Начало » Новини » Коментари
15.06.2025 г.

С Големия законопроект фермерът сяда на трапезата, вместо да сервира

Доклад на Синор.БГ
С Големия законопроект фермерът сяда на трапезата, вместо да сервира

Безспорно, темата на седмицата е публикуваният в края на работния петък Законопроект за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Такъв законопроект никога не сме имали. Ако той се приложи, фермерите ще получат важно място в играта на търговия със земеделски продукти и храни. Досега те бяха донори в сделките, подкрепени единствено със субсидии  от европейските фондове и българския бюджет. Босове във веригата на продажби винаги са били преработвателите и търговците – и малките, и големите. В разпределението на ролите земеделският производител беше човекът, който се труди за другите.

Сега играта се обръща и производителят ще има стол на масата, вместо да сервира.

Така според законопроекта на фермера се полагат 10% печалба, на преработвателите не повече от 20% от себестойността на стоката, на търговците на едро – по 10%, на търговците на дребно с над 20 млн. лв. оборот – до 20%, начислени върху всички разходи.

Законопроектът бе предизвикан да се напише заради драстичните злоупотреби по веригата, в които фермерската продажна цена се увеличаваше с 200 и повече проценти на щандовете, което е недопустимо както за производителите, така и за потребителите.

Една от причините за създаване на законопроекта е „бързото навлизане на пазара на изключително силни търговци на дребно, притежаващи значително по-голяма сила на пазара в сравнение с преобладаващо дребните български производители и доставчици“, пише в мотивите към него. Те са променили баланса и към момента са се позиционирали като най-значимия канал за реализиране на продукцията.

Вносът от трети страни (а защо не и от държави от ЕС?) също влиза в регулация. Досега вносителите декларираха стоките на занижени цени, за да платят по-малък ДДС, с което правеха българската продукция неконкурентна. Този стар плоблем се решава в чл. 17 на законопроекта, в който е записано, че вносителите имат право на 10% надценка. За да получат нормални приходи, те би трябвало да започнат да обявяват пратките си на реалната цена, след като законопроекта влезе в сила.

Изискването към търговските вериги (чл. 21) 50% от наблюдаваните продукти да са с български произход, би следвало да отвори по-широко вратата към тях на земеделските стопани и преработватели. Но дали? Това би било лесно, ако имаше повече групи и огранизации на производители и ако имаше кооперативи, за които още нямаме закон.

Това е светлата страна на законопроекта, която цели да защити земеделските стопани, така че да останат в сектора и да бъдат доволни от избора си.

Но има и тъмна, която напомня за романа на Оруел „1984“. Чрез проекта властта иска да наблюдава под лупа всеки по веригата, ограничавайки възможностите за спекулативна пазарна игра, която е фундамент на пазарната икономика. Фокусът ще е върху избрани продукти, които кой знай защо не фигурират като списък в публикуваните документи. Знае се, че ще се наблюдават групи стоки, но не се знаят конкретните продуктите и това притеснява преработватели и търговци.

Но да погледнем законопроекта.

Отношенията между производител и първи изкупвач, електронен регистър към МЗХ

Чл. 7, ал. 2 на законопроекта допуска писменият договор между фермера и търговеца да се подпише „и когато първият изкупвач е направил предложение/оферта в писмена форма за договор за доставка на земеделските продукти и храни и е получил от земеделския стопанин отговор, че я приема във вида, в който е предложена“. Договорите могат да са и в електронен формат. В тях се вписва цената на производителя, сроковете и начините на плащане, количеството и качеството на продукцията и графика за доставката ѝ. За съжаление, в законопроекта не е посочен максимален срок за плащане, както се говореше през февруари.

Допуска се търговията да се извършва без писмен договор, когато плащането и предаването на земеделските продукти между страните е в един и същи момент и има издадена фактура.

Когато земеделският стопанин определя цената на продукцията си, му е предоставена възможността да я съобрази с разходите си, с пазарните цени, с количеството, качеството , състава и произхода. И, разбира се, да си начисли минимум 10% надценка, за да има някаква печалба. Цената може е непроменлива за периода на договора, който е със минимален срок 6 месеца, или променлива заради редица възможни фактори.   

Преди това е записано, че първите изкупвачи задължително трябва да бъдат включени в електронен регистър, качен на страницата на МЗХ. Те ще бъдат натоварени да записват в своя профил в регистъра вида на земеделските продукти или храни и да изчисляват по специална формула среднопретеглените изкупни цени. Те се вписват през и от областните земеделски дирекции. Могат и сами да се впишат. За да получат правото да участват в регистъра, първите изкупвачи трябва да разполагат с база, в която произвеждат или преработват храни и за която имат одобрение или  вписване по Закона за храните. Ако са дистрибутори, техният обект също трябва да е одобрен. Изисква се да разполагат с транспорт, който отговаря на условията да превозва храна. Този текст в законопроекта директно изхвърля като първи изкупвачи хората, които купуват и препродават, така наречените джамбази.

Производителите на борсата вече с касов апарат

В Преходните и заключителни разпоредби на законопроекта е поправен и чл. 55 от Закона за стоковите борси и тържища, който в ал. 2 дава възможност на физически лица, регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители, да сключват сделки без счетоводно отчитане. Редакцията на този член гласи следното: „За сключените на тържището и на пазара на производителите сделки се издава фактура. В случаите на плащане в брой се издава и касова бележка от регистриран електронен касов апарат с фискална памет“.

Ето тук законопроектът е рестриктивен към една реална група продавачи – например хора в пенсионна възраст, които имат голям двор на село. Отглеждат зеленчуци, имат плодни дръвчета, направили са си найлонов тунел за домати и краставици. Занимават се с това, защото с малките си пенсии не могат да имат нормален живот. Този закон иска да ги впрегне да попълват годишни данъчни декларации и да оперират с електронен касов апарат. Не е справедливо спрямо възрастта им.

Отчетност на търговските вериги към Министерството на икономиката

Търговията след първите изкупвачи отново изисква договори и отчетност, но този път тя ще се отчита електронно към Министерството на икономиката, което също ще има електронна система. Търговците на дребно  с годишен оборот до 20 млн. лв. са изключени от задължението да се вписват и отчитат. Търговските вериги обаче ще подават към системата на всяко 20-то число от месеца информация за вид, количества и средно претеглени цени при покупката и продажбата на земеделски стоки и храни.

Системата ще има публична и специализирана част. Публичната част ще съдържа информация за среднопретеглените цени на земеделските продукти и храни по цялата верига на доставки, които се публикуват до 20-то число на всеки месец за предходния месец. Специализираната част на системата е за служебно ползване. Служебната информация ще се изпраща към поне 7 институции, които освен МЗХ, включват още Министерство на финансите, НАП, агенция „Митници“, КЗК и други, в това число и Обсерваторията, замислена в законопроекта.

Обсерватория към Министерския съвет

Обсерваторията ще е нещо като шапката на цялата структура надолу, защото тя ще изследва и анализира цялата информация, събрана при проследяване на храните по агрохранителната верига. Обсерваторията ще е към правителството и в нея ще участват аналитични умове от 9 институции. Там ще се обсъждат разходите за производството, преработката, дистрибуцията по цялата верига на селскостопанските продукти и храни, за да се види кой колко печели.  Всяко тримесечие обсерваторията ще публикува доклади за изследваните продукти по сектори със съответните производствени разходи. Веднъж годишно на депутатите ще се предоставя обобщаващ доклад.

Някои становища по законопроекта

Национален съвет по храните:

„Проектът на закон не съдържа ясни мотиви и въвежда прекомерна и непропорционална държавна намеса в свободното ценообразуване по веригата на доставки... Това вмешателство е особено тревожно в контекста на свободната стопанска инициатива, гарантирана в чл. 19, ал. 1 от Конституцията на Република България... Приемането на подобна национална уредба би могло да предизвика наказателни процедури срещу България от страна на Европейската комисия... Тревога буди и въздействието върху дългогодишните търговски практики, при които производството и преработката се извършват от едно и също юридическо лице или свързани фирми. Това включва и широко използваната практика на ишлеме.“

Сдружение за модерна търговия:

„Със законопроекта ще се въведе безпрецедентна държавна намеса, която ще замени свободата на договаряне с контролирани от държавата търговски условия. Така се стига до преференциално третиране на определени икономически оператори. Предложените разпоредби облагодетелстват производителите (продавачи) на земеделски продукти и храни и съответно ощетяват останалите участници във веригата на доставки, а именно, купувачите, преработвателите и търговците... (Законопроектът крие) сериозни рискове от дефицит на стоки, установяване на заблуждаващи практики за произхода на стоките, повишение на цените и ограничаване на потребителския избор, особено при социално слабите българи, тъй като при тях делът на потребление на храни спрямо общото им потребление е най-висок. Практиката на други държави членки на ЕС показва, че подобни протекционистки мерки вече са били обект на наказателни процедури от страна на Европейската комисия.“

Българска асоциация на търговците на зърно и фуражи:

„Законопроектът е твърде разширително формулиран и включва в обхвата си търговията със зърнени и маслодайни култури, което противоречи на утвърдените  досега пазарни принципи в сектора. Пазарът на зърно в България работи в условията на адекватна правна рамка, свободна конкуренция, прозрачно ценообразуване и в съответствие с механизмите на общата селскостопанска политика на ЕС... Опитът по административен ред да бъдат регулирани цените и търговските надценки на стоки, за които България е нетен износител (каквито са зърнените и маслодайните култури), би довел до изкривяване на пазара и потенциално до загуба на пазарни позиции, отлив на външни и вътрешни инвестиции или дори дефицити в страната.“

Национална асоциация на млекопреработвателите:

„Да се лимитират надценките на всички нива по хранителната верига, както и начин как тя да се изчислява. Таванът на надценката да е 15% за стоки от първа необходимост. Да се въведе нормативно ограничение, за един и същ продукт в списъка, търговците на дребно да нямат право да правят голяма разлика в надценките, от различни доставчици. Най-вече да не се допуска голяма разлика в надценката за един и същ продукт между българските доставчици и тези  от ЕС или от трети страни.“

Българска Аграрна Камара:

Проблематично е, че „проектът на закон не предвижда задължение за търговците и преработвателите да извършват плащания в конкретни срокове, като се предлагат въвеждане на минимални такива... Изключването на търговията на стокови борси, тържища и пазари на производителите от обхвата на законопроекта, ... би създало предпоставки за нелегален внос и нелоялна конкуренция... Неместна продукция във веригите от магазини следва да се допуска само когато е доказано, че не може да бъде осигурена такава за съответния период – това е мярка за стимулиране българското производство и гарантиране предимството на местните производители.“

Надя Петрова

С Големия законопроект фермерът сяда на трапезата, вместо да сервира
2260
 

Последни материали
Виж
Закупени са 100 000 тона при продължаващ спад на цените
Българската пшеница пак е сред победителите на търга за внос в Тунис
Фондация и компания отпускат средствата за реконструкция на основен кладенец
Подобряват водоснабдяването във великотърновско село с безвъзмездни 22 000 лева
При неспазване на едномесечното предписание от ИАРА ще уведомят МЗХ
Премахват незаконните вили, бунгала и каравани край язовир в Монтанско
Доклад на Синор.БГ
С Големия законопроект фермерът сяда на трапезата, вместо да сервира
Собственикът на обект със 183 дребни преживни животни сам е подал сигнала
БАБХ установи огнище на шарка по овцете и козите в бургаско село
За подпомогне устойчивото опазване и възпроизводство на рибните ресурси
Горски служители зарибиха реки в Родопите с 32 000 балкански пъстърви
Свързани материали
Виж
Утре ще бъде публикуван за обсъждане
Законопроектът за агрохранителната верига излиза на светло на 13 юни
Стопанството е под протекция вече 10 г.
Пореден опит да се затвори единствената ферма за норки чрез промени в закона
Законопроектът е внесен в парламента
Д. Танева иска държавният бюджет да заделя ежегодно 15 млн. евро за „Напоителни системи“
Депутатите разглеждат два законопроекта
Блиц-контрол с министър Тахов на утрешното заседание на земеделската комисия
Предстои разглеждане по комисии в НС
Законопроект за кадастъра изисква собствениците на имоти да бъдат уведомявани, ако земята им е отнета по давност
Доклад на Синор.БГ
Какво се случи през седмицата в земеделието
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини