Когато говорим за новости в новата европейска политика, за фермерите ще бъде жизнено необходимо да им се разясни какви ще бъдат инструментите за подпомагане при така нареченото „управление на риска в земеделието”, особено на фона на климатичните промени, които всяка година отнемат между 10 и 30 процента от доходите на фермерите.
Поглеждаме в Стратегическия план, където е записано, че от тази година подкрепата за стопаните ще бъде в две основни направления – покриване на част от премиите по застраховането (подпомагано и досега) и чрез Взаимоспомагателен фонд. Планираният бюджет при покриването на застрахователните премии (общо публични разходи в евро) от 2024 г. до 2029 г. ще бъде 5 826 593 евро.
До 70% е максималният интензитет на помощта за инструмента за управление на социални рискове, чрез създаване на устойчивост на земеделските стопани при пълна или частична загуба на доход, в резултат от настъпили неблагоприятни климатични и/или катастрофични събития, непокрити от застрахователната премия. Този процент е изчислен по определената по методиката стойност. Комулативното ( с натрупване) подпомагане по този инструмент и на инструмента за финансовата подкрепа за застрахователната премия не може да надхвъря допустимите за компенсиране разходи определени по методиката. Подкрепата се предоставя и под формата на безвъзмездна помощ за допустими разходи, които представляват разходите за валидна застрахователна премия. Не се допуска натрупване на подпомагане за едни и същи разходи на ниво стопанство.
Ставки за обвързаната подкрепа при плодове и зеленчуци
Подпомагането при застраховане ще се предоставя само за покриване на загуби, които надвишават праг от поне 20 % от средногодишната стойност на продукцията или дохода на даден фермер, като тези средни стойности се изчисляват според последните три години от дейността на стопанството му. Начинът на изчисление и референтните стойности за определяне размера на загубите ще бъдат включени в националното законодателство, като ще се отчита вида на културите, разходите за производство на продукция, максимален размер на разходите на площ и др.
Ще бъдат прилагани контролни механизми чрез използване на официални данни за разходи за производство и размер на произведена продукция за съответния сектор, в който оперира стопанството, както и референтни стойности, определени на база исторически данни и технологични карти, утвърдени от Министерство на земеделието.
При натрупване на подпомагането по отделните финансови инструменти ще се ограничава размерът на подпомагането до определения размер за допустими разходи, които представляват разходите за валидна застрахователна премия, но не повече от 85 %.
Дължимият данък, съгласно Закона за данък върху застрахователните премии (ЗДЗД) се заплаща изцяло от земеделския стопанин и не е елемент на подпомагане.
Новост при бъдещото подпомагане на рискове е Взаимоспомагателният фонд, затова ще наблегнем на този тип компенсации, които фермерите могат да прилагат при щети от природни и други бедствия.
Този фонд ще бъде създаден като структура към фонд „Земеделие“, а правилата за управлението му тепърва ще бъдат определени в националното законодателство. Интервенцията предвижда подкрепата от директни плащания да бъде ограничена до 2028 година, като от 2029 г. се предвижда фондът да работи предимно с набрани средства от земеделските стопани и остатъка от натрупани средства (неизползвани) до 2029г. средства.
Новостите в Стратегическия план
Капиталът на този фонд ще се формира от 1,5 процента от директните плащания за подпомагане на приноса на земеделските стопани към инструментите за управление на риска, от годишни вноски на земеделските стопани или собственици на земи, на кооперациите, както и други кооперативни структури и организациите на производители – от името на техните членове (финансов принос за Взаимоспомагателен фонд), национално съфинансиране и други финансови инструменти. Взаимоспомагателият фонд може двустранно да си взаимодейства и с други финансови инструменти в рамките на стратегическия план.
Подпомагането чрез Взаимоспомагателни фонд включва:
- Управление на риска чрез превенция на климатични и природни бедствия, причиняващи щети на земеделската продукция, управление и разширяване на системи за противоградова защита и извалявания;
- Управление на социални рискове, чрез създаване на устойчивост на земеделските стопани при пълна или частична загуба на доход, в резултат от настъпили неблагоприятни климатични и/или катастрофични събития, непокрити от застрахователната премия;
- Управление на социален риск при временен недостиг на доходност на земеделските стопани, чрез краткосрочно безлихвено кредитиране. Инструментът е насочен към секторите плодове и зеленчуци, месо, мляко, яйца, гъби, пчелен мед и винени лозя.
- Управление на социален риск при внезапни пазарни колебания - срив на търсене, свръх предлагане и рязко спадане на цените. Инструментът е насочен към секторите плодове и зеленчуци, месо, мляко, яйца, гъби, пчелен мед и винени лозя.
- Управление на социален риск за подобряване на достъпа до регионални и/или национални пазари, чрез банкови. Инструментът е насочен към секторите плодове и зеленчуци, месо, мляко и пчелен мед за малки и средни земеделски стопани, които имат ограничен достъп до пазари, поради малките количества произведена продукция. Тази интервенция осигурява възможност за достъп до гарантирани пазари, с голямо потребление, чрез коопериране на малки земеделски производители.
Всички посочени мерки са ИСАК базирани, четем в Стратегическия план.
(Очаквайте още новини по Стратегическия план)