Европейският съюз се обърна към Световната търговска организация с иск спрямо Русия на стойност 290 млрд. евро за „дискриминиране” на европейски продукти чрез политиката на заместване на вноса с местни стоки, съобщи „Блумбърг”. Международният търговски регулатор се съгласи да разгледа спора, който се очаква да е сред най-големите като парична стойност.
От Европейската комисия обясняват, че претенциите са свързани с 3 мерки, предприети от Русия в рамките на посочената политика. Първата е „дискриминационната оценка на заявките за държавни покупки”. От изпълнителния орган на ЕС посочват, че руските компании, свързани с държавата, получават необосновани преференции и подават заявки на търговете със завижени с 15-30% цени. След като получат поръчката обаче, изпълнителят все пак им изплаща пълната стойност.
Втората мярка е искането за получаване на предварителни разрешения. „Руския компании, които искат да закупят определена машиностроителна продукция от чужбина, трябва да получат разрешение на руската комисия по замяна на износа, докато за закупуване на местна такава не е необходимо подобно разрешение”, изтъкват от ЕК в жалбата. Сред потърпевшите в случая са производителите и на селскостопанска техника в ЕС.
Последното изискване, предизвикало възраженията на ЕК, е руската национална квота при покупките. За почти 250 групи стоки, включително транспортни средства, оборудване, медицински прибори и текстилни изделия, до 90% от покупките трябва да са на местна продукция.
Провален търг за износ на храни от Великобритания
Според изпълнителния орган на ЕС тези „смесени ограничения и стимули” дискриминират чуждестранните производители и това нарушава правилата на СТО.
Органът на СТО за разрешение на споровете се съгласи да създаде група от 3-ма търговски експерти, които да оценят случая и да излязат с първоначално решевие. Участвие в процедурата като 3-та страна регистрираха общо 11 държави, включително САЩ, Китай, Канада, Япония, Индия и Украйна. В изявление на представителя на САЩ на търговските проговори в СТО Кетрин Тей в заместването на вноса и преференциите за местните стоки и услуги американците установяват загърбване на нормите на СТО от страна на Русия.
За разглеждането на спора на СТО може да са нужни до 3 години. На първото заседание на 29 ноември Русия вече блокира вземането на решение, като се възползва от правото си на вето. „Русия заяви, че ... е участвала конструктивно в консултациите и е представила подробни разяснения за своите закони и постановления с цел разрешаване на спора. Руската страна заяви, че е убедена, че нейните мерки съответстват на задълженията ѝ към СТО и не може да подкрепи молбата на ЕС за създаването на комисия”, се посочва в ноемврийско изявление на СТО.
Храните продължават да поскъпват
Руските средства за масова информация припомнят, че субсидирането на местните стоки за износ често е предизвиквало недоволството на западните държави. Затова местните експерти смятат, че подаването на жалба в СТО именно сега трябва да се разглежда по-скоро като елемент от цялостното геополитическо напрежение между Запада и Русия напоследък. Според тях претенциите към Русия изглеждат абсолютно безпочвени, тъй като курсът на замяна на чуждестранната продукция с руски аналози не противоречи по никакъкв начив на правилата на международната търговия. „Нещо повече, именно такъв подход се използва в ЕС, САЩ и Китай – там също се полагат усилия за увеличаване на дела на националната продукция в структурата на промишления баланс за сметка на използване на различни методи, започвайки от въвеждането на търговски препятствия и завършвайки с организацията на покупките за стратегическите отрасли чрез формиране на условията за тях в полза на своите производители”, смята Леонид Хазанов, независим промишлен експерт. Той подчертава, че нормите на СТО не забраняват на правителствата на държавите-членки например да стимулират своите автомобилни компании при избора на място за сглобяване на колите, за което те получават и данъчни и други облаги. Според него именно поради тази причина Русия не нарушава нищо, особено по отношение на развитието на собствената си автомобилна индустрия.