С церемония по награждаване на победителите приключи семестърът „Бъдещето на храната“, част от младежката иновационна програма на WWF България – Panda Labs. Четирите отбора, достигнали финалите в хакатоните „Бъдещето на хранителната индустрия“ и „Бъдещето на хранителните отпадъци“, имаха възможността да вземат участие в едномесечен мастър клас и да се състезават за стартово финансиране от 7 000 лева.
Мастър класът, посветен на „Бъдещето на храната“, се проведе през целия месец юни, а през последната му седмица участниците се събраха в „Тех Парк” в София. В рамките на програмата дванадесет ученици и студенти от Велинград, Благоевград, Русе, Шумен и София се срещаха с експерти, учени и предприемачи в подготовката на създадените от тях иновативни и „зелени“ идеи.
Четирите отбора работиха по решения, свързани с по-устойчивото производство и опаковане на храните, както и по смекчаване на проблема, свързан с хранителните отпадъци. Ето отборите финалисти и техните идеи:
Отбор SmartFood – с идея за създаване на биоразградима опаковка за яйца, изработена от изхвърлени по Черноморието водорасли;
Отбор „Иноватив“ – с решение за биоразградими пликове, запазващи качествата на стоката по време на транспорт;
Отбор RED – с идея за сладолед от тиквени семки и слънчогледов отпаден продукт;
Отбор Tres Compadres – с разработка на електрически компостер за домашна употреба, превръщащ хранителните отпадъци в течен тор.
Проект за използване на утайки за почвеното плодородие
Лекциите от мастър класа бяха посветени на бизнес моделиране, клиентско преживяване, финанси, маркетинг, финансиране на стартиращи компании, като бяха предвидени и сесии за работа в екип и успешно презентиране пред аудитория. Обучителните модули имаха за цел да дадат на участниците необходимите знания и умения за по-нататъшно развитие на техните идеи, за разработването на прототипи и превръщането им в успешни компании. В процеса на работа младите изобретатели бяха подкрепяни от опитни предприемачи, които влязоха в ролята на техни ментори.
Екипите, достигнали финалния етап на семестъра, научиха подробности от Веселина Кавръкова за консервационната работа и останалите дейности на природозащитната организация в България и по света.
Сред панелистите бяха също и Ейнджъл Веза, старши мениджър капитали, иновации и ангажиране, ReFED, САЩ, както и Саманта Кени, старши програмен сътрудник хранителни загуби и отпадъци, WWF-САЩ. Те разгледаха теми, решения и възможности, свързани с рециклирането, пакетирането и увеличаване на срока на годност на хранителните продукти.
Кулминацията на семестъра „Бъдещето на храната“ бе представянето на идеите-финалисти пред експертно жури. То имаше отговорната задача да определи големия победител, презентирал най-перспективния бизнес план. След сериозни дискусии журито отличи отбора „SmartFood“, с идея за създаване на биоразградима опаковка за яйца, изработена от изхвърлени по Черноморието водорасли. Тимът ще поучи стартово финансиране от 7 000 лв. за първоначални тестове на бизнес идеята и създаване на прототип. Екипът на Panda Labs продължава да подкрепя отборите и да търси възможности за развитие на техните решения и след преминаването през програмата за зелено предприемачество.