Ново изследване на университета в английския град Саутхемптън в сътрудничество с националната верига супермаркети Iceland Foods показва, че разполагането на щандовете с плодове и зеленчуци близо до входа на магазините и прибирането на сладките и останалите нездравословни продукти от касите и най-близките рафтове до тях стимулира потребителите да купуват по-здравословни храни, съобщи електронното издание Агробизнес.
Изследването е било насочено към продажбите в магазините и навиците за покупка и избора на храни на постоянните им клиенти. Резултатите сочат, че продажбите на сладки продукти са намалели, а продажбите на плодове и зеленчуци са нараснали, когато на касите започнали да предлагат вода и други нехранителни стоки, а на входа бил разположен разширен сектор с плодове и зеленчуци.
„Нашите резултати показаха, че може да подобрим значително приема на храни за сметка на по-здравословното планиране при разполагането на стоките в магазините. По-конкретно изследването установи, че премахването на сладките продукти и останалите нездравословни храни от касите и близките рафтове води до намаляване на покупките им във всеки магазин с по около 1500 броя седмично. Стана ясно също, че са осъществени почти 10 хил. допълнителни покупки на плодове и зеленчуци седмично във всеки магазин, когато те са разположени на входа, а не някъде в дъното”, коментират изследователите.
На ниво домакинства са отчетени 5% повече покупки на плодове и зеленчуци в сравнение с пазаруващите в магазини с традиционно планиране. Стигнало се е и до „очевидно намаляване на продажбите на сладки продукти в участвалите в изследването магазини, но не и до промени в покупките им на ниво домакинства”. Според организаторите на проучването това вероятно се дължи на факта, че нездравословните хранителни стоки са били закупени от съседни обекти за търговия на дребно.
В момента изследването е разширено, като основното внимание е насочено към влиянието, което оказва по-големия сектор с плодове и зеленчуци на входа на магазините върху избора на хранителни стоки от домакинствата и отделните потребители, както и на разликите в зависимост от бюджета, с който разполагат. То ще даде възможност да се провери дали стратегиите за планиране на търговските площи могат да съдействат за покупката на по-здравословна храна в ограничени количества, ако тя се предлага само на едно място (например касата), както и какво се случва при съседно разполагане на здравословни и нездравословни продукти.