На днешното заседание на тематичната работна група (ТРГ), на което ще се обсъждат бъдещите интервенции за Стратегическия план за развитието на земеделието до 2027 г., ще бъдат дискутирани становища на отделните браншови организации по проекта на министерството за допълнителното преразпределително подпомагане на доходите за устойчивост. Представяме две от мненията, свързани с максиламния размер на стопанствата, които ще бъдат подпомагани по тази мярка, като предложеният таван е до 5 хиляди декара.
Дневният ред на днешното заседание на ТРГ
Според Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) „предложението за въвеждане на изискване за максимален размер на земеделските стопанства до 5 хил. дка (500 ха) е дискриминационно, недостатъчно аргументирано и икономически необосновано”. Те се мотивират с досегашната практика, при която след прилагането на Схемата за преразпределително плащане през периода 2014-2020 г. „бяха извършени най-много злоупотреби и бяха установени най-много изкуствено създадени условия и разделяне на стопанства с цел облагодетелстване в по-голям размер по схемата”.
Според данните, с които браншът разполага, „именно при по-малките и средните стопанства се е наблюдавал по-голям икономически ефект от разделяне на стопанството на няколко по-малки стопанства”. От НАЗ смятат, че тази практика не допринася за балансирано разпределение на подпомагането на хектар и не постига по-висок преразпределителен ефект на подпомагането. „В допълнение, както е разписано и в самата интервенция, малките и средни по размер стопанства са най-голямата група стопанства в страната, тоест дори и да се ограничи достъпът до интервенцията на стопанствата над 500 ха, средствата за малките и средните стопанства няма да нараснат дотолкова, че да се постигне по-висока финансова устойчивост”, се посочва в становището на асоциацията. В тази връзка, от НАЗ припомнят, че „според препоръките на ЕК към по-малките стопанства е насочен по-голям ресурс, като горният праг е увеличен на 600 ха”.
От министерството съобщават, че това становище на НАЗ "частично се приема", без да уточняват точно какво включва тази частичност.
Второто предложение, което в министерството са получили по мейла от частно лице, също се отнася до намерението това подпомагане да се насочи към по-малките и средни земеделски стопанства с размер от 30 ха и максимум до 500 ха.
Според това становище диапазонът от 30 ха до 500 ха е много голям, а в същото време отново не се дава определение на понятията малко и средно земеделско стопанство. Пример: Стопанство с 5 000 дка и с 200 лв. приход на декар има оборот минимум 1 00 000 лв. – малко, средно или голямо е това стопанство? Еднакво допълнително подпомагане ли ще получава това стопанство, каквото и стопанството с до 30 ха? /300 дка Х 200 лв = 60 000 лв./ В Европейските страни стопанствата са под 500 ха, от какъв вид са те тогава?
В тази връзка се предлага допълнителното преразпределително подпомагане да бъде максимум до 2 хиляди декара, или 200 ха.
Това предложение обаче не се приема от министерството, като мотивът е следният- Съгласно препоръките от ЕК към по-малките и средни стопанства е насочен по-голям ресурс. Горният праг е определен на база на анализ на ефекта от прилагането на преразпределиттелното плащане върху малките и средни стопанства.