Винопроизводителите са неприятно изненадани от решението на финансовото министерство да въведе нови бандероли за тютюневите изделия и бутилираните алкохолни напитки от 1 януари 2022 г., без преди това да са информирали бизнеса, с когото това предложение би трябвало да бъде обсъдено. В интервю за националното радио председателят на Националната лозаро-винарска камара Йордан Чорбаджийски посочи, че решението на финансовото министерство да обнови акцизните бандероли в момент, когато винзаводите имат сериозни разходи по изкупуването на гроздето, а кризата с горивата допълнително оскъпява производството, е крайно неподходящо да се приложи в началото на следващата година. Само преди дни, на 21 септември министерството обяви новите бандероли, които трябва да влязат в сила от следващата година.
Разходите на винопроизводителите по въвеждането на новите акцизни стикери ще струват поне 60 млн. лв. Освен това голяма част от производителите реализират основните си обороти от вино в края на годината, затова е крайно неизгодно да сменят стикерите точно в преди януари 2022 г., посочи експертът.
От името на колегите си Чорбаджийски предлага като най-безболезнено подобна смяна да става примерно през април, а не през януари, защото разходите на винарните в тази част от годината не са така тежки. От браншовата камара настояват за разговор с финансовото министерство, за да представят аргументите си и да поискат отстрочка, мотивирайки се основно с кризата в цялата икономика.
На тази среща браншът ще настоява и за още една подкрепа и тя е свързана с намаляването на ДДС до 9 процента за всички храни и напитки. На този етап депутати от партия "Има такъв народ" от 46-я парламент внесоха проектозакон за сваляне на ДДС-то на 9% само за пресните плодове и зеленчуци.