Начало » Пазари » Зърно
23.10.2023 г.

Проектът „Нов сухопътен коридор за зърно” между Русия и Китай

На вниманието на българските фермери!
Проектът „Нов сухопътен коридор за зърно” между Русия и Китай

Проектът "Нов сухопътен коридор за зърно", стартиран през 2016 г. по предложение на руския президент Владимир Путин и с подкрепата на китайското ръководство, има за цел да създаде първия в света специализиран железопътен терминал за зърно, разказва участник в проекта руската държавната Компания за производство и износ. Този проект е в основата на китайско-руския зърнен коридор и има за цел да укрепи продоволствената сигурност на двете страни, да насърчи търговското и икономическото сътрудничество между Русия и Китай. Към този момент той вече се е превърнал в мащабна програма и практическо осъществяване на взаимноизгодно сътрудничество.

Първоначалният замисъл „Нов сухопътен зърнен коридор” се появява през 2012 г. в Китай при представянето на проектната идея в Държавния комитет за развитие и реформи на КНР.

Днес понятието „Сухопътен зърнен коридор" се изпълнява по модела „договорно производство” на зърно в Урал, Сибир и Далечния изток. Площта му е повече от 32 милиона хектара, а производственият му потенциал е до 30 млн. тона годишно до 2025 г., до 60 млн. тона до 2030 г. и до 90 млн. тона до 2035 г., от които над 70 млн. тона ще бъдат доставени на приятелски държави. При тези условия общият капацитет на Русия за доставка на зърно за приятелски страни се очаква да достигне 120 милиона тона годишно.

Рекорден договор за 25,7 млрд. долара за доставка на руско зърно за Китай

Механизмът на „договорното производство” се основава на дългосрочни договори със земеделски производители, по силата на които се произвеждат само продуктите, изискван и от пазара. Договорите се договарят по научно обоснован и екологосъобразен начин. Предвижда се аванс от 50 % от годишните разходи за доставка, а ценообразуването се основава на справедлива формула. Осигурява се и пълна агрономическа подкрепа на земеделските производители, включително използването на информационни технологии, системи за дистанционно наблюдение и цифровата платформа „Агрономически асистент”.

„Сухопътният зърнен коридор” представлява също и инфраструктура от възлови елеватори, които се изграждат по протежение на основните железопътни линии за натрупване на зърно и равномерни целогодишни доставки. Трансграничните зърнени и мултимодални терминали създават пълноценни логистични центрове за товарене и доставка на зърно в едната посока, както и за доставка на различни стоки от Китай в обратната посока.

Това създава уникална от икономическа гледна точка логистика "Зърно+", като намалява празния пробег на железопътния транспорт до нула, а влаковете се движат натоварени и в двете посоки. Само на руско-китайската граница по този модел ще функционират две съоръжения - Забайкалският терминал за зърно с капацитет до 8 млн. тона годишно и над 6 млн. тона обратни товари годишно, както и терминал в близост до мостовия прехо д Нижнеленинское-Тонгцзян, проектиран съвместно с китайската държавна корпорация China Chengtong. Подобни хъбове се планира да бъдат разположени на границата с Иран и Република Туркменистан, както и в други региони.

Функционирането на логистичния модел "Зърно+" изисква руско-китайска разработка и производство на нов тип подвижен състав - специални контейнери - зърновози. Те полагат основите на "Сухопътния зърнен флот" на Русия и Китай, който може да превозва до 600 000 тона наведнъж на първия етап (или 8 млн. тона зърно и около 6 млн. тона товари годишно) и до 3 млн. тона на втория етап (или 39 млн. тона зърно и около 29 млн. тона товари годишно). Това почти ще удвои ефективния оборот на стоките през границата и транспорта по Транссибирската железопътна линия, като се премахне празният пробег в една от посоките.

Следващата стъпка в развитието на програмата "Сухопътен коридор за зърно" е подписването на междуправителствено споразумение между Русия и Китай, което да очертае правната подкрепа на двете държави. Днес тази работа вече е в разгара си.

Заедно с китайските партньори са формирани логистичните връзки през Китай и осигуряването на обратни товари. Пакетът от дългосрочни (до 2035 г.) договори за производство на допълнителни обеми зърно и доставки вече възлиза на почти 150 млн. тона.

Тъй като проблемът с продоволствената сигурност засяга не само Русия и Китай, но и почти всички съседни на Русия държави, Русия планира да разшири успешното сътрудничество по програмата "Сухоземни коридори за зърно" от двустранен руско-китайски формат до многостранен.

Проектът „Нов сухопътен коридор за зърно” между Русия и Китай
8756
 

Последни материали
Виж
Първа оптимистична прогноза за зърнената реколта 2025 г. в ЕС
Отговор от БАБХ
В началото на март очаквайте подкрепа за борбата с „черната златка“!
Румъния увеличи срока на механизма за лицензиране на украински селскостопански продукти
Пълнени картофи по провадийски
Читател сигнализира
И малкото животновъди в Никополско отпадат от общинските търгове за пасища
БАБХ
Браншовите съюзи събират фермерите на срещи заради заразите по овцете
Свързани материали
Виж
Първа оптимистична прогноза за зърнената реколта 2025 г. в ЕС
Китай стартира амбициозен 10-годишен план за развитие на зърнената индустрия
Ръстът в темпото на доставките на зърно за чужбина обаче се забавя
Украйна изнесе 60 на сто от съгласуваната в меморандума пшеница
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
Хванати са със сателитни снимки
Руснаците пренасочват краденото украинско зърно от Сирия към Египет
Основната част е в табличен вид
МЗХ публикува Ръководство за интегрирано производство на зърнено-житни култури и слънчоглед
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини