В края на работния ден на 20 декември изтича срокът, в който земеделски производители и фирми могат да подават проекти за „Инвестиции в технологична и екологична модернизация”, финансирани по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост. Това означава, че имате само 7 работни дни за онлайн депозиране на вашите проекти.
Читатели на Синор.бг сигнализираха, че много късно са научили за информационната кампания по този план, а и самата кампания е направена така, че да насочва фермерите към консултанти, тъй като не са получили отговори за специфични въпроси от личната им практика. От началото на октомври досега на страницата на ИСУН и на МЗХ са качени въпроси и отговори, където администрацията разяснява подобни казуси.
Припомняме, че депозирането на тези проекти става през Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН). Планираният бюджет за този прием е малко над 381 милиона лева и се очаква с него да бъдат подпомогнати поне 636 кандидати, инвестиращи в системи за проследяемост на производството, за модернизация или за подобряване на околната среда. Средствата се осигуряват от Фонда за насърчаване на технологичния и екологичен преход.
Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е 318 048 200,30 лева без данък върху добавената стойност (ДДС). Според експерти приетите до момента проекти ще надхвърлят значително този бюджет. Минималният размер на допустимите разходи за един проект е 30 хил. лева, без ДДС, а максималният е 1 милион лева. Всяка субсидия покрива 50 на сто от допустимите за финансово подпомагане разходи. Съучастието на кандидите е само в парична форма, осигурено чрез заеми.
Първите фермери, инвестирали в солари
Процедурата има за цел да предостави своевременна подкрепа на българските земеделски производители за бързо възстановяване от последиците от COVID-19 пандемията, преодоляване на проблемите, които възпрепятстват конкурентоспособността и устойчивостта на аграрния сектор и ускоряване на неговата адаптация към климатичните промени, екологизацията на производството, цифровата трансформация, подобряване на генетичните ресурси.
Няма да бъдат подпомагани дейности, свързани с:
- разходи за инвестиции, насочени към привеждане в съответствие със съществуващи стандарти на ЕС;
- дейности, свързани с преработка на селскостопански продукти;
- дейности и разходи, свързани с напояване;
- дейности и разходи, свързани с капацитета на съоръжения за съхраняване на животински и растителен торов отпадък и на минерални торове;
- закупуване на земя и сгради;
- всички дейности и разходи, които не са сред посочените като допустими в Условията за кандидатстване;
За тези проекти липсва приоритет, ако кандидатът за субсидията е жена. Най-много точки 20 се дават на стопани, които имат история и са реги5стрирани през следните четири стопански години 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023. Приоритет получават също инвестиции с посочените култури или животни, изредени в приложение 9 и таблици 3 и 4 на приложение 2 от условията за кандидатстване.
Ето и пълният списък на допустимите дейности при това кандидатстване.
1. Финансовата помощ по настоящата процедура се предоставя в съответствие с принципите на добро финансово управление, публичност и прозрачност в съответствие с чл. 33 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046.
2. ПИИ следва да са в съответствие с цялото приложимо право на ЕС и националната правна уредба в областта на околната среда. Това включва спазване на разпоредбите на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) или/и Закона за водите (ЗВ). Оценката за това съответствие трябва да е извършена и разрешението за изпълнение на съответния инвестиционен проект да е издадено и предоставено най-късно в срока по т. 5 от раздел 18 „Ред за оценяване на предложения за изпълнение на инвестиции“.
3. Инвестицията може да бъде свързана с производството на електроенергия от фотоволтаични системи в стопанствата, при условие че това производство не превишава средното годишно потребление на електроенергия на съответното стопанство.
3.1. Когато инвестициите са в полза на производството на електроенергия от фотоволтаични системи в земеделски стопанства, производствените съоръжения служат само на собствените нужди от електроенергия на крайният получател и производственият им капацитет не надвишава еквивалента на средногодишно потребление на електроенергия от земеделското стопанство.
3.2. Към проектното предложение се прилага анализ на изпълнението на условията по точка от 3.1., изготвен и заверен от правоспособно лице. В анализа изрично следва да се посочи инсталиран допълнителен оперативен капацитет за енергия от възобновяеми източници в MW - Допълнителен капацитет, инсталиран за енергия от фотоволтаични системи в резултат на подкрепата от мерки по линия на Механизма. Производственият капацитет се определя като „нетната максимална електрическа мощност“, както е определена от Евростат (максималната активна мощност, която може да се подава непрекъснато, при напълно работеща централа, в точката на изхода (т.е. след приспадане на електрозахранването за спомагателните инсталации и загубите в трансформаторите, които се считат за неразделна част от централата). Този показател следва да се посочи във формуляра за кандидатстване в съответното поле в ИСМ-ИСУН 2020, раздел 4. „Индикатори“.
4. Подпомагат се ПИИ, представени от земеделски стопани за инвестиции в техните стопанства, пряко свързани с една или няколко от дейностите по първично селскостопанско производство и съхранение на селскостопански продукти, както и подготовка на продукцията за продажба.
5. За да подлежат на подпомагане по реда на настоящата процедура, кандидатите представят таблица на заявените разходи както и таблици с данни за стопанската 2022/2023 година за земеделските култури и съответните площи и/или животновъдните обекти с броя по видовете и категории животни, за отглеждането на които са предвидени заявените разходи (листове в Приложение № 2 „Основна информация“).
5.1. За доказване на съответствието между техническите характеристики, параметрите и капацитетът на активите, за които се кандидатства, и отглежданите култури и животни по ПИИ е предвидено представяне на обосновка и информация от кандидата в полета „Допълнителна информация и обосновка за активите във връзка с т. 5.1 от раздел 13.2. от Условията за кандидатстване“ в Таблица 3 и Таблица 4 в Приложение № 2 „Основна информация“. Обосновката трябва да съпоставя от една страна броя и вида на животните в стопанството и/или размера на обработваемата земя, вида и площите на отглежданите култури, видовете и честотата на извършваните операции, вкл. сроковете за прибиране на реколтата и други показатели от значение при извършване на дейността и от друга, техническите показатели на подпомаганите активи - например: производителност на ден (моточаса, дка/ден, т/ден), капацитет и др. Самоходната земеделска техника подлежи на оценка от оценителната комисия по изготвена методика съгласно Приложение № 3 „Калкулатор земеделска техника“.
6. В случаите по т. 5.:
6.1. данните за стопанската 2022/2023 година за земеделските култури и съответните площи се доказват чрез:
а) регистрация в ИСАК на кандидата; и/или
б) служебна справка за дейността на кандидата за стопанската 2022/2023 година в регистъра на земеделските стопанин по реда на Наредба № 3 от 1999 г..
6.2. данните за стопанска година 2022/2023 година за вида и броя на отглежданите животни се доказва чрез служебна справка в Регистър животни и пчелини към дата на подаване на ПИИ. В случаите, когато броят на отглежданите животни не подлежи на вписване в Регистър животни и пчелини, се взима предвид посоченият в Регистъра капацитет на животновъдния обект.
7. Във връзка с условията по предходните точки от настоящия раздел, крайният получател се задължава да изпълнява изискванията на т. 6 от раздел II „Критерии за допустимост, критерии за оценка, ангажименти и други задължения на крайните получатели“, подраздел „Ангажименти и други задължения на КП“ от Условията за изпълнение.