Начало » Новини » Коментари
21.05.2024 г.

До 89% варира разликата в заплатите на чиновници от централите на ДФЗ и БАБХ и подразделенията им в страната

Анализ, приет от МС от януари 2024 г., за който се мълчи
До 89% варира разликата в заплатите на чиновници от централите на ДФЗ и БАБХ и подразделенията им в страната

Снимка: sinor.bg

На 24 януари тази година Министерският съвет излезе с обстоен доклад за причините, довели до огромните диспропорции в работните заплати на държавните служители в различните подразделения на министерства, агенции, комисии и други институции в държавата. Тези разлики изпъкват особено силно след 2016 г., когато минималната работна заплата в държавната администрация е изравнена с минималната заплата за страната. Историческият преглед преди тази година показва, че първоначално (след 1990 г.) минималната заплата е била не по-малка от трикратния размер на минималната работна заплата за страната, а през 2003 г е направено изменение, съгласно което минималната заплата за държавен служител се определя ежегодно със закона за държавния бюджет за съответната година и не може да бъде по-нисък от размера за предходната година. Даден е и пример за съотношението на минималната работна заплата за страната (МРЗ) спрямо минималния размер на основната заплата за най-ниската длъжност, предвидена за заемане от държавен служител. Така през 2004 г., когато при минимална заплата за страната от 120 лв. минималната заплата на държавните служители е изчислена на 210 лв., а от 1 януари става 228 лв. През следващата година, когато минималната заплата става 150 лв., най-ниското заплащане за най-ниската длъжност се качва на 236 лв.

Всичко това води до натрупване на проблеми при определянето на заплатите за различните пет групи нива на държавната администрация. Затова и в началото на тази година МС решава, че е крайно необходимо да се обмисли възможността за цялостна промяна в модела на заплащане в дългосрочен план, с оглед преодоляване на изкривяванията и формираните дисбаланси, както между администрации от един и същи вид, така и между служителите на едно и също ниво в отделните администрации.

За да се пристъпи към такава промяна и тя да бъде ефективна, следва да са налице две задължителни предпоставки:

1. Наличие на информационна система, която да гарантира достоверност, пълнота и актуалност на данните за възнагражденията в държавната администрация и

2. Да се извърши задълбочен анализ на прилагането на съществуващия модел, базиран на данни, с участието на всички администрации.

Ще дадем само няколко примера, доказващи огромните разлики между чиновници, които би трябвало да имат еднакво заплащане, но анализът опровергава съществуващата практика.

В пета група, която включва 166 администрации, както и териториалните звена на Българската агенция по безопасност на храните, Националния статистически институт, Държавен фонд „Земеделие, Министерство на вътрешните работи (МВР) и др., процентното отклонение в заплащането варира между 67 и 68 % в някои от областните дирекции на „Земеделие“ до 137% в териториалните звена на МВР. В тази група си струва да се отбележи и фактэт, че се наблюдават сериозни разлики в администрациите от един и същи вид. Примерно, в областните дирекции на фонд „Земеделие“ - ако процентното отклонение при заплащането на чиновниците от един и същи ранг в русенската областна дирекция на „Земеделие“е 85,02%, то в областната дирекция в Благоевград е едва 67,11%, т.е. имаме разлика от 20 % в заплатите между две еднакви администрации.

Значителни разлики има и при регионалните дирекции по горите (РДГ) – от 121,05% при РДГ- Стара Загора до 90,54% в РДГ- Ловеч, или разликата в заплатите е с цели 30%.

Диспропорции има и в заплащането на новоназначени служители и експерти с над 10-годишен стаж, като разликата в заплащането на едните и другите все повече се топи през годините. Ще припомним, че именно след 2015 г. на ръководни длъжности в министерства и ведомства започнаха да бъдат назначавани така наречените "калинки" - млади експерти без опит и достатъчно висока професионална квалификация, чието заплащане е значително над нивата на доказали се експерти.

Очаква се работата по новата методика да продължи и по време на служебното правителство, а и от следващия редовен кабинет, тъй като поради тези диспропорции напрежението между служителите в държавната администрация продължава да расте.

До 89% варира разликата в заплатите на чиновници от централите на ДФЗ и БАБХ и подразделенията им в страната
10843
 

Последни материали
Виж
Влизат в сила новите условия за подпомагане по интервенциите в лозаро-винарския сектор
Средствата са разпределени между 10 576 земеделски стопани
ДФЗ изплати 43, 5 млн. лева по НАТУРА 2000
ДФЗ преведе общо 770 хил. лева по схемата
182 земеделски стопани получиха плащания за поддържане и подобряване на биоразнообразието в горските екосистеми
Близо 1,4 млн. лева за борба с теления червей са преведени по сметките на картофопроизводителите
Цените на храните ще паднат с 20%
Първият Магазин за хората ще отвори врати през септември
Отговор от МЗХ
Законът за продажба на занаятчийски храни ще бъде придвижен едва през декември
Свързани материали
Виж
При неуспех ще има протести
Синдикатите преговарят за 30% ръст на заплатите на служителите в горите
Осигурени са близо 14 хиляди ракети
Сезонът на градушките стартира с търсене на инженери и физици за командните пунктове
Среща в МЗХ
Нужни са още 11 млн. лв. за по-високи заплати за администрацията в МЗХ
НАЗ подкрепя искането за увеличение на заплатите на служителите в Държавен фонд „Земеделие“
Обявява протестна готовност с настояване за достойни работни заплати
Земеделската федерация в Подкрепа е категорично против бюджета
НАЗ подкрепя исканията за увеличение на заплатите на служителите в областните дирекции по Земеделие
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини