Начало » Новини » Коментари
12.12.2022 г.

Може ли земеделският бизнес да се пребори с троловете, които го разединяват?

Започват дискусии по проектозакона за браншовите организации
Може ли земеделският бизнес да се пребори с троловете, които го разединяват?

sinor.bg

Броени дни, след като по инициатива на бизнеса започна дискусия за създаване на национална земеделска камара, администрацията изпревари фермери и преработватели, като качи за обсъждане на страницата на агроминистерството проектозакона, подготвен от служебния - отчасти и от предишния кабинет. Бизнесът в сектора помни първите три законопроекта, гласени да бъдат приети в далечната 1992 г., които останаха мъртвородени.

Дали този път политиците ще се смилят над родните земеделци и ще приемат жизнено необходимия за тяхното бъдеще закон - неизвестните пред този въпрос са повече от един. А най- големият от тях е дали при обсъждането на новия проект, ВСЯКА ЕДНА ОТ ДЕЙСТВАЩИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ ще има волята да се опълчи на съюзчетата и другите формирования, създадени на семеен принцип и с НУЛА ЧЛЕНСКА МАСА. Чиято основна задача досега беше да разделят земеделската общност, улеснявайки администрацията да си прокарва онези политики, които толерират сивия сектор и схемите за източване на евросредства, пречейки на реално действащия бизнес да стане конкурентен на европейския.

За новия проектозакон можем да кажем, че ще бъде добър само ако фермерите го одобрят, като отстранят от редиците си така наречените тролове и съюзчета, внедрени да пречат на обединението. Защото железните кукловоди вече готвят схеми за източване на средства през разни групи и организацийки. И е време останалият реално действащ бизнес в страната да отстрани тези тумори, най-малкото, защото заради тях България остава единствената държава в ЕС, чиито фермери нямат национално обединенение, не защитават правата си пред политиците и не членуват в конфедерациите на европейските земеделски организации.

Кирил Вътев и акад. Атанас Атанасов - с инициатива за агрокамарата

Иначе, според проектозакона за представителните браншови организации за производство и преработка на селскостопански продукти, в страната трябва да има областни, регионални и нацинална браншова структура, които да имат следните права:

* Да имат право да участват с представители и становища в работата на консултативни съвети, комисии и работни групи към органите на изпълнителната власт и местната администрация, когато такова участие се допуска по силата на нормативен или административен акт;

* Да разработват и/или участват в разработването на стратегии, анализи, програми и становища за развитие на съответния бранш и съдействат за тяхното изпълнение и да представят пред държавните органи изготвените от тях предложения, които са в интерес на развитието на съответния сектор;

* Да изготвят годишни доклади за състоянието на сектора и подготвят стратегии за развитието му, които предоставят на компетентните държавни органи;

* Да дават подкрепа на своите членове за преодоляване на административната тежест и дигитално базирани услуги, съвети, обмен на информация и знания, както и съдейства при подготовка и подаване на документи, свързани с подпомагане, очертаване на парцели, заявки за подпомагане и плащане, отговаряне на екологични изисквания и др.;

* Да разработват и дават становища при изготвянето на проекти на нормативни актове в сектора, изготвят становища и препоръки по действащи такива и предоставят информация при разработването на проекти на рамкови позиции и по въпроси, в интерес на развитието на съответния сектор, поставени или обсъждани от европейските и националните институции;

* Да съдействат на членовете си за развитие на тяхната дейност чрез предоставяне на услуги, подпомагане установяването на делови връзки, популяризиране на техните възможности, продукти, услуги и др.;

* Да набират и предоставят стопанска и друга информация на своите членове за подпомагане на тяхната дейност;

* Да организират и провеждат професионално обучение съобразно действащата нормативна уредба;

* Да участват в разработването на стандарти и технически изисквания към продуктите и услугите в бранша, който е от тяхната компетентност;

* Да разработват браншови стандарти, ръководства за добри производствени, търговски и хигиенни практики и дават предписания в бранша за добра производствена практика.

* Да сътрудничат със сродни организации в страната и чужбина и участват в дейността на европейски и други международни органи и организации;

* Да участват в национални и международни проекти и програми;

* Да съдействат на членовете при регистриране на търговски марки;

* Да могат да регистрират и да съдействат на членовете за регистриране на защитени наименования за произход, защитени географски указания и храни с традиционно специфичен характер съгласно Регламент (ЕС) № 1151/2012 и Наредба № 5 от 2019 г.;

Със закона се цели да бъде създаден и публичен регистър, подържан от Министерство на земеделието, чрез който да бъдат видими представителните браншови организации, членовете, които те представляват, яснота, кои земеделски браншове с каква представителност са в съответствие с Правилата за определяне на национално, регионално и областно представителни браншови организации, част от Стратегическия план на Република България, което определя потребността от създаване на законова рамка.

При областно представителната браншова организация в различните браншове са въведени критерии за определяне на представителност на сектори „Растениевъдство“, „Животновъдство“ и „Преработка на селскостопански продукти“. Критериите се свеждат най – общо до минимален брой членове за съответната област и процентно съотношение на представителност спрямо официално регистрираните производители или преработватели на даден селскостопански продукт за съответната област. Предвидени са и варианти, в случай че производителите или преработвателите на селскостопански продукти не отговарят на нито едно от горепосочените изисквания поради териториални или други специфики на конкретния продукт, също да могат да образуват областно представителна браншова организация от най-малко 7 члена, които имат регистриран или одобрен обект за производство и/или преработка по Закона за храните и по Закона за фуражите за съответния бранш.

Пожелаваме на земеделските производители и на преработвателите да постигнат единството, без което няма как да променят политиките в сектора през следващия програмен период!

Екатерина Стоилова

Може ли земеделският бизнес да се пребори с троловете, които го разединяват?
4740
 

Последни материали
Виж
Аграрен университет - Пловдив
Отлични резултати oт опити с Принципал® Голд в АУ Пловдив
При лек спад в цената спрямо предишната тръжна процедура
Йордания купи на търг почти двойно повече фуражен ечемик от планирания
При свинското обаче приходите нараснаха въпреки спада в количествата
Франция сви рязко износа на месо
Песимистични прогнози за производство на зърно в Украйна през 2024 г.
МЗХ публикува наредба № 9 за обществено обсъждане
Кои са новите моменти в интервенциите „Биологично растениевъдство“ и Биологично пчеларство“
Седмична агрометеорологична прогноза за периода 19-25 април 2024 година
Неустойчиво време ще ограничава възможностите за работа на полето
Свързани материали
Виж
Позиция
Джиков предлага субсидии да се дават само при задължително членство в браншова организация
Позиция
Проданов: Недостойно е псевдобраншовици да използват протеста на реалните фермери
В писмо до министрите на земеделието в Общността
Шест фермерски организации в ЕС настояват за ограничаване на вноса от Украйна
По искането за промени в Стратегическия план
Овощари молят за отлагане на среща с Гечев, защото са на изложение в Германия
Заедно с администрацията
Точните местоположения за семинарите по Стратегическия план
Важна среща за създаване на Българската арарна камара
Браншовият закон ще се дискутира на 31 януари в Арбанаси
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини