През седмицата между 4 и 11 април продажбите на брашно и слънчогледово олио във Франция нараснаха рязко на фона на повишаващите се цени, като спрямо същия период на 2021 г. увеличението е съответно с 57,4% и 55%, съобщи специализираният седмичник за анализи на тенденциите в областта на търговията LSA.
От края на февруари закупените количества олио са нараснали с 33% на годишна база и с 4% спрямо 2020 г., когато във Франция бяха наложени първите ограничения за пресичане на разпространението на коронавируса. Сега причината е в нападението на Русия над Украйна, която осигурява значителна част от слънчогледа за преработка в Европейския съюз и доставя големи количества олио в общността.
Междувременно данни на Германската федерална статистическа служба сочат, че търсенето на растителни масла в страната през март е нараснало със 123% спрямо септември 2021 г., а на брашно – с 206%. От службата отдават ръста на нападението на Русия над Украйна, „тъй като подобни скокове през последната половин година не е имало”. „Повишеното търсене на брашно през последните 4 месеца на 2021 г. може да се обясни с коледните празници”, уточняват оттам.
Експертите на службата не пропускат да посочат и колебанията в продажбите на двата продукта в рамките на миналия месец, като например през 11-тата календарна седмица на годината (14-20 март) те са намалели в сравнение с предходината – с 22% при брашното и с 19% при олиото. От тези данни „не е възможно да се разбере може ли спадът да бъде обяснен със свиване на търсенето от населението или търговците на дребно вече не успяват да запълнят рафтовете”, се отбелязва в съобщението. При това въпреки спада на седмична база през периода от 14 до 20 март търговците на дребно са продали почти 2,5 пъти повече брашно и 73% повече олио в сравнение със септември 2021 г. „Числата очертават масов недостиг на предлагането в Германия. Когато в началото на пандемията от коронавирус през 2020 г. се стигна до подобно увеличено търсене на продукти като тоалетната хартия, дезинфекциращите средства и сапуните, колебанията в продаваните количества на повечето кризисни стоки продължиха около 10 седмици”, отчитат от ведомството.