Начало » Новини » Коментари
03.08.2023 г.

Условията за кандидатстване на организации и асоциации в секторите плодове, зеленчуци и млечни продукти

Проектонаредба
Условията за кандидатстване на организации и асоциации в секторите плодове, зеленчуци и млечни продукти

sinor.bg

До 30 август потенциалните кандидати за подпомагане по Стратегическия план в секторите „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и млечни продукти“ трябва да дадат своите предложения по проектонаредбата за условията и реда за прилагане на интервенции от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони за периода 2023 – 2027 г. Проектът е качен за обсъждане и в него са заложени основните изисквания към производиелите на сурово мляко, плодове и зеленчуци.

По реда на тази наредба се предоставя финансова помощ в сектор „Плодове и зеленчуци“ чрез прилагане на следните интервенции:

1. Свързани с инвестиции в материални и нематериални активи. 

2. Сързани с целите в областта на агроекологията и климата.

3. Свързани с научноизследователска и развойна дейност в областта на устойчивите производствени методи, включително устойчивост на вредители и смекчаване на изменението на климата и адаптиране.

4. Свързани с консултантски услуги и техническа помощ по-специално по отношение на техниките за устойчив контрол на вредителите и болестите, устойчива употреба на продукти за растителна защита, адаптиране към изменението на климата и смекчаване на това изменение.

5. За обучение и обмен на най-добри практики, по-специално по отношение на техниките за устойчив контрол на вредителите и болестите, устойчива употреба на продукти за растителна защита, адаптиране към изменението на климата и смекчаване на това изменение.

6. За популяризиране, комуникация и маркетинг, включително действия и дейности, насочени по-специално към повишаване на осведомеността на потребителите за схемите на Съюза за качество и за значението на здравословното хранене, както и към диверсифициране и консолидиране на пазарите с действия за популяризиране, комуникация и маркетинг.

7. За допринасяне на смекчаването на изменението на климата и действия за адаптиране към това изменение.

8. За изтегляне от пазара за безвъзмездно разпределяне или други дестинации, включително, където е необходимо обработване за улесняване на това изтегляне.

9. За застраховане на реколтата и на продукцията, което допринася за запазване на доходите на производителите, когато има загуби вследствие на природни бедствия, неблагоприятни климатични явления, болести или нашествия от вредители, и в същото време гарантира, че бенефициерите предприемат необходимите превантивни мерки спрямо рисковете.

10. За индивидуално обучение за други признати организации на производители и асоциации на организации на производители или за отделни производители с оглед предотвратяване и справяне с кризи и управление на риска.

В частта за финансовите условия се набляга на кандидатите, обединени в организации или асоциации. Максималният размер на допустимите разходи за една оперативна програма не може да надвишава левовата равностойност на 2 300 000 евро.

В наредбата е посочено, че максималният размер на финансовата помощ се определя като минимална стойност между следните две ограничения - до 50% от реално извършените разходи, или до 4,1% от стойността на предлаганата на пазара продукция от организацията на производителите и до 4,5% от стойността на предлаганата на пазара продукция от асоциацията на организации на производители на плодове и зеленчуци.

Предвиденото ограничение от 4,1% и 4,5% може да бъде увеличено с 0,5%, при условие че сумата, съответстваща на увеличението с този половин процентен пункт, се използва за възстановяване на разходи по следните интервенции:

* свързани с целите в областта на агроекологията и климата;

* свързани с научноизследователска и развойна дейност в областта на устойчивите производствени методи, включително устойчивост на вредители и смекчаване на изменението на климата и адаптиране;

* свързани с инвестиции в комуникация и маркетинг, включително действия и дейности, насочени по-специално към повишаване на осведомеността на потребителите за схемите на Съюза за качество и за значението на здравословното хранене, както и към диверсифициране и консолидиране на пазарите с действия за популяризиране, комуникация и маркетинг;

* за допринасяне на смекчаването на изменението на климата и действия за адаптиране към това изменение.

* за изтегляне от пазара за безвъзмездно разпределяне или други дестинации, включително, където е необходимо обработване за улесняване на това изтегляне;

* за застраховане на реколтата и на продукцията, което допринася за запазване на доходите на производителите, когато има загуби вследствие на природни бедствия, неблагоприятни климатични явления, болести или нашествия от вредители, и в същото време гарантира, че бенефициерите предприемат необходимите превантивни мерки спрямо рисковете;

* за индивидуално обучение за други признати организации на производители и асоциации на организации на производители или за отделни производители с оглед предотвратяване и справяне с кризи и управление на риска.

По искане на организация или асоциация на организации на производители при представяне на оперативната програма, предвиденото ограничение от 4,1% и 4,5% на финансовата помощ от ЕС, изчислена на 50% може да се увеличи на 60% от реално извършените разходи, ако е изпълнено поне едно условията, посочени в чл. 52, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2021/2115.

Ако става става дума за интервенции, свързани с целите в областта на агроекологията и климата, ограничението на финансовата помощ от Съюза от 50% се увеличава на 80%, когато тези разходи покриват най-малко 5% от разходите по оперативната програма.

Предвиденото ограничение от 50% на финансовата помощ за интервенции, свързани с инвестиции в материални и нематериални активи, може да се увеличава на 80% за разходи, свързани с опазване на околната среда и за смекчаване на климата, в случай че тези разходи покриват най-малко 20% от разходите по оперативната програма.

Предвиденото ограничение от 50% на финансовата помощ за интервенции, свързани с инвестиции в материални и нематериални активи, може се увеличи 100% за разходи, свързани с екоинвестиции или безвъзмездно изтегляне от пазара на храни, които ще бъдат дарени, в случай че количеството на изтеглените от пазара плодове и зеленчуци не надвишава 5% от обема на предлаганата на пазара продукция и са предназначени за безплатно разпространение.

Също до 100% може да се увеличи субсидията, ако разходите са за Индивидуално обучение за други признати организации на производители и асоциации на организации на производители, в случайй че тези разходи са извършени за индивидуално обучение на организации от регион с ниска степен на организираност под средната за Съюза.

Стойността на предлаганата на пазара продукция за дадена организация на производители се изчислява въз основа на стойността на предлаганата на пазара през съответния референтен период продукция от организацията и се отнася само до стойността на реализираните продукти, за които е призната организацията на производители. При изчисляването на стойността се вземат предвид само продукти, произведени от членовете на организацията на производители и реализирани чрез нея. Тази стойност се изчислява въз основа на предлаганата на пазара продукция от самата асоциация, като се включват само продуктите, за които е призната асоциацията на организации на производители. Когато членуващите в асоциацията организации на производители имат одобрени оперативни програми, стойността на предлаганата на пазара продукция, отчетена за оперативните програми на членовете, не се взема предвид при изчисляването на стойността на предлаганата на пазара продукция на асоциацията.

Единствено продукцията на организацията на производители и на нейните членове производители, предлагана на пазара от същата организация на производители, се взема предвид при изчисляване на стойността на предлаганата на пазара продукция.

Стойността на реализираната на пазара продукция се изчислява на етап пресни продукти и се фактурира на етап „франко организация или асоциация на организации на производители“ и не включва:

1. разходи за по-нататъшна преработка или допълнително сортиране и опаковане;

2. разходи за данък добавена стойност;

3. разходи за вътрешен транспорт в организацията на производители или асоциацията на организации на производители;

4. стойността на продукти, за които организацията или асоциацията не е призната;

5. стойността на продукти, които не са произведени от членовете на организацията или от членове на организации на производители, членуващи в асоциацията на организации на производители;

6. стойността на продукция на членовете, предлагани на пазара от друга организация или асоциация на организации на производители.

Стойността на предлаганата на пазара продукция се изчислява въз основа на 12-месечен референтен период, предложен от съответната организация на производители или асоциация на организации на производители, който се одобрява от ДФ „Земеделие“ в съответствие с чл. 32, параграф 1 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/126.

За новопризната организация или асоциация на организации на производители, която още през първата година на признаване кандидатства за финансова помощ по интервенциите по чл. 2 и за която за определения в съответствие с ал. 1 референтен период липсват данни за предлаганата на пазара продукция, стойността на предлаганата на пазара продукция се определя в съответствие с чл. 30 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/126 като се взема предвид стойността, представена от организацията или асоциацията за целите на нейното признаване.

Организация на производители и асоциация на организации на производители на плодове и зеленчуци кандидатства за финансова помощ по чл. 6, като създава оперативен фонд, от който се финансират интервенции по чл. 2, включени в оперативната програма.

Финансирането на оперативния фонд по ал. 1 се извършва:

1. чрез влагане на собствени средства на организацията на производители, и/или

2. чрез финансови вноски от членовете на организацията или асоциацията, предвидени в устава на дружеството; размерът на вноските на членовете на организацията на производители и на асоциацията на организации на производители се определя с решение на управителния орган;

3. от финансовата помощ от Съюза, която следва да получи организацията/асоциацията след одобрение на оперативната им програма.

Собственото участие в оперативната програма на асоциация на организации на производители се осигурява от приноса на организациите, членуващи в асоциацията, като средствата се вземат от оперативните фондове на организациите. Собственото участие по ал. 2, т. 1 и 2 в оперативния фонд не се осигурява чрез средства, които предстои да бъдат изплатени като финансова помощ от ДФ „Земеделие“.

Оперативният фонд по ал. 1 се използва единствено за финансиране и администриране на одобрената оперативна програма на организацията или асоциацията на организации на производители, като произходът на средствата в него следва да бъде доказан със съответните счетоводни документи и отчети.

Организацията или асоциацията на организации на производители води аналитично счетоводство съгласно Закона за счетоводството за създадения оперативен фонд, което позволява идентифициране на всички приходи и разходи.

Годишните финансови отчети се заверяват от независим одитор в случаите, предвидени в Закона за счетоводството.

Организации на производители в региони от страната, в които степента на организираност на производителите от сектора на плодовете и зеленчуците е значително под средната за Съюза могат в допълнение към финансовата помощ по чл. 6 да кандидатсват за национална финансова помощ, определена като минимална стойност между следните две ограничения - до 80% от средствата по чл. 9, ал. 2, т. 1 и 2, вложени в оперативния фонд, или до 10% от стойността на предлаганата на пазара продукция на организацията на производители.

Националната финансова помощ е в допълнение към оперативния фонд. Степента на организираност на производителите от сектора на плодовете и зеленчуците в определен регион на страната се изчислява в съответствие с чл. 34, парграф 1 от Делегиран регламент (ЕС) 2022/126 и чл. 53, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/2115. Организациите на производители кандидатстват за национална финансова помощ чрез подаване на заявление по чл. 14, ал. 2 и чл. 15, ал. 2.

За финансова помощ по интервенциите могат да кандидатстват организации на производители на плодове и зеленчуци и техните асоциации, признати със заповед на министъра на земеделието и храните, съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007 (OB, L 347, 20.12.2013 г.), наричан по нататък „Регламент (ЕС) № 1308/2013“ и в съответствие с условията на Наредба № 11 от 15.05.2007 г. за условията и реда за признаване на организации на производители на плодове и зеленчуци и на техните асоциации и за условията и реда за одобряване и изменение на одобрените оперативни програми (обн., ДВ, бр. 42 от 2007 г.), наричана по-нататък „Наредба № 11 от 2007 г.“ и които:

1. нямат изискуеми и ликвидни задължения към Държавен фонд „Земеделие“ (ДФ „Земеделие“), освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията;

2. не са в производство за обявяване в несъстоятелност или не са обявени в несъстоятелност или не са в производство по ликвидация;

3. нямат изискуеми публични задължения към държавата по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване, отсрочване или обезпечение на задълженията;

4. представляващите ги лица и членовете на управляващия им орган, като в случай че членовете са юридически лица - от техните представители в съответния представляващ орган не са осъдени с влязла в сила присъда за престъпление по чл. 108а, чл. 159а – 159г, чл. 172, чл. 192а, чл. 194 – 217, чл. 219 – 252, чл. 253 – 260, чл. 301 – 307, чл. 321, 321а и чл. 352 – 353е от Наказателния кодекс или са осъдени с влязла в сила присъда, освен ако са реабилитирани, за аналогично престъпление в друга държава членка или трета страна.

5. не са създали изкуствено условия за получаване на предимство при получаване на помощта в противоречие с целите на Стратегическия план и чл. 62 от Регламент (ЕС) 2021/2116;

6. нямат акт на компетентен орган, с който е установено, че са предоставили документ с невярно съдържание при представяне на информация на ДФ „Земеделие“ във връзка с кандидатстването и получаването на финансова помощ.

Съответствието с обстоятелствата по ал. 1 се проверява от ДФ „Земеделие“ преди одобрение и изменение на оперативната програма, както и преди изплащане на финансовата помощ, чрез извършване на административни проверки и проверки на място при необходимост.

Кандидатите, за които е установено несъответствие с декларираните обстоятелствата по ал. 1, имат право в срок до 15 дни от деня, следващ изпращането на уведомление за констатираните обстоятелства, чрез Системата за електронни услуги (СЕУ) да представят доказателства, че същите са отстранени.

За да приложат интервенциите, кандидатите за финансова помощ изготвят оперативна програма по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, и я представят за одобрение в периода от 1 август до 1 септември на годината, предшестваща тази, през която започва изпълнението ѝ. Образецът на оперативна програма се публикува на електронната страница на ДФ „Земеделие“ в срок най-малко 30 дни преди началото на определения период на прием.

Канндидатите за финансова помощ подават заявление за одобрение на оперативната програма по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“. Образецът на заявление се публикува на електронната страница на ДФ „Земеделие“ в срок най-малко 30 дни преди началото на определения период на прием по ал. Заявлението за одобрение на оперативната програма се подава по електронен път чрез индивидуален профил на кандидата в СЕУ по чл. 30, ал. 2, т. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители. В случай че документите не се подават лично от кандидата, същият, чрез индивидуалния си профил в СЕУ, определя пълномощника и обхвата на правата му, което се потвърждава с квалифициран електронен подпис (КЕП).

Кандидатите за финансова помощ прилагат към заявлението по ал. 3 изготвената оперативна програма и документи съгласно приложение № 1. При наличие на документи, които не могат да се обработят по електронен път, се прилагат сканирани копия на тези документи. Подаването на заявлението се удостоверява с електронна форма чрез КЕП. Подадените оперативни програми се регистрират в системата за регистрация на кандидатите и на заявленията за подпомагане по чл. 30, ал. 2, т. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Всички заявления за одобрение получават уникален идентификационен номер с отбелязани дата, час и минута на регистрацията им.

С цел преценяване допустимостта на оперативната програма, след приемане на заявлението по ал. 3, служителите на ДФ „Земеделие“ извършват административна проверка на документите и при необходимост проверка на място. В случай, че в резултат на проверките по ал. 7 бъдат установени липси или нередовности в подадените документи, както и при необходимост от представяне на допълнителни документи поради непълнота и неяснота на заявените данни, ДФ „Земеделие“ уведомява с писмо кандидата за финансова помощ. Когато кандидатът не отстрани нередовностите на документите и/или непълнотите и неяснотите на заявените данни и посочените факти до изтичане на срока по ал. 10, заявлението за одобрение на оперативната програма се разглежда в съответствие с наличните документи. Кандидатите по чл. 5, ал. 1 може да изготвят и подават повече от една оперативна програма по реда на ал. 1 - 12, при условие, че:

1. за отделните програми се прилагат различни референтни периоди по чл. 8, ал. 1, или

2. всяка програма е насочена към различни продукти, за които организацията или асоциацията на организации на производители е призната.

Описани са и процедурите за одобряване на оперативните програми.

В наредбата са описани още специфичните условия за подпомагане на интервенциите в сектор „Плодове и зеленчуци“, когато са насочени към продукти от сектор „Плодове и зеленчуци“, попадащи в част IX на приложение I от Регламент (ЕС) № 1308/2013, за които е призната организацията или асоциацията на организации на производители, като стойността на тези продукти е над 50% от стойността на всички продукти, които се предлагат на пазара от тази организация или асоциация на организации на производители.

Условията за кандидатстване ще представим в следващи текстове.

Условията за кандидатстване на организации и асоциации в секторите плодове, зеленчуци и млечни продукти
5586
 

Последни материали
Виж
В конкуренция с преработващите предприятия на вътрешния пазар
Царевицата за износ от Украйна поскъпва на фона на спада в цените на превоза
За да овладее резкия ръст в цените на месото на вътрешния пазар
Турция планира временна забрана за износ на пилешко
Отговорността е на правителството и депутатите, категоричен е Димитър Шопов
Фермер отрича недостиг на мляко у нас, цели се внос на евтино сухо от Украйна
С участието на новия ресорен служебен министър от наша страна
Одобриха българската позиция за заседанието на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство
Без установени огнища на заболяването
В Габровско въведоха превантивни мерки срещу птичия грип
Създава се Институт за иновационни технологии за растително и почвено здраве
Свързани материали
Виж
Само за авансовите плащания по втория прием през финансовата 2024 година
Определен е бюджетът по 2 интервенции за лозари и винари
Интервенциите по Стратегическия план - промени
Помощта от 40 хиляди лева за нови стопани ще се дава за мининум 4 хил. евро СПО
Документи се подават през СЕУ с КЕП до 13 октомври
Започна приемът по интервенциите за плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти
От земеделските производители зависи качеството на подадените данни
Новият лозарски регистър ще помага за управлението на интервенциите в сектора
Следва продължение
Обнародвана е наредбата за интервенциите при мляко, плодове и зеленчуци
Още важни промени в наредба 3
Суровото мляко е под контрол само ако се субсидира и е реализирано на пазара
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини