Европейската комисия прие нов пакет от предложения за опростяване на правилата на ЕС.Комисията има ясна цел за опростяване, като намали административната тежест до края на настоящия мандат с най-малко 25 %, а за малки и средни предприятия (МСП) — с най-малко 35 %. Първите пакети „Омнибус“, в които се обединяват предложения в редица свързани законодателни области, се отнасят до широкообхватно опростяване в областта на отчитането на финансирането за устойчиво развитие, дължимата грижа във връзка с устойчивостта, таксономията на ЕС, механизма за корекция на въглеродните емисии на границите и европейските инвестиционни програми.
Основните промени са в областта на отчитането във връзка с устойчивостта (ДОПУ и таксономията на ЕС):
- ще се изключат от приложното поле на ДОПУ около 80 % от дружествата, като задълженията за отчитане във връзка с устойчивостта се съсредоточат върху най-големите дружества, които е по-вероятно да окажат най-голямо въздействие върху хората и околната среда;
- ще се гарантира, че изискванията за отчитане във връзка с устойчивостта за големите дружества не обременяват по-малките дружества в техните вериги за създаване на стойност;
- ще се отложат с две години (до 2028 г.) изискванията за отчитане за дружествата, които понастоящем попадат в приложното поле на ДОПУ и от които се изисква да представят отчети през 2026 г. или 2027 г.;
- ще се намали тежестта на задълженията за отчитане по таксономията на ЕС и тя ще се ограничи до най-големите -дружества (които попадат в обхвата на ДДГДУ), като същевременно се запази възможността за доброволно отчитане за другите големи дружества в рамките на бъдещия обхват на ДОПУ. Очаква се това да доведе до значителни икономии на разходи за по-малките дружества, като същевременно ще се даде възможност на предприятията, които желаят да получат достъп до финансиране за устойчиво развитие, да продължат да представят отчети;
- ще се въведе възможност за отчитане относно дейностите, които са частично съобразени с таксономията на ЕС, като се насърчава постепенният екологичен преход на дейностите с течение на времето, в съответствие с целта за увеличаване на финансирането на прехода, за да се помогне на дружествата по пътя им към устойчивост;
- ще се въведе праг на финансова същественост за отчитането по таксономията, а образците за отчитане ще се намалят с около 70 %;
- ще се въведат опростявания на най-сложните критерии от принципа за ненанасяне на значителни вреди с цел предотвратяване и контрол на замърсяването във връзка с използването и наличието на химикали, които се прилагат хоризонтално за всички икономически сектори в рамките на таксономията на ЕС — като първа стъпка към преразглеждането и опростяването на всички такива критерии от принципа за ненанасяне на значителни вреди;
- ще се коригира, наред с другото, основният базиран на таксономията ключов показател за ефективност за банките — отношението на екосъобразните активи (ОЕА). Банките ще могат да изключат от знаменателя на ОЕА експозициите, свързани с предприятия, които попадат извън бъдещия обхват на ДОПУ (т.е. дружествата с по-малко от 1000 служители и с оборот по-малко от 50 милиона евро).
Опростяване на дължимата грижа с цел подкрепа на отговорните бизнес практики:
- ще се опростят изискванията за дължима грижа във връзка с устойчивостта, така че да се избегнат ненужните усложнения и разходи за дружествата, обхванати от тях, например чрез налагане на систематичните изисквания за дължима грижа предимно на преките търговски партньори и чрез намаляване на честотата на периодичните оценки и мониторинга на техните партньори от веднъж годишно на веднъж на 5 години, с извършване на ad hoc оценки, когато е необходимо;
- ще се намалят тежестта и ефектите надолу по веригата за създаване на стойност за МСП и малките дружества със средна пазарна капитализация, като се ограничи количеството информация, което може да бъде поискано като част от картографирането на веригата за създаване на стойност от страна на големите дружества;
- ще се хармонизират допълнително изискванията за дължима грижа, за да се гарантират еднакви условия на конкуренция в целия ЕС;
- ще се премахнат условията на ЕС за гражданска отговорност, като същевременно се запази правото на жертвите на пълно обезщетение за вреди, причинени от неспазване, и се защитават дружествата срещу свръхобезщетение съгласно режимите на гражданска отговорност на държавите членки; както и
- ще се предостави на дружествата повече време, за да се подготвят за спазването на новите изисквания, като се отложи прилагането на изискванията за дължима грижа във връзка с устойчивостта за най-големите дружества с една година (до 26 юли 2028 г.), като същевременно се ускори приемането на насоките с една година (до юли 2026 г.).
Опростяване на механизма за корекция на въглеродните емисии на границите (МКВЕГ) с цел по-справедлива търговия
- ще се освободят малките вносители — предимно МСП и физическите лица — от задълженията по МКВЕГ. Това са вносители, които внасят в Съюза малки количества обхванати от МКВЕГ стоки с произход от трети държави с много малки количества съпътстващи емисии. Това се постига чрез въвеждане на нов кумулативен годишен праг по МКВЕГ от 50 тона на вносител, като по този начин се премахват задълженията по МКВЕГ за приблизително 182 000 вносители, т.е. за 90 % от вносителите, предимно МСП, като същевременно над 99 % емисиите ще продължат да попадат в обхвата на механизма.
- Ще се опростят правилата за дружествата, които остават в обхвата на МКВЕГ: относно одобряването на деклараторите по МКВЕГ и правилата, свързани със задълженията по МКВЕГ, включително изчисляването на съпътстващите емисии и изискванията за отчитане.
Ако бъдат приети и приложени в днешния им вид, по консервативни оценки се очаква предложенията да доведат до общи икономии на административни разходи в размер на около 6,3 милиарда евро годишно и до мобилизиране на допълнителен капацитет за публични и частни инвестиции в размер на 50 милиарда евро с цел подкрепа на приоритетите на политиката.