През май вносът на растителни масла в Индия се сви за 6-ти пореден месец на годишна база, този път с 22,36% до 1,187 млн. тона, сочат данни на Асоциацията на производителите на масла в Индия, цитирани от международните информационни агенции. За първите 7 месеца (ноември-май) на настоящия селскостопански сезон доставките от чужбина са намалели с над 9% спрямо същия период на миналия сезон до 7,884 млн. тона. В сравнение с април обаче е отчетен ръст на вноса с близо 38%.
Вносът на палмово масло през май се сви с 22,32% на годишна база до 592 хил. тона, но при нерафинираното спадът е с едва 5,03% до 505 хил. тона. За сравнение – през миналия сезон Индия внасяше средно по 750 хил. тона палмово масло месечно. Между януари и април обаче доставките от чужбина намаляха рязко заради относително евтиното соево масло и това се отрази дори на запасите от палмово масло в Индия. Но продажбите на палмово масло с отстъпка доведоха до ръст на търсенето му през май и спрямо април вносът скочи с 84,5%, достигайки 6-месечен връх.
Доставките на соево масло от чужбина през май намаляха с 23% спрямо същия месец на миналата година до 398 хил. тона, но на месечна база отчитат ръст от 10%.
Най-тежко е положението при слънчогледовото масло, където вносът в Индия се срина с 55,3% на годишна база до 183 хил. тона, макар спрямо април да нарасна с 1,5%.
Към 1 юни Индия, която е най-големият вносител и потребител на растителни масла за готвене в света, разполагаше със запаси от 1,333 млн. тона – с 1,5% по-малко спрямо количествата към 1 май и най-ниско ниво от юли 2020 г насам. Страната си осигурява над 70% от потребяваните количества чрез внос.
Понижаването на запасите накара правителството на страната на 30 май да понижи базовото мито върху вноса на нерафинирано слънчогледово, соево и палмово масло до 10% от дотогавашните 20%. Това на свой ред води до спад на митото като цяло до 16,5% от 27,5%. Същевременно ставката на митото върху вноса на рафинирани масла за готвене в Индия бе запазена на 37,5%.
От браншовата асоциация обаче не очакват това действие да се отрази в значителна степен върху внасяните количества, а по-скоро да доведе до понижение на цените на продуктите на пазара в страната, съживявайки предприятията за рафиниране, и по този начин да измести търсенето към внос на сурово палмово масло вместо рафинирано. Оттам призоваха своите членове да пренесат понижените цени към потребителите.