Кулинарно-виненият туризъм има огромен потенциал и трябва да бъде включен в стратегиите и дейностите на сектор „Туризъм“, заяви заместник-министърът на земеделието, храните и горите Георги Събев на изнесено заседание на Националния съвет по туризъм в Сливен. Според Събев обаче в България липсва остойностяване на този потенциал. „Всички знаем колко е вкусна българската кухня, колко са добри и качествени българските вина. Но моето впечатление е, че те към момента не присъстват, не са част от националната ни визитка както за чуждестранните туристи, така и за българския турист“, подчерта той.
Заместник-министърът обясни, че българите, както и всички останали жители на света, стават все по-съпричастни със съдбата на малките производители и се интересуват от регионалните продукти. Всички български региони имат кулинарни традиции и произвеждат качествени вина. „Това, което аз забелязвам е, че някак в стратегиите, в концепциите тези продукти не са така добре застъпени“, посочи той.
На заседанието Събев подчерта възможностите на европейските схеми за качество. С тях могат да бъдат защитени както хранителни продукти и селскостопански продукти, така и напитки, вина и други. България има такива продукти. „Имам наблюдения, че в дестинация Южно Черноморие липсва включването на Странджански манов мед. Той е на най-високо ниво на защита по европейските схеми за защитено наименование за произход. Мановият мед е уникален продукт, за който има търсене на световния пазар“, твърди заместник-министърът. Той изтъкна, че българските вина със защитено наименование за произход (ЗНП) и защитено географско указание (ЗГУ) също отсъстват.
Заместник-министърът съобщи, че през тази седмица е инициирал работна група с експерти в министерство на земеделието, храните и горите за изготвяне на стратегия за регионални продукти. Той отправи призив към организациите за управление на туристическите райони да вземат активно участие в бъдещи консултации за събиране на информация за български местни продукти. „Някои от тях може би са позабравени, но имат голям потенциал да привличат както чуждестранни, така и български туристи“, убеден е Събев.
Сред основните теми на заседанието бяха развитието на туризма в условията на пандемията от коронавирус, мерките за подкрепа на бизнеса и капацитетът на България като туристическа дестинация. Важен акцент беше и стимулирането на вътрешния туризъм чрез развитието на туристическите райони.
На заседанието присъстваха представители на министерства, които имат пряко отношение и участват в развитието на политиките в сектор туризъм, на организациите за управление на туристическите райони и на бизнеса.