Начало » Новини » Страната
12.04.2023 г.

Проектите за напояване, финансирани по ПВУ, ще се изпълняват най-късно до 30 юни 2025 г.

Методика за кандидатстване
Проектите за напояване, финансирани по ПВУ, ще се изпълняват най-късно до 30 юни 2025 г.

sinor.bg

До 5 май регистрираните земеделски стопани, микро-, малките и средните предприятия могат да се запознаят с методиката, по която ще кандидатстват с проекти за напояване, финансирани по процедура BG-RRP-6.005- „Инвестиции, свързани с ефективно управление на води в земеделските стопанства“, от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Заделеният бюджет за този тип инвестиции възлиза на 99 736 317 лева без данък добавена стойност (ДДС). Разходите за невъзстановим ДДС представляват допустим разход по НПВУ и се финансират със средства от държавния бюджет, които възлизат на допълнителни 19 947 262 лева.

Финансова помощ се предоставя на регистрирани земеделски стопани, които към датата на подаване на проектното предложение за изпълнение на инвестиции има регистрация по Наредба 3 от 1999 г. като това условие трябва да бъде изпълнено и за предходната стопанска година –2021/2022; трябва да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия; ако кандидатите са юридически лица, трябва да са регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите.

Животновъдните обекти пък трябва да са регистрирани и по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД).

Одобреният от фонд „Земеделие” проект трябва да се изпълни за 9 месеца, а за проекти, включващи разходи за строително-монтажни работи, за които се изисква издаване на разрешение за строеж, в срок до 12 месеца считано от датата на подписването на договора. Крайният срок не може да е по-дълъг от 30 юни 2025 г.

В процеса на наблюдение по изпълнението на тези проекти фермерите са длъжни да съхраняват документите до три години, считано от плащане по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, когато финансирането не надхвърля 60 000 евро или пет години, считано от датата на плащане по договора – за всички останали случаи. В случай на инвестиции, при които финансирането от ПВУ представлява държавна помощ, цялата налична документация се съхранява в период от 10 години от датата на последно предоставената държавна помощ.

Крайните получатели се задължават да използват финансираните активи на определеното място и за предвидените по проекта цели за срок от три години, считано от плащането по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Крайните получатели са длъжни:

1. след сключване на договора за финансиране да представят две съпоставими, независими оферти и договор с избрания оферент. В офертите трябва да са включени техническите и/или функционални характеристики, включени в Приложение № Б-5 - Основна информация за проектното предложение от Условията за кандидатстване. В случаите на строително-монтажни работи офертите трябва да съответстват на количествата и видовете работи в одобрената към договора за финансиране количествена сметка.

2. да удостоверят, че в края на изпълнението на инвестицията са в съответствие с принципа „за ненанасяне на значителни вреди“. В края на изпълнението на инвестицията крайните получатели ще подлежат на контрол, който да удостовери спазването на изискванията на Техническите насоки за прилагането на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ съгласно Регламента за Механизма за възстановяване и устойчивост.

3. осигурят разликата между пълния размер на одобрените разходи и размера на одобрената финансова помощ, посочен в  договора за финансиране само в парична форма;

4. спазват изискванията и сроковете при подаване на искане за плащане, посочени в настоящите условия и в договора, включително като прилагат към искането за плащане документите, посочени в настоящите условия;

5. осигурят в срока за изпълнение на одобрения проект необходимите лицензи, разрешителни или регистрации за извършване на дейността по одобреното предложение за изпълнение на инвестиции или за функционирането на всички активи, когато се изискват такива съгласно действащото законодателство;

6. подадат искане за плащане до изтичане на крайния срок за изпълнение на одобреното предложение за изпълнение на инвестиции, ведно с документите, посочени в настоящите условия;

7. изпълнят и въведат в експлоатация в срок най-късно до подаване на искането за плащане инвестициите (ако има такива), които не са предмет на подпомагане по  договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, но са необходими за изпълнението на одобреното предложение за изпълнение на инвестиции и които са посочени в приложение към договора;

8. да извършват за своя сметка плащанията към изпълнителите по одобреното предложение за изпълнение на инвестиции за разликата между размера на допустимите за финансово подпомагане разходи по проекта и окончателния размер на безвъзмездна финансова помощ.

Кандидатите за плащане се задължават от датата на сключването на договора до изтичане на срока за мониторинг, посочен в съотносимата  т. 3 или 4, от подраздел I, раздел А.  да:

1. водят всички финансови операции, свързани с подпомаганите дейности, отделно в счетоводната си система с утвърдени сметки за отчитане на разходи по договора за финансиране или като използват отделни счетоводни аналитични сметки с подходящи номера, съдържащи номер на договора за финансиране;

2. съхраняват документацията и разходооправдателните документи включително статистически данни и други данни, отнасящи се до финансирането, както и записи и документи в електронен формат до изтичане на  срока за мониторинг;

3. спазват мерките за информиране и публичност по одобреното предложение;

4. Като изключение от общото правило по чл. 132 от финансовия регламент 1046/2018 за съхранение на документация, информацията и документите, отнасящи се до одити, обжалвания, съдебни спорове, искове във връзка с правни задължения или с разследвания на ОЛАФ, се съхраняват до приключването на тези одити, обжалвания, съдебни спорове, искове или разследвания. Във връзка с информация и документи, отнасящи се до разследвания на ОЛАФ, задължението за съхранение на документация за срок, различен от този по чл. 132 на финансовия регламент 1046/2018, се прилага след уведомяването на адресата на тези разследвания.

Кандидатите за плащане се задължават от датата на изпълнение на одобреното предложение до изтичане на срока за мониторинг, посочен в  т. 5 от подраздел I, раздел А да:

1. използват активите и изпълняват дейностите – обект на подпомагане по  договора, съгласно съответното им предназначение;

2. не преотстъпват под каквато и да е форма ползването и да не извършват разпоредителни сделки с активи - предмет на подпомагане по  договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (освен когато това се изисква по закон), както и да не допуска принудително изпълнение върху такива активи – освен в случаите на подмяната на оборудване с изтекъл амортизационен срок. В последния случай подмяната е допустима за новопроизведено оборудване със същите или  по-добри характеристики и може да се извърши само след изрично одобрение от Държавен фонд „Земеделие“;

3. не преустановяват подпомогнатата дейност поради каквито и да са причини, освен изменящите се сезонни условия за производство и/или предоставяне на услуги;

4. подновяват съответните разрешения, регистрации и/или лицензии в нормативно предвидените за това срокове - когато подпомаганата дейност подлежи на регистрационен, разрешителен и/или лицензионен режим;

5. не променят местоположението на подпомаганата дейност извън допустимите територии;

6. спазват и други свои задължения, посочени в договора или в приложим нормативен акт;

7. до „края на проекта“, подпомогнатата дейност да бъде в съответствие с принципа „за ненанасяне на значителни вреди“.

Специални разпоредби във връзка със задълженията по т. 5 и 6:

7.1. Кандидатите за плащане трябва да отговарят на ветеринаромедицинските изисквания в съответствие с Наредба № 44 от 20 април 2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти.

За удостоверяване на обстоятелствата по т. 4.2., кандидатът за плащане попълва аналогичен на този при кандидатстване формуляр за самооценка, задължителен за всяко предложение за изпълнение на инвестиция. Необходимо е попълване на съответните полета на формуляра, озаглавени контролен лист 1 и 2  (при необходимост, съгласно инструкциите). Формулярът за самооценка се попълва електронно в информационната система ИСМ-ИСУН 2020, раздел НПВУ от всеки кандидат и е част от приложенията към секция е-Декларации към Искане за плащане.

Съблюдаването на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ се проследява първоначално на етап предварителен контрол преди одобрение на ПИИ. Съответствието с ПНЗВ е ключов критерии/изискване за допустимост на инвестициите по ПВУ. Междинен контрол ще бъде изпълняван по време на изпълнение на ПИИ до момента на изплащане на помощта. За удостоверяване на съответствието на подкрепените дейности с ПНЗВ до „края на проекта“, крайните получатели ще подлежат на контрол към края на периода на мониторинг (3-та година след плащане).

Финансово изпълнение на проектите и плащане:

1. Безвъзмездната финансова помощ се изплаща след извършване на цялата инвестиция чрез искане за плащане.

2. Безвъзмездната финансова помощ не се изплаща, а изплатената финансова помощ подлежи на възстановяване с одобрени предложения за инвестиции, при които е установено нередност, измама, корупция, конфликт на интереси и/или двойно финансиране, засягащи финансовите интереси на ЕС.

3. Безвъзмездната финансова помощ се изплаща при условие, че към датата на подаване на искането за плащане кандидатът е представил съответните лицензи, разрешения и/или удостоверения за регистрация за извършването на всички дейности или функционирането на всички активи, включени в одобреното предложение, за които съгласно законодателството се изисква лицензиране, разрешение и/или регистрация.

4. Плащане се извършва в 90-дневен срок от постъпване на искането за плащане, при спазване на изискванията на настоящите условия, договора за финансиране и общите условия към него.

5. Държавен фонд „Земеделие“ изисква допълнително представяне на документи във връзка с искания за окончателни плащания, както и на разяснения от КП, когато:

5.1. сума, включена в искането за плащане, не е дължима;

5.2. не са предоставени фактури и/или счетоводни документи с еквивалентна доказателствена стойност, или други изискуеми документи, доказващи извършване на дейностите в съответствие с условията за допустимост съгласно условията за кандидатстване и изпълнение, договора и общите условия към него;

5.3. има съмнение за нередност, отнасяща се до съответните разходи;

5.4. представените документи за физическия и финансов напредък на проекта са некоректно попълнени или не съдържат цялата задължителна информация.

6. За представяне на документите и разясненията Държавен фонд „Земеделие“ определя разумен срок, който не може да бъде по-дълъг от един месец. Срокът по т. 4 спира да тече до представянето на документите и разясненията.

По отношение на критериите за оценка за периода от датата на подаване на предложението за изпълнение на инвестиции до получаване на плащане по проекта крайните получатели са длъжни да поддържат съответствие с всеки критерии за оценка, по който предложението е било оценено, съгласно списък с критериите за оценка и получените точки по всеки от тях, представляващи приложение към договора. Когато Държавен фонд „Земеделие“ установи при проверката на Искането за плащане, че КП не спазва това задължение, с изключение на критерии за оценка 2 и 4, и броят на точките е под определения минимум за приема, Държавен фонд „Земеделие“ отказва изцяло изплащане на финансовата помощ, съответно претендира възстановяване на изплатената междинна финансова помощ, ако има такава.

По отношение на критериите за допустимост - за периода от датата на подаване на  предложението за изпълнение на инвестиции до изтичане на срока за мониторинг, посочен в т. 5 от подраздел I, раздел А, кандидатите са длъжни да спазват критериите за допустимост, посочени в раздел 11.1. „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване с изключение на т. 2, б. „б“.

Крайните получатели са длъжни да не допуснат получаване на публична финансова помощ от държавния бюджет или от бюджета на Европейския съюз за инвестиционните разходи, за които са получили финансова помощ по договора за финансиране по настоящата процедура за изпълнение на инвестиции.

Всяка придобита инвестиция/машина/ оборудване (актив), в края на проекта следва да бъде реално доставена на мястото на изпълнение на инвестицията, инсталирана, тествана и пусната в експлоатация, да се използва в производствения процес за целите на проекта. Всички доставени активи трябва да отговарят на техническите спецификации, предвидени в договора за финансиране, както и в договора/ите за тяхната доставка.

Крайните получатели са длъжни за периода от сключване на  договор до изтичане на срока за мониторинг да представят на фонд „Земеделие“ изискваните им данни, документи и/или информация, необходими за преценка относно спазването на критериите за допустимост и изпълнението на ангажиментите и другите задължения на крайните получатели, произтичащи от отпуснатото подпомагане, в рамките на мониторинговия период.

Крайните получатели са длъжни да допускат представители на Министерство на земеделието и Държавен фонд „Земеделие“, упълномощените от тях лица, националните контролни и одитиращи органи, Европейската прокуратура, АФКОС, Прокуратурата на РБ, Европейската комисия, Европейската служба за борба с измамите, Европейската сметна палата, външни одитори, Агенцията за държавна финансова инспекция и Националната агенция за приходите да проверяват, посредством проучване на документацията му или проверки на място (включително и внезапни), изпълнението на проекта, и да проведат пълен одит, при необходимост, въз основа на разходо-оправдателните документи, приложени към счетоводните отчети, счетоводната документация и други документи, свързани с Когато след извършване на плащането кандидатът за плащане не спазва критерии за допустимост или не изпълнява ангажимент или друго задължение, посочено в настоящите условия,  договора или приложим нормативен акт, фонд „Земеделие“ оттегля предоставената безвъзмездна финансова помощ, като КП са длъжни да възстановят цялата или част от изплатената финансова помощ в размери, съгласно посоченото в общите условия към договора за финансиране.

Фонд „Земеделие“ определя размера на подлежащите на възстановяване суми, като дава възможност на канидата да представят в срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения и при необходимост – доказателства, относно липса на основание за претендиране на посочената от Държавен фонд „Земеделие“ сума и/или по отношение на нейния размер.

За установяване дължимостта на подлежащата на възстановяване на сумата изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ издава акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Подлежащите на възстановяване суми, определени с акт по чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, се удовлетворяват по ред, посочен в  общите условия към договора за финансиране и в действащото законодателство. Кандидатът не отговаря за неспазване на критерий за допустимост, критерии за подбор или за неспазване на ангажимент или друго задължение, когато то се дължи на непреодолима сила или извънредни обстоятелства при спазване на изискванията за това, посочени в  договора и общите условия към него.

При всеки завършен проект трябва с голяма табела, поставена до изграденото съоръжение, да информирате хората, че то е изградено със средства, финансирани по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Проектите за напояване, финансирани по ПВУ, ще се изпълняват най-късно до 30 юни 2025 г.
6985
 

Последни материали
Виж
Документирано със спътникови снимки в разследване на Bellingcat
Руските окупатори карат украинското зърно на хутите в Йемен
За зърнените култури като цяло увеличението е с 6 на сто, при рапицата – 2,3 на сто
Германия разшири с 12 на сто площите с есенна пшеница
Създават експертен съвет за обсъждане на особеностите
Осигуряват изследвания вместо обезщетения за болните овце от Меди-Висна
Чери домати от Италия са причинили епидемията от салмонела в ЕС
За социални заведения в община Хасково
Пчеларско сдружение дари 150 килограма мед за поредна година
Промени в наредбата за превоз на непреработена земеделска продукция
Свързани материали
Виж
Проектобюджет 2025 г.
Без пари за напояване, фермерите ще протестират още през януари 2025 г.
Парламентарен контрол
Петкова: В резервите на бюджета за 2025 г. са предвидени средства за украинската помощ
1 147 стопани получиха подкрепата
ДФЗ изплати над 10,6 млн. лв. помощ за напояване
Председател на Добруджанския съюз на зърнопроизводителите
Жекова: Напояването е ключово за сектора и е жизнено важно парламентът да одобри законодателството
Заседание на ръководството на асоциацията
Спешен съвет на НАЗ поради липсите на пари за напояване в проектобюджета за 2025 г.
Агросеминарът на НАЗ
Проданов: Ключово за напояването е фермерите да получат достъп до Дунав
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини