Затруднявали ли сте се някога да разберете дали купувате директно от Google или от друга марка, или да намерите информация за окончателните разходи? За да приведе допълнително практиките си в съответствие с правото на ЕС — главно във връзка с липсата на прозрачност и ясна информация за потребителите, от Google се ангажират да въведат промени в няколко от своите продукти и услуги. След диалог, започнат през 2021 г. с мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите и координиран с Европейската комисия, нидерландската институция за защита на потребителите и пазарите, а също и белгийската генерална дирекция за икономическа инспекция, Google се съгласи да въведе промени в Google Store, Google Play Store, Google Hotels и Google Flights, за да гарантира спазването на правилата на ЕС за защита на потребителите.
Потребителите в ЕС имат право на ясна и пълна информация, за да могат да правят информиран избор, посочи еврокомисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс. Ангажиментите, поети от Google, са стъпка напред в тази посока. Призоваваме Google да спазва изцяло Регламента относно блокирането на географски принцип, като гарантира, че потребителите могат да се ползват от едни и същи права и да имат достъп до едно и също съдържание, независимо от това къде се намират в ЕС.
Ето и промените, въведени от Google. Компанията се ангажира да ограничи способността си да прави едностранни промени, свързани с поръчките, що се отнася до цената и отмяната, и да създаде адрес на електронна поща, предназначен само за органите за защита на потребителите, за да могат да подават сигнали и да искат бързо премахване на незаконно съдържание.
Освен това Google се съгласи да въведе редица промени в практиките на Google Flights и Google Hotels:
* да дава ясна информация на потребителите дали сключват договор пряко с Google или той действа просто като посредник;
* да посочва ясно използваната референтна цена, когато на платформата се рекламират отстъпки, както и факта, че отзивите в Google Hotels не се проверяват;
* да приеме същите ангажименти за прозрачност като другите големи платформи за настаняване, що се отнася до начина, по който представя информация на потребителите, например за цените или наличността.
Промените в Google Play Store и Google Store са следните:
* да предоставя ясна преддоговорна информация за разходите за доставка, правото на отказ и наличието на възможности за ремонт или замяна. Освен това Google ще улесни достъпа до информация относно компанията (напр. юридическо наименование и адрес) и ще осигури възможности за директен и ефективен контакт (напр. със служители по телефона);
* да поясни как да се разглеждат версиите на Google Play Store в различните държави и да информира разработчиците за задълженията им съгласно Регламента относно блокирането на географски принцип да направят приложенията си достъпни в целия ЕС, както и да даде възможност на потребителите да използват платежни средства от всяка държава от ЕС.
Мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (МСЗП) ще наблюдава активно изпълнението на тези ангажименти, а националните органи ще наблюдават и налагат спазването на правилата, когато е необходимо. По-специално, съществува една практика на Google, която все още не е в пълно съответствие с Регламента относно блокирането на географски принцип и при която дружеството прилага технически ограничения за използването на приложенията, които по принцип биха били налични в държавата, в която потребителят се намира временно. Google се обоснова с това, че потребителите могат да сменят държавата си на пребиваване веднъж годишно, за да имат достъп до местните приложения и игри в друга държава членка. Тази промяна може обаче да доведе до загуба на придобито съдържание и на наличен кредит, което се счита за нарушение на Регламента относно блокирането на географски принцип.