Начало » Новини » Коментари
30.01.2025 г.

Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич

Изложителите на Зелената седмица
Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич

Снимка: СинорБГ

За идеалистичната идея в Добруджа да се отглежда лавандула е писано много, но след първоначалния бум и бързо последвалия крах с реализацията на етеричното масло нещата се върнаха в старите коловози, а затвореният пазар за лаванудолови продукти принуди ентусиастите да разорат насажденията, така че днес там отново се реят житни поля. От цялата история с лавандулата обаче излезе и нещо добро, защото даде идеи на малкия бизнес в региона да инвестира в преработка, така че с реколтата от останалите 20% неизкоренени градини да се развива бизнес с козметика. Така че този бизнес днес крепи малките и средни фирми в житницата на България.

Тези мисли ни споходиха по време на тазгодишното световно изложение за храни „Зелената седмица“, където от 14-те представители на малкия бизнес, не една, а цели две компании бяха от Добрич, а в основата и на двете бяха продуктите от лавандула. Наглед бизнесите на Павлин Йорданов от „Латифолия козметикс“ и на Стоян Атанасов от „Атанасов 67 и син“ не са конкурентни, тъй като първият е разработил цяла гама от козметични продукти за кожа и лице, а вторият съвместява пчеларството с производството на лавандулово масло, като продължава да отглежда и житни култури.

И двамата обаче имат изразен бизнес нюх, защото въпреки слабия световен пазар с лавандулови продукти те не спират да се развиват и да търсят пазари извън България. Това пролича и от подготовката им за „Зелената седмица“, където бурканчетата с мед на Атанасов бяха изписани на немски език, с точни указания за произхода и съдържанието на продукта. И макар германският потребител да е преситен от мноогобразието на пчелни продукти, бизнесменът очевидно търсеше своето място, уверен във високото качество, вече оценено и у нас. Пчелинът му се намира в Генерал Тошево, но заради сушата през миналата година реколтата била доста слаба. Затова и количествата слънчогледов мед са малко, а преобладаващата част, изложена в Берлин, е от лавадула и липа, чиито вкусове са интересни и привлякоха вниманието.

Колкото до лавандуловите продукти, с които се занимава от 10 години, производството му се е превърнало почти в бутиково, защото площите са сведени само до 30 декара. Към този момент успява да продава лавандуловото си масло в Европа, но в малки количества. Затова и на „Зелената седмица“ очакваше да се срещне с търговски фирми, които имат интерес да сключат договор за реализация на неговата продукция.

За разлика от бизнеса на Атанасов другата добричка фирма „Латифолия козметикс“ е създадена само преди 3 години. Като наследници на земеделски производители Павлин Йорданов и съпругата му се насочват към продукти за разкрасяване, като използват за суровина продукцията на всички фермери от региона. Прилагайки иновативни биотехнологии, те създават фитокозметични продукти с натурални масла и ядливи съставки, произведени на основата на лавандуловото масло.

„Изкупуваме суровината от местни производители, защото е важно всички да се подкрепяме“, посочва Павлин. Колкото до разнообразието от продукти, на изложението в Берлин можеха да се видят различни видове хидратиращи кремове, а мусът за тяло е без аналог, защото е разработен с фини частички от минерална слюда, която попива бързо, не лепне и в същото време хидратира добре кожата.

На щанда беше изложено още олио за тен – с какао, кокос, арган, жожоба и маракуя. При създаването на формулата те са решили да го прилагат и за коса, защото арганът е изключително полезен за хидратацията, пояснява Павлин. И добавя още един продукт – балсам за устни с пчелен восък, който е идеална защита през зимата. Сред другите му предложения са съща натуралната розова вода – за почистване и хидратация – плюс лавандуловата вода, каято регулира омазняването на кожата.

В България младото семейство предлага козметиката основно в биомагазини и аптеки. Стратегията им обаче е да се насочат активно към външните пазари. Неслучайно през последната година са участвали в две изложения – във Франкфурт и Словения, а стартът през 2025-та поставят с Берлин. Да пожелаем успех на всички малки и средни предприемачи, дръзнали да търсят пазари зад граница, защото освен смелост те притежават и хъс да произвеждат качествено и иновативно.  

Екатерина Стоилова

Бутиков или не, бизнесът с лавандула крепи малкия бизнес в Добрич
2297
 

Последни материали
Виж
Ще подпомага новите и малките и средни предприятия
ЕК подкрепя иновативни дружества с нов център за биотехнологии и биопроизводство
Заместник-министър Янчев: НССЗ ще подпомага активно фермерите в Кампания 2025
Всеки ще може да участва със зелени облигации
Тракия икономическа зона ще стане въглеродно неутрална - първата в Европа
ЕК не е съгласна държавата да покрие 20 милиона лева и предстоят съдебни процеси
Груба грешка на бивш земеделски замминистър оставя 240 фермери без екосубсидии
Русия може да загуби лидерската си позиция на пазара на пшеницата
Цените на пшеницата и царевицата в Европа и САЩ избиха нагоре
Планираният бюджет е 10 милиона евро
Публикуваха за обсъждане насоките за прием по интервенцията за напояване за сдружения
Свързани материали
Виж
Съвети за градинаря
Ползите от етеричните масла в градината – от дезинфекция до растителна защита
Трета национална среща на производителите на етерични масла
Важно е да се знае!
Екстремните температури застрашават и лавадуловите полета
България е световен лидер в производството на лавандулово масло
В Чирпан за трети път провеждат Международен фестивал на лавандулата
При около 85 на сто ожънати площи
Средният добив от пшеницата в Добричко надхвърля 560 килограма от декар
В разгара на прибирането на реколтата
Средният добив от лавандулата в Добричко е 544 килограма от декар
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини