В проектобюджета за 2022 г., който трябва да влезе в сила от 1 април тази година, в мерките за бизнеса са предвидени средства, които да компенсират засегнатите от негативните ефекти от пандемията земеделски стопани, като за целта се заделят 111,5 млн. лв. допълнителни разходи по бюджета на фонд „Земеделие“. Това е записано в съкратения вариант на проекта на Министерството на финансите, който е качен на страницата на ведомството.
Въпреки призива на преработвателите да се намали данъкът върху добавената стойност (ДДС) за основните храни от потребителската кошница, финансовото министерство е планирало 265,3 млн. лв. за намалената ставка от 9%, но само за доставки на определени стоки и услуги – сиреч за ДДС-то в ресторантьорския бизнес, въведено още при предишното редовно правителство. Допуска се освобождаване от ДДС и мита и върху вноса на някои медицински стоки за борба с последиците от COVID-19, като ще се прилага нулева ставка за ДДС на доставките и вътреобщностните придобивания, но само на диагностични комплекти и ваксини срещу COVID-19 плюс и услугите, пряко свързани с тези изделия, четем в проекта.
Полша свали до нула ДДС за храните
В сектора на земеделието бюджет 2022 г. залага още допълнителни средства, които ще отидат в следните направления:
- 2 млн. лв. - за упражняване на пълен контрол върху вноса на готова продукция от земеделски и животински произход с оглед осигуряване на безопасност на храните и за повишаване качеството на контролните функции на Българската агенция по безопасност на храните. Част от тези средства ще се насочат и за контрола в горите.
- 7 млн. лв. - за компенсиране на понесени 100% щети по земеделски култури в следствие на природни бедствия, настъпили през 2021 г. и за обезпечаване изплащането на обезщетения за щети през 2022 г.;
- 12 млн. лв. - за подкрепа на свиневъдите за хуманно отношение към животните и за обезпечаване на разходите на регистрираните ветеринарни лекари, свързани с имунопрофилактиката на животните;
- 8,5 млн. лв. - помощ De minimis за извънредна подкрепа на земеделските стопани;
- вече представените 111,5 млн. лв. - държавна помощ за осигуряване на ликвидност и достъп до финансиране на предприятията, които през периода на пандемията са изправени пред внезапен недостиг на средства;
- 11 млн. лв. - по преходната национална помощ за изплащане в пълен размер на преходната национална помощ за овце[1]майки и кози-майки;
- 8,3 млн. лв. - за изграждане на ефективно функционираща инфраструктура и капацитет за управление на рискови събития – защита от вредното въздействие на водите и градозащита;
По отношение на средствата, които националният бюджет ще отпуска за съфинансиране на оперативните програми, е видно, че държавата трябва да покрива голямата разлика между приходите и разходите на фонд „Земеделие”.
Според доклада на Министерството на финансите, разходите на фонда през 2022 г. по сметката на средствата от ЕС ще бъдат в размер на 945,8 млн. лв., а приходите на фонда за същия период се равняват на 755,8 млн. лв., така че разликата от 190 млн. лв. би трябвало да се покрие от държавата.
За 2023 г. тази разлика нараства, защото се очаква разходите на фонда да бъдат 1,144 млрд. лв., а приходите – 945,8 млн. лв. Разликата е 198,2 млн. лв.
През 2024 г. разходите на фонд „Земеделие” вече са планирани на 1,205 млрд. лв., а приходите ще бъдат едва 833,7 млн. лв. Така че разликата ще нарасне до 371,3 млн.лв.
Аналогична е картината и с бюджета на Националния фонд, където са представени приходите и разходите на държавата по всички оперативни програми, които ще се управляват през следващите три години. До 2024 г. страната ни трябва да заделя все по-голям ресурс, за да съфинансира европроектите.