В края на миналата седмица Европейската комисия предложи промени в правилата на ЕС за защита на потребителите, за да им се дадат повече права в контекста на екологичния преход, съобщиха от пресцентъра на ЕК. Актуализираните инструкции ще гарантират, че потребителите ще имат право да знаят колко дългосрочно проектиране да бъде даден продукт и както и дали може да бъде поправен. Целта е да се засили защитата на потребителите от ненадеждни или неверни твърдения за екологосъобразност, като се забранят подобни заблуждаващи твърдения и практики, включително по отношение на трайността на дадения продукт.
Ново право за информация по отношение на трайността и възможността за поправка на продуктите
Комисията предлага да се промени Директивата за правата на потребителите , за да се задължат търговците да предоставят на потребителите информация, свързана с трайността и възможността за поправка на продуктите:
Трайност: Потребителите трябва да бъдат информирани за гарантираната трайност на продуктите. Ако производителят на потребителската стока предлага търговска гаранция за трайност за повече от две години, продавачът трябва да предостави тази информация на потребителя. За осигуряване на храните на енергия продавачът трябва също така да информира потребителите, когато производителят не предоставя информация относно търговската гаранция за трайността.
Антикризисният пакет за фермерите
Поправки и актуализации: Продавачът трябва също така да предостави отговорна информация за поправките, като например оценката на възможността за поправка (когато е приложена) или друга информация за поддръжката, необходима от производителя като например наличието на резервни части или ръководство за извършване на поправката. За интелигентните устройства и цифровото съдържание и услугите потребителите трябва също така да бъдат информирани за актуализиране на софтуера, предоставени от производителя.
Производителите и продавачите ще решават кой е най-подходящият начин за предоставяне на тази информация на потребителя — върху опаковката или в описанието на продукта в уебсайта. Във всеки случай тя трябва да бъде преди покупката и по ясен и разбирам начин.
Забрана на заблуждаващите твърдения за екологосъобразност и планираното излизане от употреба
Комисията предлага също така няколко изменения на директивата за нелоялните търговски практики. Първият списък на продуктовите характеристики, по отношение на които търговецът не може да подведе потребителите, се разширява, за да се обхванат екологичното място или социалното въздействие, трайността и възможността за управление. След това се добавят нови практики, считани за заблуждаващи следната оценка на всеки отделен случай - като например твърденията за екологосъобразност по бъдещи екологични резултати без ясни, обективни и проверяващи ангажименти и цели и без независима система за наблюдение.
Към така наречения черен списък на забранените нелоялни търговски практики в директивата се добавят нови:
Неуведомяване за характеристиките, въведени за ограничаване на трайността , като например софтуер, който спира или понижава функционалността на стоката след определен период от време;
Общите, неясни твърдения за екологосъобразност , при които отличните екологични характеристики на продуктите или търговците не могат да бъдат доказани. Примери за такава обща твърдения за екологосъобразност са „екосъобразен“, „еко“ или „зелен“, които погрешно загатват или създават впечатление за отлични екологични резултати;
Твърдения за екологосъобразност за целия продукт , когато екологосъобразността се отнася само до определен аспект на продукта;
Поставяне на доброволна маркировка за устойчивост , която не се основава на схемата за проверка от третата страна или не е създадена от публични органи;
Неуведомяване, че дадена стока е с ограничена функционалност, когато се използват консумативи, резервни части или принадлежности, не са същите от първоначалния производител.
Тези изменения имат за цел да гарантират правната сигурност на търговците, но също така така да се улесни правоприлагането в случаите, свързано със заблуждаващите твърдения за екологосъобразност и предивременното излизане от употребата на продуктите. Освен това като се гарантира, че твърденията за екологосъобразност отговарят на истината, потребителите ще могат да избират продукти, които действително са по-добри за околната среда от други конкурентни продукти. Това ще насърчи конкуренцията за екологично устойчиви, като по този начин ще се окаже отрицателното въздействие върху околната среда.