Днес Европейската комисия предлага набор от мерки, за да се гарантира, че европейският лозаро-винарски сектор ще остане конкурентоспособен, устойчив и жизненоважна икономическа сила през следващите десетилетия. Секторът е изправен пред редица предизвикателства като промяна на потребителските тенденции, изменението на климата и несигурността на пазара.
С предложението на Комисията се въвеждат целенасочени мерки, за да се помогне на сектора да управлява производствения потенциал, да се адаптира към променящите се предпочитания на потребителите и да отключи нови пазарни възможности. Тези мерки също така ще спомогнат за запазване на жизнеността на много селски райони, които зависят от работните места в лозаро-винарския сектор, и ще запазят социалното значение на лозаро-винарския сектор в ЕС.
Основни промени в рамката на политиката в областта на лозаро-винарския сектор
Предотвратяване на излишъка: Държавите членки ще бъдат оправомощени да предприемат действия, като например изкореняване (отстраняване на нежеланите или излишните лозя) и бране на зелено (премахване на неузрело грозде преди прибиране на реколтата), за да се предотврати свръхпроизводството, да се подпомогне стабилизирането на пазара и да се защитят производителите от финансови затруднения.
Гъвкавост на засаждането: На производителите ще бъде предоставена допълнителна гъвкавост по отношение на схемата за разрешения за презасаждане. Това ще им помогне да вземат инвестиционните си решения в настоящия променящ се контекст. На държавите членки ще бъде разрешено също така да приспособят по-добре разрешенията за засаждане към своите национални и регионални нужди.
Подкрепа за климата: Секторът ще получи по-силна подкрепа, за да стане по-устойчив на изменението на климата. Държавите членки могат да увеличат максималната финансова помощ от Съюза до 80 % от допустимите инвестиционни разходи за инвестиции, насочени към смекчаване на последиците от изменението на климата и адаптиране към него.
Ясни правила за предлагане на пазара: Предлагането на пазара на иновативни продукти ще бъде по-лесно, с по-ясни правила и общи наименования на продуктите за по-ниско алкохолни лозаро-винарски продукти в рамките на единния пазар.
Хармонизирано етикетиране: Операторите ще се възползват от по-хармонизиран подход към етикетирането на вината, намаляване на разходите и опростяване на търговията през границите на ЕС, като същевременно на потребителите се предоставя лесен достъп до информация.
Стимулиран винен туризъм: Групите производители, които управляват вина, защитени с географски указания, ще получат помощ за развитие на лозаро-винарския туризъм, което ще спомогне за стимулиране на икономическото развитие в селските райони.
Разширена промоция: Продължителността на финансираните от ЕС рекламни кампании за консолидиране на пазара в трети държави ще бъде удължена от 3 на 5 години, за да се гарантира по-добро популяризиране на европейските вина.