След като преди два дни в Официалния вестник на ЕС беше публикуван пакетът с трите регламента за ОСП до 2027 г., ви представяме възможностите, които еврозаконодателството дава на страната при решението дали да се допускат прехвърляния на средства между директните плащания и средствата за селските райони.
По отношение на планираните бюджети, с които годишно ще се оперира по линия на директните плащания и ПРСР, в регламента е записано, „че за видове интервенции при директните плащания държавите членки могат да определят максимални или минимални планирани единични суми - или и двете за всяка единична сума, която е планирана преди всяка интервенция.
„Максималната планирана единична сума“ и „минималната планирана единична сума“ са максималните и минималните единични суми, които се очаква да бъдат изплатени за съответните крайни продукти. Когато определят максималните или минималните планирани единични суми, или и двете, държавите членки могат да обосноват тези стойности с необходимата гъвкавост за преразпределяне, така че да се избегне неусвояването на средства.
За видовете интервенции за развитие на селските райони, когато се използват планирани средни единични суми, държавите членки могат да определят максимална планирана средна единична сума.
„Максималната планирана средна единична сума“ е максималната сума, която се очаква да бъде изплатена средно за съответните крайни продукти. Държавите членки определят годишните планирани крайни продукти за всяка интервенция, които се определят количествено за всяка планирана единна или средна единична сума. В рамките на дадена интервенция годишните планирани крайни продукти могат да бъдат представени в обобщен вид за всички единични суми или за група единични суми.
Предложението на зърнопроизводителите за таваните
По отношение на гъвкавостта, която може да се прилага с прехвърлянето на бюджет между директните плащания и разпределените средства по ЕЗФРСР, в регламента е записано следното:
„Като част от предложението за своя стратегически план по ОСП, посочено в член 118, параграф 1, всяка държава членка може да реши да прехвърли:
а) до 25 % от разпределените ѝ средства за директни плащания, към разпределените ѝ средства по ЕЗФРСР за финансовите години 2024—2027 г.; или
б) до 25 % от разпределените ѝ средства по ЕЗФРСР за финансовите години 2024—2027 г. към разпределените ѝ средства за директни плащания, установени в приложение V, за календарните години 2023—2026 г.
Процентът на прехвърляне от разпределени средства за държава членка за директни плащания към разпределените за нея средства по ЕЗФРСР, посочени в параграф 1, буква а), може да бъде увеличен с:
a) до 15 процентни пункта, ако посочената държава членка използва съответното увеличение за финансирани от ЕЗФРСР интервенции, насочени към специфичните цели, посочени в член 6, параграф 1, букви г), д) и е);
б) до 2 процентни пункта, ако посочената държава членка използва съответното увеличение в съответствие с член 95, параграф 1, буква б).
Ето и възможността, която можеше да се прилага за България. Процентът на прехвърляне от разпределените за държавата членка средства по ЕЗФРСР към разпределените ѝ средства за директни плащания, посочени в параграф 1, буква б), може да бъде увеличен на 30 % за държавите членки, чиито директни плащания на хектар са под 90% от средната стойност за Съюза. Това условие е изпълнено в случая на България, Естония, Испания, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Финландия и Швеция. В решенията, посочени в параграф 1, се определя процентът, определен в параграфи 1, 2 и 3, който може да е различен за всяка календарна година.
Това, което не се знае, е че през 2025 г. държавите членки могат да преразгледат своите решения, посочени в параграф 1, като част от искане за изменение на стратегическите им планове по ОСП, посочени в член 119.