Ако Министерството на туризма успее до края на ноември тази година да избере IT компания, която да изработи единнната платформа за дигитален туризъм и съпътстващия я портал VisitBulgaria.com, от следващото лято всеки българин или чужденец, които планират сами своята почивка, ще разполагат с пълна информация за броя и местоположението на къщите за гости в България.
И сега редица частни сайтове представят информация за тези туристически обекти. Наличната информация обаче често е пръсната, непълна и/или противоречива, което влошава преживяването на туристите, обърква ги и дори занижава нивото на тяхното потребителско доверие и очаквания, поясниха от ресорното министерство. Има множество платформи и информационни портали, които нямат връзка помежду си, нито пък чрез тях България би могла да направи единно представяне за атрактивните предимства на дестинациите в планинските, селските райони плюс традиционните и познати туристически обекти.
Самият туристически бранш също не разполага с единна база данни за по-ефективно и информирано вземане на стратегически решения за цялостно подобрение и развитие на туризма в България. Затова и с новия портал VisitBulgaria.com се очаква рязко да се повиши онлайн рекламата за разнообразните форми на туризъм – исторически, културен, етнографски, селски, ловен, планински, както и туризъм, свързан с наблюдение на птици и други животни, типични за нашите ширини.
Към момента Министерството на туризма (МТ) разполага с актуални данни от Националния туристически регистър (НТР) за броя не само на хотелите, ресторантите и останалите туристически обекти, но и къщите за гости, типични за развитието на селския туризъм у нас. Към края на август кметовете на населените места са вписали в този регистър 4 223 къщи за гости. Тази бройка непрекъснато се мени, тъй като някои обекти фалират, други пък биват откривани, припомниха от МТ.
В началото на август министерството обяви обществена поръчка за изработването на портала и единната дигитална платформа, като се очаква до края на октомври или началото на декември конкурсът да бъде спечелен. Изпълнителите имат 6-месецен срок, за да завършат проекта, така че Министерството на туризма да разполага с основен туристически информационен източник, който ще бъде полезен за всеки пътуващ.
Чрез платформата потребителите ще получат детайлна информация за туристическите атракции, събития, културни и природни забележителности в България. Проектът е насочен както към чужденци, търсещи информация и услуги, свързани с пътувания, забележителности, събития и маршрути в България, така също и редица бизнеси, свързани с туризма - хотели, ресторанти, музеи, туристически гидове и други участници в туристическия сектор, които ще използват платформата за промотиране и управление на своите услуги.
Министерството на туризма, общините и регионалните туристически центрове ще управляват базата данни и ще използват статистика за планиране на политики.
Екатерина Стоилова