До 23 юни върви общественото обсъждане на важни изменения в Наредба 13 от 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенции от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 г. в секторите „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и млечни продукти“. Проектът е качен на страницата на Министерството на земеделието и храните и цели опростяване на нормативите, свързани с проектите за инвестицонно подпомагане. След годишния сертификационен одит за финансова 2024 г., извършен от изпълнителна агенция „Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове“, препоръките са свързани с намаляване на административната тежект,четем в мотивите към проектонаредбата.
При този тип проекти кандидатът за финансова помощ представя най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал, без прилагането на минимален праг от 10 000 евро, под който не се изисква предоставянето им. По този начин при извършване на оценка за основателността на разходите ще се гарантира спазване на принципа на икономичност и ефикасност и одобрение на разходи на най-разумна цена. Не се изисква обаче да давате подобни съпоставими оферти при покупката на земя, сгради и друга недвижима собственост и за разходите по интервенцията. При заявяване на разходи за покупка на земя, сгради и друга недвижима собственост допустимият размер на посочените разходи се определя на база представено от кандидата копие от удостоверение за данъчна оценка, издадено в рамките на месеца, предхождащ датата на подаване на заявление за изменение/одобрение.“ Представя се една независима оферта в оригинал с цел съпоставяне с референтните цени и определяне на основателността на предложените разходи.
Кандидатите, които ще монтират оборудване и съоръжения за производство на биогаз, на инсталации на ВЕИ или слънчеви фотоволтаични инсталации, трябва да са юридически лица, ангажирали в екипа си лица, които притежават необходимата професионална квалификация и са вписани в списъка по чл. 21 на Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), поддържан на интернет страницата на Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР). Това обстоятелство следва да бъде посочено в офертите по ал. 1 и 2., четем още в наредбата.
В случай че в периода на изпълнение на оперативната програма настъпят изменения в съответните задължителни стандарти, изисквания или задължения, свързани с изпълнение на целите в областта на агроекологията и климата, ползвателите на финансова помощ са длъжни по реда на чл. 14 да променят дейностите, които се изпълняват в рамките на интервенциите по чл. 2, т. 2 и 7, така че да бъдат адаптирани към новите изисквания.
Оперативни програми с инвестиции за производство на енергия от биомаса, включително производство на енергия от течни, газообразни и твърди горива от биомаса се одобряват за подпомагане при условие, че съответстват на критериите за намаление на емисиите на парникови газове и/или критериите за устойчивост, определени в чл. 37 – 40 от ЗЕВИ. Съответствието с тези критерии се удостоверява с предварителната оценка или чрез прилагане към оперативната програма на анализ, доказващ изпълнението на тези изисквания, изготвен и съгласуван от правоспособно лице с компетентност в съответната област.
Заявени разходи по т. II.4.3 от Приложение № 2 от наредбата, без да са заявени разходи по т. II.3.1 от Приложение № 2, са допустими за подпомагане, когато кандидатите имат действаща инсталация за производство на енергия от биогаз, включена в списъка по т. 7 от Приложение № 1. Кандидатите представят валидна гаранция за произход на енергията, налична в „Регистър издадени гаранции“ на електронната страница на АУЕР или документ, доказващ монтажа от правоспособно лице по чл. 21 от ЗЕВИ и/или договор за доставка на инсталация за производство на енергия от ВЕИ и/или фактури и/или приемно-предавателни протоколи за доставка и/или разрешение за ползване/удостоверение за въвеждане в експлоатация (когато е приложимо).
С предложения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 13 от 2023 г. е предвидено, по интервенция „Инвестиции в материални и нематериални активи“ и в двата сектора, да отпадне изискването за съответствие на капацитета на подпомаганите активи с размера на стопанствата на членовете и/или помещенията на организацията на производители.
Съгласно правото на ЕС финансовата помощ се определя като процент от стойността на предлаганата на пазара продукция от ползвателя на помощта и не зависи от вида на инвестициите, както и не са въведени конкретни изисквания относно капацитета на подпомаганите физически активи. Заложените инвестиции в оперативните програми следва да са в съответствие с предвидения в Стратегическия план неизчерпателен списък с действия и разходи и Приложение II и III на Делегиран регламент (ЕС) 2022/126 на Комисията от 7 декември 2021 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета с допълнителни изисквания по отношение на някои видове интервенции, посочени от държавите членки в стратегическите им планове по ОСП за периода 2023 – 2027 г. съгласно същия регламент, както и с правила във връзка със съотношението за стандарт 1 за добро земеделско и екологично състояние (ОВ, L 20/52 от 31 януари 2022 г.) (Делегиран регламент (ЕС) 2022/126). Отмененото изискване не произтича от правото на Съюза и няма да повлияе на изпълнението на целите на оперативните програми и осъществявания контрол от страна на Държавен фонд „Земеделие“ при определяне на допустимите разходи.
По интервенция „Инвестиции в материални и нематериални активи“ и в двата сектора е прецизиран текстът на допустимите разходи за строително-монтажни и ремонтни дейности с оглед коректното им отнасяне към съответните категории и видове строителство по Закона за устройство на територията. С предложения проект на нормативен акт е предвиден контрол по отношение на допустимостта на инвестициите за производство на енергия от биомаса, включително производство на енергия от течни, газообразни и твърди горива от биомаса, съгласно Закона за енергията от възобновяеми източници.
По интервенциите, свързани с научноизследователска и развойна дейност в областта на устойчивите производствени методи и в двата сектора е прецизиран неизчерпателният списък на допустимите разходи с оглед ефективно и целесъобразно насочване на разходите към дейности, които съответстват на заложените цели на интервенцията. Относно посочените интервенции с проекта на наредба се въвежда дефиниция на понятието „иновации“, за да може кандидатите за финансова помощ предварително да са запознати по какъв начин ще се извърши проверка за допустимостта на заявените от тях разходи по интервенциите.
По интервенция „Индивидуално обучение за други организации на производители и асоциации на организации на производители“ в сектор „Плодове и зеленчуци“ е допълнен неизчерпателният списък на допустимите дейности/разходи в съответствие със Стратегическия план.
В интервенциите в сектор „Плодове и зеленчуци“, свързани с целите в областта на агроекологията и климата, са прецизирани допустимите разходи по инвестициите за подобряване на устойчивостта срещу вредители, както и намаляване на рисковете и въздействието, свързани с употребата на пестициди, включително прилагане на техники за интегрирано управление на вредителите с оглед по-конкретното им насочване към целите на интервенцията, съобразно потребностите и особеностите на стопанствата на членовете на организацията на производители или асоциацията на производители.
С предложения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 13 от 2023 г. са предвидени разпоредби, изключващи налагането на санкции, в случаи на непреодолима сила или извънредни обстоятелства, грешка на компетентен или друг орган или когато засегнатото лице може да докаже по удовлетворителен за компетентния орган начин, че не носи отговорност за неспазване на задълженията, в съответствие с изискванията на чл. 59, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 2021/2116. Прецизирани са разпоредбите, свързани с възстановяване от ползвателите на финансова помощ на изплатеното финансово подпомагане в случай на неспазване на изискванията за дълготрайност на операциите през периода на мониторинг, което съгласно чл. 11, параграф 9 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/126 следва да бъде пропорционално на продължителността на неспазването и е в интерес на ползвателите на финансова помощ.
Съгласно § 6, ал. 1, т. 2 от преходните и заключителни разпоредби на Закона за въвеждане на еврото в Република България, е направено изменение в максималния размер на допустимите разходи за една оперативна програма, като таваните са посочени в евро, както и при интервенциите за изтегляне на плодове и зеленчуци от пазара за безплатно разпространение стойността на допустимите за възстановяване транспортни разходи е определена в евро.
В проекта на наредба са заложени и други промени, които са по-скоро технически и целят оптимално прилагане на интервенциите и осигуряване на съответствие на системите за управление на интервенциите по оперативни програми в секторите „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и млечни продукти“ със Стратегическия план и изискванията на Съюза.