседният парцел е от Държавния поземлен фонд и че, фирмата, с която е направил размяната, не плаща дължимите ренти на държавата. През първата година от наемането на земята от ДПЗ измамникът плаща само половината от рентата, колкото държавата да бъде залъгана и да не проверява. В същото време при замяната на парцела със съседа си, кухата фирма вече иска от него рента от 110 лева. Така измамниците в схемата трупат печалби и от държавата, на която не плащат ренти, и от реалните арендатори, с които са си разменили парцелите, защото те са длъжни да им плащат наема за ползването на държавните земи заради преотдаването на земята.
Измамата лъсва пред държавата едва след три години, защото законово администрацията е длъжна да се задейства и да съди нарушителя длъжник след изтичане на срока за наем. И едва тогава тогава всички участници разбират, че зад тази фирма не стоят финансово активни лица.
От НАЗ мислеха, че схемите ще бъдат унищожени с измененията в ЗСПЗЗ от миналата година, които те бяха предложили, а впоследствие и одобрени от парламента. Трябваше да минат обаче 12 месеца, за да разберат, че при изработването на правилника за прилагане на тези изменения чиновници от МЗХ са се постарали тази поправка в член 24а да станат неработещи. „Когато се стигне до съдебно дело, съдиите приемат, че тези текстове нямат императивен (задължителен) характер. Затова и тази година ръковдството на НАЗ предлага корекции на миналогодишните поправки, така че текстовете, защитаващи реалните земеделци от тези схеми, да бъде вписана в член 37в от ЗСПЗЗ", поясни Проданов.
Както той, така и колегите му са категорични, че тези измами не се прилагат масово във всички части от страната. Порочната практика се наблюдава само в области, където земите от Държавния поземлен фонд са най-много – във Видинско, Врачанско и Монтанско. С други думи някой в администрацията си е позволил да толерира източване на пари от ДПФ. Затова и ние като данъкоплатци питаме как може в правилника за прилагане на миналогодишните промени някой да си позволи да преформулира основен законов текст, така че неговият смисъл да се преиначи. Още повече, че от НАЗ още тогава категорично са настоявали за защита на потърпевшите земеделци, пострадали индиректно от схемаджийството при ползването на държавните земи.
Питаме още защо досега държавата не въвежда преференция, при която парцелите от ДПФ да се дават безплатно под наем на млади и малоимотни фермери, които да ги обработват, както го правят навсякъде в Европа. Вместо това обаче у нас някой е решил държавните средства да се пренасочват в неясно какви посоки, не без активната помощ на местни администратори.